Zakelijk zinvol?
Is het rijden met een plug-in hybride vanuit zakelijke overweging nog wel zinvol ? Op 1 januari van dit jaar zijn de fiscale regels rond leaseauto’s namelijk op de schop gegaan. Alleen puur elektrische auto’s hebben nog een gunstige (4%) bijtelling. Alle andere, dus ook plug-in hybrides, vallen onder het 22%-regime. Is een Kia Optima Plug-In Hybrid dan nog wel een slimme keuze?
Als je het puur zakelijk bekijkt niet. De elektromotor plus bijkomende techniek maken een plug-in duurder dan een vergelijkbaar model met verbrandingsmotor. Dat geldt ook voor de Optima. Zo betaal je voor een 1.7 CRDI (diesel) ComfortPlusLine (instapper) 32.470 euro en voor de ExecutiveLine 38.970 euro. Voor de Plug-in in dezelfde ExecutiveLine uitvoering – mijn testauto voor een week – moet je 44.120 euro betalen. Een prijsverschil van ruim 5.000 euro en over die 5.000 mille extra moet je als zakelijk rijder 22 procent extra bijtelling betalen. Vanuit zakelijk oogpunt loont het nu dus niet meer de moeite om een zuinige auto aan te schaffen.
Een overweging om deze deels elektrisch aangedreven Optima aan te schaffen is het milieu. Misschien voelt u zich aangesproken nu Natuur & Milieu concludeert dat nieuwe leaseauto’s viezer worden. De leaseauto’s, die in 2016 werden verkocht, stootten tien procent meer CO2 uit dan het jaar daarvoor. Dat zal dit jaar niet beter worden, eerder verslechteren vanwege de verder versoberde stimuleringsregeling voor schone auto’s. En als je heel consequent de batterijen telkens oplaadt en zoveel mogelijk op de elektromotor rijdt, kun je brandstof besparen. Of je die extra investering daarmee terugverdient, is afhankelijk van het aantal kilometers.
Concurrenten
Het aantal plug-in hybride auto’s is best wel groot en groeiende. Dit soort auto’s heeft namelijk potentie. Als je specifiek kijkt naar luxe zakensedans, dan heeft de Kia Optima Plug-In Hybrid concurrentie te duchten van de Audi A3 Sportback e-tron, Volkswagen Passat GTE, BMW 330e en 225xe, Hyundai IONIQ Plug-In die binnenkort leverbaar zal zijn, Mercedes C 350e en Toyota Prius Plug-In.
Gesterkt
De Optima is een echte zakensedan. Een auto met een elegante, bijna chique uitstraling. Lang en gestrekt. Hij is dan ook 4,85 meter lang. De Plug-In heeft een aantal model specifieke kenmerken zoals speciale lichtmetalen wielen, lichtblauwe accenten en chromen sierstrips, een iets andere achterbumper, een speciale grille die open en dicht kan en net achter de voorste wielkasten Eco plug-in logo’s met aan de bestuurderskant onder dat logo een klep waarachter de stekker verstopt is.
Inleveren
Omdat er een pakket met batterijen ergens opgeslagen moet worden en daar deels de laadruimte voor is gekozen, moet je flink aan bagageruimte inleveren. Heeft een gewone Optima 510 liter laadvolume, bij de Plug-In blijft daar 307 liter van over. De ExecutiveLine is van alle gemakken voorzien met onder meer cruise control, klimaatcontrole, navigatiesysteem inclusief achteruitrijcamera, panorama schuif-/kanteldak, parkeersensoren rondom, elektrische stoelverstelling, -verwarming en -ventilatie en ga zo nog maar even door. Het interieur ziet er keurig verzorgd uit met materialen die aan de standaard in dit segment voldoen. Geen topper in deze, maar gezien het bedrag dat je voor Optima betaalt, is de prijs-/kwaliteitsverhouding dik in orde. Dat geldt ook de leefruimte in het interieur. Achterin is heel comfortabel te zitten met veel beenruimte. n als op de achterbank heb je de beschikking over meerdere stroompunten. De achterbank is verwarmbaar en in lengte verstelbaar. De stoelen, met leer bekleed, zouden iets meer (zijdelingse) steun mogen geven. Nu is de Optima bepaald geen sportauto, maar in bochten schuif je toch wat heen en weer.
Reëel
Kia zegt dat er met de Optima Plug-In Hybrid 54 kilometer (tot 130 km/uur) puur elektrisch is te rijden, maar door ervaring ben ik altijd sceptisch over zo’n claim. Die blijkt echter vrij reëel te zijn. Zelfs met de nodige kilometers op de snelweg kom je al gauw 50 kilometer ver. De aandrijflijn van deze hybride Optima bestaat uit een 2.0 liter benzinemotor met een vermogen van 113 kW/154 pk en een elektromotor die goed is voor 50 kW/68 pk. Dat levert een gezamenlijk vermogen op van 151 kW/205 pk terwijl het koppel gecombineerd 375 Nm bedraagt. Over de prestaties hoef je je dan ook geen zorgen te maken met een topsnelheid van 192 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 9,4 seconden. Als de benzinemotor zijn werk moet doen, doet hij dat in redelijke stilte. De zestraps automaat doet zijn werk keurig. En dan het verbruik. De utopische 1 op 62,5 volgens de officiële 2004/3/EC richtlijn is alleen te halen als je uitsluitend korte ritten maakt, de Lithium Ion Polymeer batterijen consequent oplaadt en niet al teveel op de snelweg rijdt. Bij normaal gebruik moet met een beetje verstandig gasgeven 1 op 20 haalbaar zijn.
Comfort
Dat het onderstel vooral op comfort is afgesteld, zal niet echt als een verrassing komen. De Optima, en zeker de Plug-In Hybrid, nodigt niet ook echt tot sportief rijden uit. Je kunt best stevig doorrijden, maar hij voelt zich toch het meeste thuis op de snelweg. Daar voelt de Optima solide aan en kan probleemloos hoge(re) snelheden aan. Over de stuurinrichting ben ik minder te spreken. Met name in de middenpositie heb je weinig gevoel. De remmen zijn OK en de ExecutiveLine heeft een uitgebreide veiligheidsuitrusting met dodehoekdetectie, verkeersbordherkenning, adaptieve cruise control, een waarschuwing bij kruisend verkeer en een actieve rijstrookassistent.
Conclusie
De Optima Plug-In Hybrid is zeker nog het overwegen waard, maar als je puur zakelijk naar de propositie kijkt, is de diesel interessanter, zeker ook prijstechnisch (vanaf 32.470 euro). De andere optie is de 2.0 T-GDI (180 kW/245 pk), maar die is met 56.970 euro fors aan de prijs. Overigens levert Kia de Optima ook als SW (stationwagon). Die is 1.500 euro duurder, maar niet als Plug-In Hybrid te koop. De benzine- en elektromotor in de Plug-In vullen elkaar goed aan en zorgen voor een lager verbruik, dat echter sterk zal afhangen van hoe je de Optima gebruikt. Het milieu heeft het al moeilijk genoeg, dus waarom niet een handje helpen?