Door Hans van Sunder op vrijdag, 13-05-2016 in

SUV met snufjes

Met zeven modellen heeft Toyota heeft breedste aanbod hybridemodellen in ons land. Nummer zeven is onlangs de gelederen komen versterken: de RAV4 Hybrid. Voor het eerst is deze mid-size SUV met deze aandrijflijn te leveren. Ik ben er mee op pad geweest.

Toyota claimt de bedenker te zijn van de compacte SUV. In 1994 lanceerde het de FunCruiser, de eerste ‘urban 4WD’. Die driedeurs Funcruiser was overigens slechts 3,70 meter lang. Later kwam een vijfdeurs die de vier meter passeerde. En weer later, we hebben het dan over 2000, wordt hij omgedoopt in RAV4. Groeien bleef hij. De Hybrid waarmee ik nu gereden heb is meer dan 4,60 meter lang.

Door zijn geavanceerde techniek is de RAV4 Hybrid niet echt een prijspakker. Je moet minimaal 37.995 euro uit je ‘poeplap’  trekken voor de Dynamic Plus. Zonder toevoeging van een elektromotor ben je 33.995 euro armer en een RAV4 rijker (2.0 VVT-i Comfort). De door mij gereden Executive Business kost 45.795 euro, maar dan heb je ook vierwielaandrijving. Hij is daarmee de duurste RAV4, maar is dan wel van alle gemakken voorzien met Full Map navigatie, Blind Spot Monitor, Rear Cross Traffic Alert, parkeersensoren voor en achter, Panoramic View Monitor, 18-inch lichtmetalen wielen, zwarte leren bekleding, tweezone airco, elektrische stoelverwarming en -verstelling en ga zo nog maar even door.

Concurrenten

Was de Funcruiser in 1994 nog Koning éénoog in het land der blinden. Anno 2016 is dit een compleet ander verhaal. Inmiddels is de SUV/crossover het meest populaire segment in Europa en vrijwel iedere fabrikant wil een graantje meepikken. Leest u even mee…Ford Kuga, Nissan Qashqai/X-Trail, Renault Kadjar, Volkswagen Tiguan (net nieuw), Mitsubishi Outlander, Honda CR-V, Hyundai Tucson en Santa Fe, Kia Sportage en Sorento, Jeep Cherokee, Mazda CX-5, Subaru Forester en binnenkort ook de Seat Ateca plus de Skoda Kodiaq. Ze vissen allemaal in dezelfde vijver als de Toyota RAV4.

Details

Met de komst van de Hybrid heeft Toyota de RAV4 een kleine facelift gegeven. Het gaat om details. De nieuwe voorzijde geeft de RAV4 een krachtiger uitstraling en om hem aan de achterzijde een meer stijlvolle look te geven, kregen de achterlichten een verfijnder design en werd de achterbumper opnieuw vormgegeven. Het resultaat mag gezien worden. De RAV4 is een volwassen SUV, die minder anoniem is dan zijn voorgangers.

Gegroeid

In de afgelopen 22 jaar is de RAV4 dus flink gegroeid. Van 3,70 naar 4,60 meter en het zal duidelijk zijn dat dit enorme consequenties heeft voor de binnenruimte. Mede dankzij de wielbasis van 2,66 meter is er zowel voor- als achterin voldoende ruimte. Uiteraard zit je voorin wat ruimer. De stoelen geven voldoende (zijdelingse) steun, maar de zitting zou wel iets langer mogen zijn, waardoor mijn bovenbenen ook voldoende ondersteuning krijgen. Ook achterin is het goed te doen. Zelfs achter mij (1,90 meter) is prima te zitten (zie foto). De laadruimte met vijf personen is 577 liter en kan flink worden uitgebreid door de achterbank geheel of gedeeltelijk neer te klappen.

Toyota heeft in het interieur de touch & feel verbeterd door zachtere materialen toe te passen. Bovendien is een kleurenscherm toegevoegd in het instrumentarium tussen de tellers en behoort een 360 graden Panoramic View Monitor tot de mogelijkheden. De afwerking van de RAV4 Hybrid is keurig verzorgd. Kwalitatief mooie materialen, strak dashboard, goed afleesbaar kleurenscherm en bedieningsknoppen die op logische en goed bereikbare plaatsen zijn gemonteerd.

Samenspel

De misvatting dat een hybrideauto a priori een slechte caravantrekker zou zijn, wordt door de RAV4 Hybrid direct naar het land der fabelen gestuurd. De RAV4 Hybrid kan namelijk maar liefst 1.650 kilo (geremd) trekken. Dankzij Trailer Sway Control worden slingerbewegingen van een aanhanger vroegtijdig gedetecteerd en gecorrigeerd en dat maakt het rijden met aanhanger veiliger en gemakkelijker.

Je hebt ook een uiterst relaxte rijervaring dankzij de standaard automaat en aangename stilte als de auto volledig elektrisch rijdt. Bovendien is er, met dank aan de elektromotor, veel trekkracht beschikbaar bij acceleratie. All Wheel Drive (vierwielaandrijving) is standaard, dit omdat er op de achteras een elektromotor is gemonteerd.

De RAV4 Hybrid is voorzien van een aandrijflijn waarin een 2,5-liter benzinemotor en een elektromotor naadloos met elkaar samenwerken. Deze is grotendeels gelijk aan die van de Lexus NX 300h of IS en GS 300h, maar is net iets minder krachtig. De 2,5-liter viercilinder benzinemotor levert 114 kW/155 pk en 210 Nm. Het systeemvermogen met de elektromotor komt op 145 kW/197 pk. Daarmee kan de RAV4 Hybrid prima uit de voeten. Hij haalt een top van 180 km/uur en heeft slechts 8,3 seconden nodig voor de sprint vanuit stilstand naar 100 km/uur. Dat is snel en het verloopt in betrekkelijke rust. De aandrijflijn maakt weinig geluid en de CVT-automaat functioneert naar behoren, zeker als je niet voortdurend het gaspedaal heel diep intrapt. Dan blijft het brandstofverbruik ook mooi laag. Niet 1 op 19,6 zoals bij de officiële, maar lang achterhaalde testcyclus, maar een keurige 1 op 15,7.

Extra motor

De extra 50 kW elektromotor op de achteras zorgt voor vierwielaandrijving en je kunt daardoor een flinke aanhanger meenemen (1.650 kilo), die door het Trailer Sway Control in bedwang wordt gehouden. Bovendien zorgt die 4WD voor extra grip onder lastige weers- en wegomstandigheden en zorgt ook voor goede terreincapaciteiten.  Bovendien rijdt de RAV4 Hybrid uitstekend. Is koersvast, heeft weinig last van zijwind en is met een behoorlijk snelheid een bocht om te krijgen. Daarbij is er een mooie balans tussen comfort en goede rijeigenschappen gevonden bij de afstelling van het onderstel. Tel daar een directe besturing en een stel uitstekende remmen bij op en je kan niet anders dan tot de conclusie komen dat de RAV4 Hybrid een uitermate prettige auto om te rijden is. Veilig is hij ook dankzij Toyota Safety Sense.

Conclusie

Hybrideaandrijving doet dus ook zijn intrede bij de RAV4 en dat maakt van deze auto niet alleen een zuinige SUV, maar ook een comfortabele. Zoals alle Toyota’s steekt de RAV4 Hybrid uitstekend in elkaar en hij is een prima caravantrekker.