Door Hans van Sunder op zondag, 05-04-2020 in

Allrounder met meer aantrekkingskracht

De eisen met betrekking tot de CO2-uitstoot worden in Europa steeds strenger en dus ontkomt ook Subaru niet aan elektrificatie. Met de e-boxer in de Forester (en de XV) zet het Japanse merk het eerste voorzichtige stapje. Geen volledig elektrische of zelfs plug-in hybride, maar een zogenaamde milde-hybride om het verbruik te verminderen.

Subaru gebruikt in de e-boxer – dat suggereert de naam ook – nog steeds de boxermotor, maar hangt daar een 10 kW/16 pk sterke elektromotor aan. Handig gebruikmakend van componenten van aandeelhouder Toyota.

De Forester heeft Subaru als sinds 1997 in het programma. In de loop der tijd is deze SUV uitgegroeid tot het bestverkochte model wereldwijd van het merk met bijna vier miljoen verkochte exemplaren. En in die ruim twee decennia is hij ook een half maatje gegroeid (van 4,45 naar 4,61 meter).

In ons land is Subaru een beetje in de vergetelheid geraakt, al heeft het wel een schare trouwe klanten. Het is, zoals ik eerder al eens schreef, niet het meest sexy automerk. Maar het zijn wel heel praktische, degelijke, bijna onverwoest- en betrouwbare auto’s, altijd met vierwielaandrijving (en dus goede caravantrekker met een trekgewicht van 1.870 kilo) en, net als Porsche, met een boxermotor.

Had je vroeger bij de Forester nog de keuze uit een benzine- of dieselmotor, nu is hij er alleen nog als e-boxer. Er zijn vier versies: Comfort, Luxury, Premium en First Edition. Prijzen beginnen bij 46.995 euro voor de Comfort. Niet direct een koopje dus. Voor de door mij gereden Premium moet 52.995 euro neergeteld worden. De Comfort zit al best ruim in de ‘spullen’. In de Premium zit je er helemaal warmpjes bij met standaard onder andere leren bekleding, stuur- en stoelverwarming en geïntegreerd navigatiesysteem met TomTom maps. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de EyeSight rij-assistent en Driver Monitoring System. Verderop in het verhaal meer daarover.

Concurrenten

In 1997 was Subaru met de Forester een van de eerste aanbieders van een SUV. Nu is het aanbod heel groot en divers. Met zijn lengte van net iets meer dan 4,60 meter hoort de Forester thuis in het rijtje met Hyundai Sante Fe, Kia Sorento, Ford Kuga, Honda CR-V, Mazda CX-5, Jeep Cherokee, Mitsubishi Outlander, Nissan X-Trail, Renault Koleos, Skoda Kodiaq, Seat Tarraco, Opel Grandland X, Peugeot 5008, Toyota RAV4 en Volkswagen Tiguan.

Onverzettelijkheid

Een heel opzichtige SUV is de Forester nooit geweest en is het eigenlijk nog steeds niet, al is het wel een lekker stoere auto. Hij staat vrij hoog op ‘de poten’ en dat geeft hem extra kracht. Maar hij heeft ook enkele chique trekjes met behoorlijk veel glimmend chroom in de grille en chromen raamlijsten. De wielkasten, bumpers en stootstrips onder aan de deuren zijn van matzwart kunststof met in bumpers en stootstrips lichtgrijze delen. Persoonlijk houd ik wel van dit soort auto’s. Niet echt opvallend, maar hij straalt wel onverzettelijkheid uit.

Riant ruim

De door mij gereden Premium is standaard voorzien van leren bekleding waarvan het zitgedeelte en rugleuning geperforeerd is. De bestuurderstoel is elektrisch te verstellen (met geheugen) en in combinatie met het in diepte en hoogte verstelbare stuur is een bijna perfecte (hoge) zitpositie te creëren. De stoel zou net even iets meer zijdelingse steun mogen geven. Door het gladde leer schuif je wat heen en weer. Achterin is de Forester, dankzij de drie centimeter gegroeide wielbasis, riant ruim (zie foto). Met mijn 1,90 meter kan ik prima achter mijzelf zitten. Met 509 tot 1.779 liter is de laadruimte ook al riant ruim en bovendien keurig afgewerkt. De rugleuningen van de achterbank zijn simpel met een druk op een knop in de laadruimte neer te klappen en er ontstaat dan een mooie vlakke laadvloer. Onder die vloer nog wat extra ruimte, om bijvoorbeeld de hoedenplank in op te bergen.
Het dashboard ziet er ook netjes uit. Overzichtelijk met op de middenconsole een duidelijk afleesbaar kleurenaanraakscherm. Veel bedieningsknopjes op het stuur, dus ook geen wirwar aan knoppen op het dashboard. Dat geeft een rustig beeld. Het infotainmentsysteem is simpel te bedienen en reageert vrij volt.

Hulpje

Subaru blijft bij de mild-hybrid gewoon trouw aan de boxermotor. De viercilinder benzinemotor heeft echter een hulpje. De elektromotor, die is opgenomen in de CVT-automaat, is goed voor 12,3 kW/16,7 pk en 66 Nm. Dat komt bovenop de 110 kW/150 pk en 194 Nm die de benzinemotor levert. De elektromotor is vooral actief tijdens het wegrijden en bij lage snelheid. Ook kun je tot 40 km/uur, als de batterij (0,6 kWh lithium-ion) gevuld is, een kort stukje (ong. 1,5 km) elektrisch rijden. Bij hogere snelheden werken boxer- en elektromotor samen (rijmodus Motor Assist Driving). Op hoge snelheid is alleen de boxermotor actief (rijmodus Engine Driving). Als bestuurder kun je kiezen uit drie rijmodi: Snow, Dirt en Normal. Over een topsnelheid van 188 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 11,8 seconden heb je geen klagen.
Ik ben nooit een grote fan van de CVT geweest, maar in de Forester werkt hij, mede dankzij de elektromotor, een stuk geciviliseerder. Hij kiest beter het juiste toerental en loeien doet hij ook niet zo.
De hulp van de elektromotor heeft ook effect op het verbruik. Dat is elf procent (claim Subaru) lager dan bij de 2.0i boxer. Van de beloofde 1 op 14,9 bleef in de praktijk 1 op 12,2 over.

Big Brother

Met de veiligheid van de Forester zit het wel goed. Om te beginnen zorgt de vierwielaandrijving onder alle omstandigheden voor goede grip. Op natte wegen en op sneeuw komt de Forester helemaal tot zijn recht.
En dan heb ik het nog niet eens over de veiligheidsvoorzieningen gehad. Het EyeSight-systeem ken ik al een tijdje. Het houdt de weg in de gaten met twee camera’s en niet, zoals bij veel andere merken, met sensoren. Het systeem zorgt ervoor dat de auto kan ingrijpen bij dreigend gevaar. Het nieuwe Driver Monitoring System waakt als een soort Big Brother over je. Even geen aandacht voor de weg en je wordt met je neus op de feiten gedrukt. Het houd je alert. Bijkomend voordeel is dat het systeem via gezichtsherkenning ook je stoelinstelling en je favoriete muziek kan kiezen.

Het rijgedrag voelt veilig aan. In bochten doet de Forester precies wat je van hem verwacht, van zijwind heeft hij, ondanks de hoge opbouw, nauwelijks last en de besturing is communicatief. Daarbij is bij de afstelling van demping en vering een goede balans gevonden. Hij is niet te zacht en niet te hard afgeveerd. De remmen zijn prima.

Conclusie

De Subaru Forester is weer ietsjes gegroeid, ruimer van binnen en nog veiliger. Het is bovenal een zeer praktische, degelijke en betrouwbare allrounder. De e-boxer zet de eerste voorzichtige stap naar elektrificatie, maar alle kleine beetjes helpen.