Door Hans van Sunder op dinsdag, 16-02-2016 in

Geluk dwing je af

Op de tv-reclame wordt de naam met een Franse tongval uitgesproken, maar we kunnen het woord ook gewoon in de Van Dale vinden. Daar staat Talisman: voorwerp dat geluk aanbrengt of tegen ongeluk beschermd. Maar een naam alleen is natuurlijk niet goed genoeg om de opvolger van de Renault Laguna tot een succes te maken.

Bij die Laguna was kwaliteit nogal een ‘dingetje’ en het beschadigde imago van zijn voorganger mag de Talisman weer oppoetsen. Dat zal geen gemakkelijke opgave worden. Niet alleen zal de Talisman zichzelf moeten bewijzen, maar hij moet ook nog eens opboksen tegen geduchte concurrenten als de Volkswagen Passat, Peugeot 508, Ford Mondeo, Opel Insignia, Mazda6 en Skoda Superb.

Daar komt bij dat de Talisman ook net even duurder is dan de meeste van zijn tegenstrevers. Hij is exact hetzelfde geprijsd als de Passat, die ook vanaf 30.590 euro in de markt is gezet, maar alle andere genoemde concurrenten hebben een lagere vanafprijs. Ik heb een week gereden met de zeer complete en duurste versie: de Energy dCi 160 EDC Initiale Paris. Die kost 46.790 euro en met een vijftal opties komt er nog 1.635 euro bij, waardoor de totaalprijs op 48.425 euro komt. Een flink bedrag, maar de Initiale Paris is dan ook van alle gemakken voorzien. Ik noem head-up display, 19-inch lichtmetalen wielen, LED koplampen en achterlichten, navigatiesysteem met 8,7 inch kleurenaanraakscherm, Bose audiosysteem, leren bekleding, elektrisch verstelbare stoelen met massage, Renault Multi Sense, 4Control vierwielbesturing en extra geïsoleerde zijruiten.

Sterrenstatus

De Nederlandse designbaas van Renault, Laurens van den Acker, begint zo onderhand een sterrenstatus binnen het Franse bedrijf te krijgen. Terecht, want de onder zijn leiding ontworpen modellen (Clio, Captur, Kadjar) vallen zeer in de smaak. Ook de Talisman ziet er aantrekkelijk uit. Het is een elegante sedan met een krachtig voorkomen. Persoonlijk vind ik de neus iets ‘over the top’. Daar gebeurt wel heel erg veel en dat geeft een onrustig beeld. Er is heel veel glimmend chroom en de koplampen (LED) zijn smal, als samengeknepen ogen. De wielkasten voor zijn flink aangezet en dat maakt de Talisman stoer en mannelijk. De achterzijde vind ik persoonlijk het meest geslaagd. Heel dynamisch, mede door de in de achterklep geïntegreerde spoiler en de markante (LED)achterlichten.

Super de luxe

Initiale Paris is de aanduiding voor de meest complete Talisman en het moet gezegd: ‘Je hebt weinig te wensen over’. De met leer beklede stoelen zijn niet alleen uitstekend elektrisch verstelbaar en met de in hoogte en diepte te verstellen stuurkolom kun je een bijna perfecte zitpositie voor jezelf creëren. Tijdens de rit kun je je ook nog eens laten masseren. Zeker voor mensen met lange benen (zoals ik) is het heel fijn dat de zitting van de stoel te verlengen is. Het dashboard ziet er keurig verzorgd uit en laat een premium indruk achter. Op de middenconsole een groot tabletachtig kleurenaanraakscherm (R-Link multimedia) en daar kun je bijna alles mee bedienen. Het aantal bedieningsknoppen blijft hierdoor tot een minimum beperkt. Het met leer beklede multifunctionele stuur ligt lekker in de hand en het instrumentarium is heel goed af te lezen.

Voorin zit je als een vorst met veel leefruimte en prima steun gevende, comfortabele stoelen. Ook achterin is het goed te doen, maar de Talisman is dan ook 4,85 meter lang bij een wielbasis van bijna 2,81 meter. De laadruimte varieert van 515 tot 1.022 liter (neergeklapte achterbank) en daar valt heel goed mee te leven.

Meeste koppel

Zoals er ook heel goed valt te leven met de dCi 160. Deze viercilinder turbodiesel met een inhoud van 1,6 liter levert namelijk van alle in de Talisman beschikbare motoren met 370 Nm het meeste koppel. Dat bovendien vanaf 1.750 toeren, dus deze diesel is lekker soepel . Toeren maken is niet echt nodig. Het vermogen bedraagt 118 kW/160 pk. In mijn testauto was deze viercilinder gekoppeld aan een zestraps EDC automaat met dubbele koppeling. Een prima combinatie. De bak schakelt heel soepel over, reageert alert als je wat dieper het gaspedaal intrapt en is ook handmatig te bedienen. Ver onderin hoor je een lichte brom van de motor, maar die blijft altijd op achtergrond. Met een topsnelheid van 215 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 9,4 seconden kun je je sportieve hart ophalen. Dat de beloofde 1 op 22,2 alleen in je stoutste dromen gehaald kan worden, is natuurlijk geen verbazing. Toch valt de 1 op 16,6 helemaal niet tegen voor een auto van dit kaliber en mijn sportieve rijstijl.

Bonkig

Franse auto’s stonden vroeger bekend om hun soepele vering en het daaraan gekoppelde hoge rijcomfort. Keerzijde was vaak een iets mindere wegligging. Gaandeweg hebben we die karaktertrek zien veranderen. Vaak zijn ook Franse auto’s nu sportief geveerd (lees wat stugger). De Talisman is verre van week. Daar zijn de 19-inch wielen met platte banden ook deels verantwoordelijk voor. Op een slechte weg is het onderstel zelfs wat bonkig, zeker in de Sport-stand. De 4Control vierwielbesturing zorgt voor een grote wendbaarheid, maar de besturing zou vooral in de middenpositie wat meer feedback mogen geven. Hoge snelheden zijn geen punt voor de Talisman, zoals hij ook heel neutraal blijft in bochten. De remmen zijn uitstekend en het aantal veiligheid(assistentie)systemen is indrukwekkend.

Conclusie

De nieuwe Renault Talisman moet de Laguna doen vergeten. Dat zal niet de moeilijkste opgave zijn. Als het om uiterlijk gaat, of de kwaliteit van het interieur, dan kan de Laguna niet in de schaduw van de Talisman staan. Maar het nieuwe vlaggenschip van Renault laat ook wat steekjes vallen. Met name waar het het weggedrag betreft. Daar word ik nog niet echt vrolijk van, maar geluk kun je gelukkig afdwingen. Werk aan de winkel dus.