Door Hans van Sunder op dinsdag, 12-01-2021 in

Rust en ruimte

Op zijn zachtst gezegd is de lancering van de nieuwe Volkswagen ID.3 niet erg soepel verlopen. Dat ging met horten en stoten. Oorspronkelijk zou deze EV, waarvan de productie bijna een jaar geleden startte, begin 2020 op de markt komen. Niet corona, maar gebrekkige software gooide roet in het eten. Maar nog net voor het einde van het bizarre 2020 heb ik toch nog met de ID.3 kunnen rijden.

Overigens zal de ID.3 begin 2021 ook in de Glazen Fabriek in Dresden geproduceerd gaan worden. Daar is onlangs de laatste e-Golf van de band gerold. Volkswagen trekt overigens behoorlijk grote schoenen aan met de ID.3 door hem al bij voorbaat een icoon te noemen. Die titel moet je verdienen, zoals bijvoorbeeld de Kever of Golf. De ID.3 zou de nieuwe Golf van het merk moeten worden en om maar direct met de deur in huis te vallen: dan moet er nog wel het nodige verbeterd worden.

In de nabije toekomst valt er meer te kiezen bij de ID.3. Voorlopig is hij uitsluitend ;leverbaar met een 150 kW/204 pk elektromotor met een 58 kWh batterijpakket. En dat voor een prijs van 37.990 euro. Ik heb gereden met de zeer compleet uitgeruste 1 ST Plus. Die kost 43.990 euro en dan heb je zaken zoals 19-inch lichtmetalen wielen, LED Matrix koplampen, achteruitrijcamera, Design voorstoelen, tweekleurig interieur, in dertig kleuren instelbare sfeerverlichting in het interieur, kunstleren portierbekleding en getinte zijruiten achter.

Concurrenten

Het aanbod in het C-segment is nu nog overzichtelijk, maar in de nabije toekomst zullen er veel meer elektrische modellen gelanceerd worden. Nu moet de ID.3 het opnemen tegen een oudgediende als de Nissan LEAF, maar ook tegen de Hyundai IONIQ, Kia e-Niro, de Tesla Model 3 – de bestverkochte auto van 2019 – en verder nog de BMW i3, Renault ZOE, de eveneens nieuwe Citroën e/C4 en de binnenkort op de markt verschijnende Skoda Enyaq.
Bijzonder is dat Volkswagen zes jaar gratis onderhoud aanbiedt, al zitten daar wel de bekende restricties aan vast. Op de batterijen wordt 8 jaar of 160.000 kilometer garantie gegeven. batterij.

Spits

Een lage luchtweerstand is essentieel voor een elektrische auto, want dat heeft een gunstig effect op de actieradius. Daarom heeft de ID.3 ook een spitse neus, waarin een grille ontbreekt. Verder is de daklijn ver doorgetrokken, loopt naar achteren toe licht af en eindigt in een flinke achterspoiler. De ID.3 heeft daardoor wel iets weg van een MPV. Het design is strak en modern, wat goed pas bij deze EV.

Tegenvallen

Als ik heel eerlijk ben, vond ik de afwerking van het interieur van de ID.3 behoorlijk tegenvallen, zeker ten opzichte van de achtste generatie Golf. Er worden naar mijn smaak teveel harde kunststoffen gebruikt, die de kwaliteitsbeleving niet ten goede komt.
Uiteraard is het dashboard volledig digitaal en midden op staat een tablet, die je ook al zodanig kunt gebruiken (swipen), maar je kunt ook via spraakbesturing (Hallo ID) heel veel zaken aansturen. Een klassieke pook heeft de ID.3 niet. Rechts naast het digitale instrumentarium zit een draaiknop en ook een startknop ontbreekt. Het volstaat om de rem in te trappen om de elektromotor te starten. Het aantal bedieningsknoppen is tot een minimum beperkt.
Wat de afmetingen betreft verschilt de ID.3 niet veel met de Golf, alleen is de wielbasis aanzienlijk langer (2,77 tegen 2,62 meter) en dat merk je goed. Op de achterbank is de leefruimte royaal. Daar kun je met drie volwassenen prima zitten. De voorstoelen zitten comfortabel en bieden veel steun. De grootte van de laadruimte varieert van 385 tot 1.267 liter. Niet extreem groot, maar de elektromotor ligt dan ook achterin. Toch heb voor, in de traditionele motorruimte geen extra plek voor bagage. Wel zit je net even iets hoger.

Serene rust

Bij een EV ontbreekt motorgeluid, maar daardoor hoor je soms banden- en windgeruis. Zo niet in de ID.3. Daar heerst een serene, bijna therapeutische rust, want wind en banden (19-inch) hoor je bijna niet!
De door mij gereden 1 ST Plus is uitgerust met een 150 kW/204 pk en 310 Nm sterke elektromotor. Ondanks het niet geringe gewicht van bijna 1.800 kilo is de ID.3 met deze aandrijflijn best wel vlot. Hij heeft niet meer dan 7,3 seconden om vanuit stilstand de 100 km/uur te halen en de topsnelheid is begrensd op 160 km/uur. Achter de ID.3 mag geen aanhanger.
In mijn testwagen lag onder het passagierscompartiment een accupakket van 58 kWh. Dat zou voldoende moeten zijn voor een rijbereik van maximaal 428 kilometer (WLTP). In de praktijk – afhankelijk van de routes die je rijdt – blijft daar tussen de 300 en 420 kilometer van over. Je kunt verder komen door de auto in de Eco-stand te zetten, of door in B-stand (Brake) te rijden. Dan krijg je tips (Eco) of wordt er beter remenergie geregenereerd (B). In deze tijd van het jaar is een ruime 300 kilometer actieradius realistisch.
Opladen kan tot maximaal 125 kW. In iets meer dan een half uur is zijn de accu’s dan weer voor 80 procent vol. Aan een publieke laadpaal is de laadsnelheid 11 kW.

Wendbaar

Best wel bijzonder is het dat de elektromotor bij de ID.3 achterin ligt en ook de achterwielen aandrijft. Het accupakket ligt onder de cabine. Daardoor zit je iets hoger. Bijkomend voordeel is de bijna ideale gewichtsverdeling. Daarentegen is het zicht schuin naar achteren en door de kleine achterruit beperkt.
Rijden doet de ID.3 zeer comfortabel en dat terwijl er best forse 19-inch wielen onder gemonteerd zijn. De meeste oneffenheden worden moeiteloos glad gestreken. Alleen met drempels heeft het onderstel wel wat moeite. Door de motor en aandrijving achterin is de ID.3 ook zeer wendbaar. Heeft een draaicirkel van slechts 10,2 meter! De besturing is wel wat licht, maar wel direct en de remmen houden de toch wel gewichtige ID.3 prima onder controle.
De 1 ST Plus heeft een rijke veiligheidsuitrusting met noodstopsysteem, waarschuwingsgeluid voor voetgangers en fietsers, actieve rijstrookassistentie, adaptieve cruise control en vermoeidheidsherkenning.

Conclusie

Of de ID.3 de nieuwe icoon van Volkswagen wordt, zal de tijd leren. Feit is wel dat hij zeer comfortabel rijdt, er een serene rust in het royale interieur heerst, de actieradius van de 58 kWh-versie acceptabel is en dat geldt zeker ook voor de prijs. Die is wellicht zo scherp omdat er op de interieurafwerking nogal beknibbeld is.