Door Hans van Sunder op donderdag, 29-09-2016 in

Uit met de pret

Vanochtend zat ik in de auto (Ford Edge die binnenkort ook op auto-riteit.nl becommentarieerd zal worden), vlak voordat ik aan mijn verhaal over de Volkswagen Passat Variant GTE zou beginnen. Door de luidsprekers galmde een ronkende advertentie over die Passat GTE, waarin geroepen werd dat kopers nog vijftien weken konden profiteren van de lage bijtelling van vijftien procent. Tijd dringt.

Op 1 januari is het namelijk uit met de pret. Dan gaat de fiscale stimulering van ‘zuinige’  auto’s (ik zet dat tussen aanhalingstekens, omdat veel van die modellen alleen tijdens de testcyclus dat predicaat verdienen) helemaal op de schop. Er gelden dan nog slechts twee tarieven. Puur elektrische auto’s zonder CO2-uitstoot kennen dan een bijtelling van 4 procent (vanaf 2019 alleen voor de eerste 50.000 euro) en alle andere – ook plug-in hybrides – 22 procent. Dat zal zonder enige twijfel volgend jaar voor een aardverschuiving binnen de autoverkoop zorgen, terwijl de laatste maanden van dit jaar de plug-in hybrides waarschijnlijk niet aan te slepen zullen zijn. Zoals het overigens ook verstandig is om een auto die nu nog 25 procent bijtelling heeft, pas na 1 januari op kenteken te zetten omdat hij dan in aanmerking komt voor 22 procent bijtelling.

Deze bespiegeling over de bijtellingstarieven maak ik natuurlijk niet voor niets. De Passat (Variant) GTE is een typische zakenauto. Privérijders zullen tegen de forse meerprijs aanhikken. De door mij gereden Passat Variant GTE Connected Series Plus kost namelijk al 46.490 euro en met de nodige opties, zoals in mijn geval, zelfs bijna tien mille meer (56.063 euro). Maar je kunt het dan ook niet zo gek bedenken, of de auto is ermee uitgerust.

Concurrenten

Er zijn tegenwoordig best een flink aantal plug-in hybrides in ons land te koop en er komen er nog bij. Voor de Hyundai IONIQ en de Kia Optima plug-in is de timing op zijn minst gezegd ongelukkig. Bij Volvo heeft de verkoopafdeling wel een tijdje handenwrijvend achterover gezeten dankzij het succes van de V60 Plug-in Hybrid. BMW heeft nog niet zo lang de 330e plug-in, zoals Mercedes de C 350e heeft. Begin volgend jaar lanceert Toyota bovendien de Prius plug-in Hybrid.

Zakelijk

De Passat is bij de zaken-/leaserijder enorm populair. Hij heeft ook echt een zakelijke uitstraling. De Variant ziet er eigenlijk best wel gedistingeerd uit. Heeft elegante lijnen, een tijdloos design en een afwerking om door een ringetje te halen. Eigenlijk alleen door het blauwe GTE-typeplaatje in de grille en op de achterklep is de plug-in van een gewone Passat te onderscheiden. Naast het VW-logo op de grille kun je een klepje openen om de batterijen op te laden (zie foto).

Ingeboet

De elektromotor moet nu eenmaal met (lithium-ion) batterijen worden gevoed en daardoor heeft de laadruimte van de Passat Variant GTE wel wat aan volume ingeboet. Het scheelt 180 liter met de versie met brandstofmotor. Maar er blijft nog altijd 483 tot 1.613 liter over en daar valt (meer dan) prima mee te leven.

Zoals je ook uitstekend kunt leven met de laafruimte voor- en zelfs achterin (zie foto). Zelfs ik kan met mijn 1,90 meter prima de ruimte, ook als ik om het maar zo uit te drukken ‘achter mijzelf zou moeten zitten’. Bestuurderstoel en stuurkolom zijn zeer ruim te verstellen, dus je kunt een bijna perfecte zitpositie creëren. Ook in het interieur druipt de bouwkwaliteit ervan af. Fraaie materialen en kleine toleranties. Echt klasse.

Meerkeuze

De tijd dat een hybride een auto voor ‘geitenwollensokken’ types was, ligt al een tijd achter ons. Het zijn auto’s voor slimme zakenrijders, die zo min mogelijk willen bijtellen. Met de Passat GTE, die overigens dezelfde aandrijflijn heeft als de Golf GTE maar met iets meer systeemvermogen, hebben ze dan een auto met een milieuvriendelijk en sportief hart. Je kunt hem in verschillende modi rijden. Puur elektrisch en als bijna GTI. Die standen (E-mode en GTE) zijn simpel in te schakelen, zoals ook ‘Battery Hold’ makkelijk te vinden is. Anders is het voor ‘Hybrid Auto’ en ‘Battery Load’. Daar moet je meer handelingen voor verrichten. De 1.4 TSI plus de elektromotor zorgen voor een systeemvermogen van maar liefst 160 kW/218 pk. De prestaties zijn er dan ook naar  met een top 225 km/uur en een acceleratie van  0 naar 100 km/uur in 7,6 seconden. Mede dankzij de snel schakelende DSG –bak met zes versnellingen.

In GTE-modus klinkt de motor lekker ruig, schakel je de E-Drive in dan wordt het stil. Je zou 50 kilometer puur elektrisch moeten kunnen rijden, maar de meter gaf telkens 36 of 37 kilometer aan en dat loopt heel snel terug als je de snelweg op gaat. Het is dus een beetje met de mogelijkheden spelen om het beste eruit te halen. Brandstof besparen en minder schadelijke gassen uitstoten doe je zeker. Maar het gemiddeld verbruik van 1,6 l/100 km (CO2 37 g/km) ofwel 1 op 66,7 is natuurlijk puur academisch. Het verbruik is sterk afhankelijk van het gebruik. Zit je veel op de snelweg of juist veel in de stad en laad je de accu’s trouw iedere keer op als ze leeg zijn. Dat heeft allemaal effect. Als je ergens in de buurt van de 1 op 20 komt bij een reële mix, dan doe je het goed. Het werd bij mij 1 op 17,7. Overigens mag de Passat GTE 1.600 kilo (geremd) trekken.

Zwaarder

Met 1.635 kilo leeggewicht is de Passat GTE op de kop af 282 kilo zwaarder dan een gewone Passat. Die door onder andere het accupakket en de elektromotor. Daar merk je overigens weinig van, want vermogen en koppel zijn meer dan voldoende voor vlotte prestaties en de auto voelt ook niet log aan. Hij heeft een comfortabel weggedrag, is stabiel en voelt solide en veilig op hoge snelheid, stuurt heel communicatief en beschikt over een stel uitstekende remmen. De 18-inch lichtmetalen wielen zijn een inch groter dan de standaardwielen en daardoor voelt de Passat GTE iets stugger aan.

Conclusie

Zoals de kop boven dit verhaal aangeeft is het vanaf 1 januari uit met de (fiscale) pret. Zakenrijders zullen dus de aanschaf van hun nieuwe leaseauto moeten heroverwegen. Naar de bijtelling hoeven ze dan niet meer te kijken, of ze moeten kiezen voor een puur elektrische auto. Toch blijft de Volkswagen Passat (Variant) GTE het overwegen waard.