Geslaagde comeback
De populariteit in Europa van de SUV/crossover heeft ook zijn schaduwkanten, zeker voor liefhebbers van middelgrote sedans. De vraag naar die modellen is sterk gedaald en de keuze daardoor steeds beperkter. Maar daar lijkt verandering in te komen. Zo heeft Toyota na ruim vijftien jaar afwezigheid de Camry weer terug naar ons land gehaald.
Indachtig het enorme succes in Amerika, waar de Camry al tientallen jaren marktleider in zijn segment en een van de bestverkopende auto’s is, durft Toyota de Camry weer een comeback te laten maken in Europa. Is dit hoogmoed of realiteitszin? Ik neig naar het laatste. Niet alleen ziet de Camry er erg aantrekkelijk uit. Hij is ook zeer ruim van binnen, rijdt lekker comfortabel en is mede dankzij de hybride-aandrijving en dus lage CO2-uitstoot prettig geprijsd. Deze pluspunten verhogen de kans van slagen.
Even terugkomend op de prijs. Die begint bij net geen 40 mille (39.995 euro) voor de Active. De door mij gereden Premium is de meest complete van het stel en kost 47.495 euro. Alleen de metallic lak (850 euro) en de prachtige leren (vanille) bekleding (1.395 euro) zijn optioneel bij mijn testauto. Voor dat bedrag is de Premium volgehangen met veiligheidssystemen . Het Toyota Safety Sense heeft dan namelijk ook Blind Spot Monitor en Rear Cross Traffic Alert bovenop Lane Departure Alert, All Range Adaptive Cruise Control, Automatic High Beam, Pre-Collision System en verkeersbordenherkenning. Dan heb ik het nog niet eens gehad over de 3-zone airco (ook achterin), elektrische stoelverstelling en -verwarming, zonneschermen achter (bij achterruit elektrisch te bedienen), Toyota Touch multimediasysteem met 8-inch touchscreen en de fraaie 18-inch lichtmetalen wielen.
Concurrenten
In zijn segment is de Toyota Camry redelijke uniek. Alleen de Ford Mondeo is ook als hybride leverbaar. Alle andere concurrenten, en ik heb het dan over de Peugeot 508, Opel Insignia, Renault Talisman, Skoda Superb en de Volkswagen Passat, bieden die optie niet.
Chique slagschip
De Camry is met zijn 4,88 meter best een behoorlijk slagschip. Hij heeft een zeer elegant langgerekt profiel. De neus springt direct in het oog met een in de voorbumper geïntegreerde luchtinlaat met zeven openstaande lamellen. Voor mijn smaak iets te opzichtig, maar het valt wel op. De daklijn loopt naar achteren toe licht af. De achterzijde, met een in de kofferdeksel geperste spoiler, komt heel dynamisch over, terwijl de smalle achterlichten behoorlijk om de hoeken heen lopen. Het totaalplaatje ziet er zeer chic uit, mede door wat chroomaccenten.
Royale ruimte
De Camry is niet alleen vanwege zijn hybride-aandrijflijn heel geschikt om als taxi dienst te doen, maar ook vanwege zijn royale binnenruimte. Er zijn niet veel auto’s, zeker niet in zijn klasse, waar je zo comfortabel achterin kunt zitten. Zelfs achter mij (1,90 meter) is het goed toeven. En je kunt achterin apart de airco bedienen, dat is ook een pluspunt. De stoelen zouden voor grotere mensen iets langere zittingen mogen hebben. Ze bieden wel voldoende steun.
De Premium ziet er, zeker met de vanillekleurige leren bekleding – ook op het onderste deel van het dashboard, de middenconsole en de deurpanelen – schitterend uit. De gevlamde bronskleurige sierpanelen dragen daar eveneens toe bij. Er is echter één dissonant en dat zijn de A-stijlen. Die zijn van knalhard plastic. Jammer.
In de Premium is de rugleuning van de achterbank elektrisch te verstellen en daardoor niet neer te klappen. De laadruimte is met 524 liter echter groot genoeg.
Geen keus
In ons land wordt de Camry met slechts één aandrijflijn geleverd. Je hebt dus geen keus. Het is de bekende hybride, waar ik een tijdje geleden ook mee kennis heb gemaakt in de RAV4. Het gaat om een 2.5-liter benzinemotor met 131 kW/178 pk en 221 Nm, gekoppeld aan een elektromotor, die 88 kW/120 pk en 202 Nm levert. Het systeemvermogen bedraagt hierdoor 160 kW/28 pk en daar kan de 1.660 kilo zware Camry prima mee uit de voeten. Hij haalt een top van 180 km/uur en doet 8,3 seconden over de sprint van 0 naar 100 km/uur.
De motor is gekoppeld aan de bekende CVT traploze automaat. Als je niet teveel gas geeft, houdt de motor zich rustig. Hij is overigens ook handmatig te schakelen met de versnellingspook (geen flippers achter het stuur).
De elektromotor assisteert waar het maar even kan. Ondersteunt bij accelereren, doet zijn werk op de eerste meters en als je met gevoel het gaspedaal beroert, kun je best aardig wat kilometers puur elektrisch rijden en brandstof besparen.
Nu we het daar toch over hebben. Van de beloofde 1 op 22,7 (geen WLTP) blijft altijd nog 1 op 17,7 over. Dat is echt zuinig!
Europees
De Camry is met name voor de Amerikaanse markt bedoeld, maar hij rijdt niet als een Amerikaan. En daarmee bedoel ik als een deinend slagschip. Dat komt omdat de Camry zijn onderstel deelt met de Corolla, C-HR en Prius. Dat de Camry geen sportauto is, mag duidelijk zijn. Toch stuurt hij lekker scherp en duidelijk. Hij is licht onderstuurd, maar dat is simpel te corrigeren. De afstelling in de standen Eco en Normal is aangenaam comfortabel, zonder afbreuk te doen aan de goede rijeigenschappen. In Sport reageert de Camry iets alerter en is wat steviger geveerd, maar zeker niet te hard,
Eerder in deze test hebben we het al over de zeer uitgebreide veiligheidsuitrusting gehad en daar rekenen we de prima remmen ook toe.
Conclusie
Er is niets mis met SUV’s of crossovers, maar die missen wel een beetje de zakelijke chic van een sedan. De Toyota Camry heeft die zeker. Hij is bovendien heerlijk ruim van binnen, met op de achterbank royale ruimte. Tel daar de zuinige hybride-aandrijflijn en de fijne, comfortabele rijeigenschappen bij op en er zijn voldoende argumenten om voor de Camry te kiezen, zeker ook voor leaserijders.