Door auto-riteit op donderdag, 22-10-2020 in

Het oog wil ook wat

Van een wat saaie crossover is de nieuwe Peugeot 2008 getransformeerd in een opvallende, trendy, bijna extravagante verschijning. Frivool ook, zoals ik de door mij een half jaar geleden gereden 2008 GT 1.2 PureTech omschreef. En nu is hij er dus ook met elektromotor: e-2008. Prima timing, want deze stekker-crossovers zijn populair.

Concern breed is de aandrijflijn in de e-2008 al toegepast in de Opel Corsa-e, de Peugeot e-208 en de DS 3 Crossback E-Tense en deze komt ook te liggen in de binnenkort te lanceren elektrische Opel Mokka en Citroën e-C4. Over synergie gesproken.

Dit jaar ligt de magische bijtellingsgrens voor zakelijk te rijden EV’s nog op 45.000 euro (8% bijtelling) en alleen de door mij gereden GT en de tijdelijk leverbare GT Première komen boven die grens uit. De GT kost namelijk 46.630 euro, dus over 1.630 euro moet 22 procent bijtelling betaald worden. De GT Première komt op 45.150 euro. Die heeft weliswaar een panoramisch schuifdak, maar 1 fase in plaats van 3 fase lader. Voor de prachtige Bleu Vertigo blauwe lak moet 830 euro afgetikt worden.

Concurrenten

Begin volgend jaar komt de elektrische Opel Mokka op de markt en dat is een serieuze concurrent van de e-2008. Hij heeft dezelfde aandrijflijn, is wel anderhalve decimeter korter (4,15 tegen 4,30 meter), maar is ook een stuk goedkoper met een prijs vanaf 34.399 euro. Voor de Peugeot e-2008 ben je minimaal 40.390 euro kwijt.
Er zijn echter nog meer kapers op de kust. Ik noem de Hyundai Kona Electric en de Kia e-Soul. Die zijn iets duurder, maar hebben weer een grotere actieradius. De Mazda MX-30 is dan weer een stuk goedkoper (vanaf 33.390 euro), maar die heeft een heel beperkt rijbereik (200 km WLTP). En dan is er nog de Chinese MG ZS EV, betaalbaar (vanaf 29.990 euro) die 263 kilometer ver komt.

Kleur bekennen

Aan de voorzijde is de e-2008 goed te herkennen omdat in de forse grille de kleur is verwerkt van de carrosserie en natuurlijk vind je op de achterklep het e-2008 logo. Verder is de elektrische 2008 identiek aan de reguliere. Lijkt heel sterk op de grotere 3008 en 5008, maar net even frivoler. De neus is markant met zijn forse rechtopstaande grille, geflankeerd door de karakteristieke, ook van de 208 bekende, koplampen en karakteristieke dagrijverlichting die op slagtanden lijken. Het zwarte dak, buitenspiegels, lichtmetalen wielen en wielkastverbreders maken hem nog net wat stoerder. Ook de achterzijde is bijna identiek aan die van de reguliere 2008 met smalle achterlichten die worden verbonden door een glimmend zwarte strip met de naam Peugeot er op. Alleen uitlaten ontbreken.

Identiek

Omdat het accupakket van de e-2008 is ondergebracht onder het passagierscompartiment hoef je geen bagageruimte in te leveren. Die van de e-2008 is met 405 tot 1.467 liter even groot als die van de 2008 met benzine- of dieselmotor. Hiermee kun je prima uit de voeten.
Ook de chauffeur en de andere inzittenden (door de flinke middentunnel is er op de achterbank slechts plaats voor twee volwassenen) hebben over (leef)ruimte niet te klagen. Ik kan met mijn 1,90 meter nog prima op de achterbank zitten, met ook voldoende hoofdruimte. Voorin is het natuurlijk ruimer, maar de zitting van de stoel zou voor mij wel iets langer mogen. Ze bieden wel goede steun.
Het dashboard van de 2008 GT ziet er prachtig uit met de inmiddels bekende pianotoetsen, het 3D digitaal instrumentarium en het kleine, bij de GT aan de onderkant afgevlakte stuurwiel van de zogenaamde i-Cockpit. Als je de kaart van de navigatie op het 10-inch grote beeldscherm hebt staan, kun je zien hoeveel oplaadpalen er in de buurt zijn. Bijna alles moet je via het infosysteem bedienen en dat is niet altijd even handig, net als de bediening van de boven de pianotoetsen geplaatste tiptoetsen, die niet altijd even goed werken. Je moet soms een paar keer drukken voordat de functie is ingeschakeld.

Sportstand

Het accupakket legt ruim 250 kilo extra gewicht in de schaal, maar eerlijk gezegd merk je daar niet heel veel van. De elektromotor is inmiddels een oude bekende. Hij levert 100 kW/136 pk en een maximum koppel van 260 Nm. Die maximumwaarden worden alleen in de sportstand geleverd en dan is de e-2008 lekker vlot. Hij spurt dan in 8,5 seconden van 0 naar 100 km/uur. De topsnelheid is begrensd op 150 km/uur. In Eco is hij beduidend trager, maar dan verbruikt hij ook aanzienlijk minder stroom.

Met een accupakket van 50 kWh komt de e-2008 volgens WLTP 320 kilometer ver. In de praktijk blijft daar rond de 250 kilometer van over. Dat maximum is sterk afhankelijk van de routes die je rijdt. Veel snelweg betekent minde kilometers. In de B-stand (Brake) kun je extra energie opwekken omdat de e-2008 dan sterker op de motor afremt en meer regeneratieve energie opslaat. Het zogenaamde ‘one pedal’ rijden is niet mogelijk.
Het accupakket is watergekoeld is, dus je kunt onbeperkt snelladen. De laadsnelheid bedraagt 100 kW en afhankelijk van de laadpaal, ben je een half uur tot 16 uur bezig om de accu’s weer vol te krijgen. Ook 3-fasen laden is mogelijk.

Steviger

Vanwege het hogere gewicht moest Peugeot het onderstel van de e-2008 enigszins aanpassen. Er is voor een andere, steviger achterwielophanging gekozen en dat merk je vooral op een slecht wegdek. Met korte oneffenheden heeft het onderstel wat moeite. Dat hogere gewicht voel je overigens niet echt. De besturing is lekker communicatief, ook in de middenpositie. In bochten is de e-2008 licht onderstuurd, maar helt weinig over.
De veiligheidsuitrusting van de GT is prima in orde met standaard onder meer actieve dodehoekbewaking, adaptieve cruise control, Lane Positioning Assist, actieve rijstrookassistentie, vermoeidheids- en verkeersbordherkenning en Advanced Active Safety Brake en achteruitrijcamera.
De remmen zijn dik in orde.

Conclusie

De Peugeot e-2008 is geen koopje, maar voor het geld rijd je wel in een opvallend uitziende crossover met een lekker ruim interieur en uitstekende rijeigenschappen. Met een actieradius (WLTP) van 320 kilometer valt te leven, maar er zijn concurrenten waarmee je verder komt, maar die zien er niet zo aantrekkelijk uit.