Door Hans van Sunder op vrijdag, 01-11-2019 in

Prijs spelbreker?

Een jaar geleden was het nog helemaal niet zeker of de vernieuwde Hyundai Santa Fe in ons land te koop aangeboden zou worden. Het fiscale regime op basis van de CO2-uitstoot (BPM) zou de Sante Fe wel eens te duur kunnen maken. Goedkoop is de nieuwe Santa Fe zeker niet, maar toch durfde de Nederlandse importeur de gok te nemen. Voor mij reden genoeg om hem te rijden.

Opnieuw is de Santa Fe alleen met een dieselmotor te leveren. Het is een verbeterde versie van de bekende 2.2 CRDi. Die levert net iets meer vermogen en koppel, maar is wel zuiniger en voldoet aan de laatste Euro 6d Temp-emissienorm. De Sante Fe met handgeschakelde zesversnellingsbak en voorwielaandrijving heeft al een F-energielabel. Alle andere vallen onder het G-label. Zo ook de dor mij gereden Premium met 8-traps automaat en vierwielaandrijving. Dat is ook direct te duurste met een prijs van maar liefst 72.995 euro. Voor het optionele elektrisch schuifdak moet 1.195 euro betaald worden. Prijs geteste uitvoering: 74.190 euro. Prijzen van de Santa Fe beginnen overigens bij 59.995 euro voor de Comfort met handbak en 2WD.

Concurrenten

De belangrijkste concurrent van de Santa Fe komt uit eigen gelederen en is de Kia Sorento. Maar er zijn natuurlijk meer kapers op de kust, zoals de Ford Edge, Honda CR-V, Mitsubishi Outlander, Nissan X-Trail, Peugeot 5008, Renault Koleos, Skoda Kodiaq en Toyota RAV-4.

Weer gegroeid

Ik heb de cijfers er eens bij gepakt. Toen Hyundai in 2001 de Santa Fe voor het eerst lanceerde, was hij exact 4,5 meter lang. Dat is nu het formaat van de Tucson. Iedere keer groeide de Santa Fe, ook de laatste keer. Hij is nu 4,77 meter lang (was 4,70 meter). Hij is ook een fractie breder en hoger geworden en ziet er daardoor stoerder en imposanter uit. Markant is de neus met de prominente Cascade-grille geflankeerd door opvallend smalle twin-koplampen met bovenaan LED-dagrijverlichting. In de achterzijde valt de net onder de achterruit geperste scherpe vouw en de chromen strip tussen de achterlichten op. De 19-inch lichtmetalen wielen vullen de wielkasten.

Surplus

Ik kan niet anders zeggen dan dat het interieur van de Santa Fe er fraai uitziet en de gebruikte materialen en afwerking op hoog niveau staan. Dat mag ook wel gezien de prijs, die je voor de Santa de moet betalen. Maar de Premium is dan ook wel van alle gemakken voorzien en dan heb ik het over luxe en comfort verhogende zaken, maar ook over een surplus aan veiligheidssystemen, waaronder het Rear Occupant Alert, dat bij het afsluiten van de auto waarschuwt of er achterin misschien een huisdier vergeten is. De goed zittende stoelen zijn niet alleen elektrisch te verstellen, maar hebben ook verwarming (net als het stuurwiel) en ventilatie en die van de bestuurder kent ook een geheugenfunctie.
En dan heb ik het nog niet over de binnenruimte gehad. Mijn Santa Fe voor een week had vijf zitplaatsen, maar hij is groot genoeg voor zeven inzittenden. Op de derde zitrij is het wel krap. Op de achterbank is beduidend meer ruimte dan voorheen. Bovendien is de bagageruimte riant met 625 liter (maximaal 1.695 liter).
Het 8,0-inch infotainmentsysteem integreert alle navigatie-, media- en connectiviteitsdiensten en heeft een duidelijk afleesbaar kleurenscherm.

Oude bekende

De 2.2 CRDi-dieselmotor in de Santa Fe is een oude bekende, maar hij is wel aangepast. Zo levert hij nu 147 kW/200 pk (was 145 kW/197 pk) en 440 Nm koppel (was 436 Nm). De prestaties verschillen ook marginaal. De topsnelheid is met 205 km/uur iets hoger(was 203 km/uur), maar de acceleratie van 0 naar 100 km/uur neemt nu iets langer in beslag met 9,4 seconden (was 8,7 seconden). De nieuwe 8-traps automaat vormt een uitstekende combinatie met de diesel. De motor doet bovendien in betrekkelijke stilte zijn werk en is heel krachtig bij lage toeren.
De vierwielaandrijving heeft een negatief effect op de consumptie. Volgens de NEDC-norm ligt het verbruik op 16,1, maar in de praktijk ligt het aanzienlijk lager met 1 op 12,4.

SmartSense

De tijd dat Koreaanse auto’s wat technologie achterliepen op de Europese en Japanse concurrentie is al een tijd voorbij. Zo heeft de nieuwe Santa Fe als onderdeel van zijn SmartSense-technologie zaken zoals Blind-Spot Collision Warning, Forward Collision-Avoidance Assist met voetgangersherkenning, Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist, Lane Keeping Assist en Safety Exit Assist.
HTRAC heet de in eigen huis ontwikkelde vierwielaandrijving dat afhankelijk van de omstandigheden de aandrijving op voor- en achterwielen verdeeld. Het zorgt voor extra grip en een flink trekgewicht (2.000 kilo geremd). Bovendien voel je je zo lekker hoog zittend onaantastbaar. De Sante Fe voelt heel solide, maar ook wel wat log aan. Hij weegt ook ruim 1.900 kilo. De vering is voornamelijk op comfort afgestemd en in bochten helt de carrosserie wat over. Daarbij geeft de besturing voldoende feedback, ook in de middenpositie. Over de remmen geen klagen.

Conclusie

Deels door ons fiscale systeem is de Hyundai Sante Fee behoorlijk aan de prijs. Voor de bijna 75.000 euro is ook een Audi Q5, BMW X3 of Mercedes GLC te koop. Maar die zijn dan lang niet zo compleet uitgerust als de door mij gereden Santa Fe Premium. Voor die uitrusting ben je bij het Duitse trio wel een ‘milletje’ of twintig, dertig extra kwijt.
Er is echter verder weinig aan te merken op de Santa Fe. Hij ziet er stoer uit, zit uitstekend in elkaar en rijdt bovendien heel fijn. Of dat voldoende is om hem in ons land te doen slagen, is afwachten.