Door Hans van Sunder op zondag, 05-07-2020 in

Concurrentie bestendig

Vanaf de verkoopstart in 2012 is de CX-5 van Mazda een succes. Maar dat betekent niet dat het Japanse merk tevreden achterover leunt en toekijkt hoe de concurrentie steeds maar heviger wordt. In de acht jaar sinds de introductie is de SUV/crossover alleen maar populairder geworden en heeft elk merk wel een dergelijke auto in het programma. De spoeling wordt dus steeds dunner.

Dus kwam Mazda, ondanks de coronacrisis, met een vernieuwde CX-5 uit. Geen spectaculair grote wijzigingen, want de CX-5 mag nog steeds op een flinke schare fans rekenen. Er zijn handgeschakelde versies toegevoegd en de CX-5 krijgt meer luxe zaken.

Ondanks dat zijn de prijzen gelijk gebleven en is sommige gevallen zelfs gedaald. Die beginnen bij 36.390 euro voor de SkyActiv-G 165. Ik daarentegen heb gereden met de SkyActiv-G 194 in Luxury-uitvoering en vierwielaandrijving (AWD) en die kost 55.540 euro, maar zit dan ook wel lekker royaal in zijn spullen met standaard onder meer 19-inch lichtmetalen wielen, 360 graden View Monitor, fraaie leren bekleding, stoelverwarming voor en achter en -ventilatie voor en een uitstekende Bose geluidsinstallatie. Voor de metallic lak moet 900 euro extra betaald worden.

Concurrenten

Er is een moordende concurrentieslag gaande. Zeker bij de compacte SUV’s en crossovers, maar ook bij de grotere. Daar vinden we een groot aantal modellen, zoals de Peugeot 3008, Opel Grandland X, Renault Kadjar, Ford Kuga, Honda CR-V, Hyundai Tucson. Jeep Cherokee, Kia Sportage, Mitsubishi Outlander, Nissan Qashqai, Seat Ateca, Skoda Kodiaq, Subaru Forester, Toyota RAV4 en Volkswagen Tiguan. Allemaal geduchte tegenstanders waar de Mazda CX-5 het tegen op moet nemen.

Scherp

Bij deze ronde wijzigingen is het uiterlijk ongemoeid gelaten. Het was ook niet nodig om dat aan te passen, want de CX-5 ziet er aantrekkelijk uit met scherpe lijnen en karakteristiek front met smalle koplampen en een rechtopstaande grille met bredere chromen sierlijst waarop de grille lijkt te rusten. De achterlichten zijn ook smal en boven de achterruit hangt een flinke spoiler. De forse 19-inch wielen geven net dat beetje kracht meer.

Op leeftijd

Je kunt aan het interieur wel zien dat de CX-5 wat op leeftijd begint te raken en dan vooral aan het 8,5-inch kleurenaanraakscherm op het dashboard dat wat iel overkomt. Het heeft ook niet echt die moderne uitstraling als in een Mercedes, maar de bediening met draaiknop op de middenconsole is simpel.
Overigens zitten de stoelen prima, al zou de zitting net even iets langer mogen zijn, waardoor mijn bovenbenen betere steun krijgen. Op warme dagen is de ventilatie van de voorstoelen een weldaad. De instelbaarheid van de bestuurderstoel is uitstekend en samen met het in hoogte en diepte verstelbare stuur, kun je een prima zitpositie creëren.
Voorin is de ruimte ook voor lange mensen ruim voldoende. Op de achterbank is minder bewegingsvrijheid, maar met een beetje inschikkelijkheid van degene die voorin zitten, is het goed te doen. In het interieur zijn fraaie materialen gebruikt en de afwerking is dik in orde.
De laadruimte is met 506 tot 1.620 liter lekker royaal en goed bereikbaar.

Eigen weg

Ook met de nieuwe, elektrische MX-30 zoekt Mazda zijn eigen weg, net als met de SkyActiv-G motoren. Aan downsizen heeft het Japanse merk een broertje dood. Zij zoeken het onder de noemer SkyActiv in andere zaken, zoals een hogere compressie, waardoor de motor efficiënt werkt. Onder de motorkap van de door mij gereden SkyActiv-G 194 ligt een 2,5-liter viercilinder benzinemotor zonder turbo. Die levert 143 kW/194 pk en een maximum koppel van 258 Nm bij 4.000 toeren en deze is gekoppeld aan een zestraps automaat. Ondanks dat het maximum koppel pas bij 4.000 toeren wordt geleverd, valt de trekkracht bij lage toeren zeker niet tegen. Motor-transmissie vormen een fijne combinatie. De motor treedt alleen bij fel optrekken en hoge toeren iets meer op de voorgrond. De prestaties zijn met een topsnelheid van 195 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 9,2 seconden dik in orde.
En dan iets unieks. Volgens WLTP verbruikt de SkyActiv-G 194 met AWD (vierwielaandrijving) 1 op 11,9 en dat verbruik ligt in de praktijk nu eens niet, zoals gewoonlijk, hoger maar lager (1 op 12,6!).

Meer grip

De Mazda CX-5 heeft een naam opgebouwd als een fijn rijdende SUV en daar is, na deze wijzigingen, niets aan veranderd. Mede dankzij de standaard G-Vectoring Control, is de CX-5 een strak sturende auto. Hij voelt lekker stabiel en solide aan, stuurt met veel gevoel en is ook op hoge snelheid ‘in control’. Bovendien is hij geen moment, ook niet bij drempels of op de wegen met kleine oneffenheden oncomfortabel. Integendeel. Het is heel knap hoe de Mazda-technici erin zijn geslaagd om comfort en een goede wegligging samen te laten gaan. Bovendien zorgt de vierwielaandrijving voor meer grip. Het is een intelligent systeem dat de aandrijfkrachten afhankelijk van de situatie tussen voor- en achterwielen verdeelt.
De remmen voelen zeer betrouwbaar aan en is een aantal geavanceerde veiligheidssystemen, ondergebracht in i-ActicSense indrukwekkend. Met ingeschakelde adaptieve cruise control wordt een rit in de CX-5 nog meer ontspannen.

Conclusie

Opnieuw bewijst de Mazda CX-5 zijn klasse als een fijn rijdende, goed uitziende en veilige SUV. Hij is net weer even beter en kan de concurrentie goed aan. Dat is maar goed ook, want die is moordend.