Door Hans van Sunder op donderdag, 21-05-2020 in

Verder en sneller

2019 was een uniek jaar. Niet de Volkswagen Polo of Golf, maar de elektrische Tesla Model 3 werd de bestverkochte auto. Overigens is ons land ook daarin uniek. U weet wel waarom. Bijtelling! Ook Hyundai pikt met de KONA Electric een graantje mee. En dit model is verder verbeterd. Reden voor een hernieuwde kennismaking. Ook dit keer met de Premium, zoals anderhalf jaar geleden. Die komt verder en laadt sneller op.

Eind 2018 was er een enorme run op dure elektrische auto’s. Dat had alles te maken met de toen op 1 januari 2019 wijzigende fiscale bijtelling. Voor de toen nieuwe Hyundai KONA Electric had dit geen consequenties, omdat de prijs ver onder de 50.000 euro bleef. Over het volledige bedrag gold toen 4 procent bijtelling. Nu is dat inmiddels 8 procent over een bedrag tot maximaal 45.000 euro. Met zijn prijs van toen (44.995 euro) zou de Premium net onder die grens zijn gebleven. Nu niet meer, want hij kost 48.395 euro. Dus over een bedrag van 3.395 euro moet 22 procent afgedragen worden. Daar staat tegenover dat er nu al een KONA Electric is voor een prijs van 36.795 euro, terwijl je eind 2018 minimaal 39.195 euro neer moest tellen. Die versie had dan wel het 64 kWh accupakket en voor 36.795 euro wordt hij nu geleverd met 39 kW en dus een kleinere actieradius.

De Premium is overigens van vrijwel alle gemakken voorzien. Even een kleine bloemlezing uit de standaarduitrusting. Hij heeft nu geen 8- maar een 10,5 inch infotainmentsysteem en eCall, dat automatisch hulpdiensten inschakelt als de airbag geactiveerd wordt. Verder Krell Premium Audio, head-up display, LED-verlichting, elektrisch verstelbare voorstoelen, die ook nog verwarmd en geventileerd kunnen worden, draadloos opladen smartphone en in het SmartSense pakket zitten Intelligent Speed Limit Warning, Lane Following en Keeping Assist, Driver Attention Warning, Blind Spot Collision Warning, Forward Collision avoidance Assist met city/urban mode en voetgangersherkenning.

Concurrenten

In 2018 had de elektrische KONA nog geen compacte SUV’s als concurrenten. Nu wel. De belangrijkste is de Kia e-Niro en uit dezelfde stal komt de e-Soul. Verder zijn onlangs de DS3 Crossback E-TENSE en de Peugeot e-2008 gelanceerd en is de uit China afkomstige en zeer betaalbare MG ZS EV al weer een tijdje op de markt. Binnenkort komt daar de Mazda MX-30 bij, maar die heeft (bewust) een gering rijbereik.

Dicht

Aan het uiterlijk van de KONA Electric is niet gesleuteld. Hij is de nog steeds simpel herkenbaar aan de dichte grille (je hebt geen koeling nodig) en de dichte wielen. Dit alles om de aerodynamica te verlagen, want die heeft serieuze invloed op het rijbereik. Verder nog zilverkleurige dorpelranden en natuurlijk ontbreekt de uitlaat, want een elektromotor produceert natuurlijk geen uitlaatgassen.

Geen pook

Wat het eerst opvalt als je in de KONA Electric stapt, is dat een versnellingspook ontbreekt. Er ontbreekt namelijk ook een transmissie. Op de ‘zwevende’ middenconsole zijn vier knoppen te vinden (D,R, N en P). Het tabletachtige aanraakscherm voor het infotainmentsysteem is gegroeid van 8 naar 10,5 inch. Dat is dus nu nog beter afleesbaar. Ook zijn de connectiviteitsmogelijkheden beter. Zo kun je op je smartphone op afstand bijvoorbeeld de airco bedienen en de deuren openen en sluiten. Wat niet is veranderd, is het gebruik van nogal hard aanvoelende materialen, al zien die er zeker niet goedkoop uit. Het interieur ziet er keurig verzorgd uit.
De batterijen zijn in de bodem van de auto gemonteerd en daardoor lever je niet of nauwelijks ruimte in. Als de voorstoelen, die comfortabel zitten maar wel een wat korte zitting hebben, niet helemaal in de achterste stand zijn, is er op de achterbank ook nog heel behoorlijk te zitten, met voldoende hoofdruimte. Met opbergvak voor de laadkabels is de bagageruimte 332 liter groot, zonder 373 liter. Klap je de achterbank neer dan is de laadruimte met vlakke vloer 1.114 liter groot en lever je iets in ten opzichte van de gewone KONA.

Indrukwekkend

De twee flippers achter het stuur zijn niet bedoeld om mee te schakelen, want een transmissie heeft de elektrische KONA natuurlijk niet. Nee, hiermee kun je de mate van afremmen instellen, waardoor bijna ‘one pedal driving’ mogelijk is. Hoe sterker je afremt op de motor, hoe meer energie er teruggewonnen wordt.
De elektromotor in de KONA Electric is goed voor een vermogen van 150 kW/204 pk en een koppel van 395 Nm. Dit vertaalt zich in een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in slechts 7,6 seconden en een topsnelheid van 167 km/uur. De acceleratie is indrukwekkend, zeker als je je bedenkt dat het accupakket ruim 450 kilo weegt en het gewicht van de auto 1.1660 kilo is. Omdat de elektromotor stil is, zijn andere geluiden wel goed te horen. Het windgeruis valt mee, maar achterin zijn de afrolgeluiden van de banden wel te horen, al heb ik het idee dat het minder is dan bij mijn eerste test.

3-fase

Hyundai is erin geslaagd om de actieradius van de KONA Electric met accupakket van 64 kWh te vergroten van 449 naar 480 kilometer (WLTP). Dit door andere banden met minder tolweerstand te monteren en wijzigingen aan het motormanagement door te voeren. Veel snelwegkilometers doet het rijbereik geen goed, maar tussen de 350 en 400 kilometer is zeker mogelijk. Kun je onderweg veel energie regenereren, dan loopt de actieradius lekker op. Je zit dus met een gerust hart achter het stuur.
Nieuw is ook de 3-fase omvormer, waardoor je tot 11 kW op kunt laden. De oplaadtijd wordt dus aanzienlijk korter. Duurde het bij het vorige model nog 9 uur en 35 minuten voordat de lege batterijen weer vol waren. Nu is dat 7 1/2 uur.

Laag zwaartepunt

Omdat de batterijen bij de KONA Electric in de bodemsectie onder kofferbak en achterbank is ondergebracht, heeft hij een lekker laag zwaartepunt. Dat komt de rijeigenschappen ten goede, al merk je natuurlijk wel dat hij flink veel kilo’s mee moet torsen. Het onderstel is vooral op comfort ingesteld. Toch ligt de KONA Electric stabiel op de weg, heeft weinig last van zijwind, maar is in bochten wel snel onderstuurd. De besturing is ook niet heel communicatief. Wel licht en direct. De remmen zijn beslist op het hogere gewicht berekend.
De veiligheidsuitrusting is zeer uitgebreid.

Conclusie

De vernieuwde KONA Electric is op een paar essentiële punten verbeterd. Hij komt op een lading energie nu verder, is sneller op te laden en als je niet de duurste Premium neemt, komt het hele bedrag in aanmerking voor 8 procent bijtelling.
Komt bij dat sinds kort de productie van het model in Tsjechië is opgestart en de levertijden heel acceptabel zijn.