Door Hans van Sunder op dinsdag, 22-05-2018 in

Stijlvol en uniek

Oorspronkelijk was ik van plan om één verhaal te maken over mijn ervaringen met de nieuwe Hyundai i30 N2 en de i30 Fastback. Had zelf al een kop bedacht: ‘Wereld van verschil’. Maar al snel kwam ik erachter dat beide modellen de volle aandacht verdienen. Dus hier mijn relaas over mijn bevindingen met de Fastback. Om precies te zijn met de i30 Fastback 1.0 Premium.

Hyundai heeft de naam Fastback gegeven aan zijn vijfdeurs coupé. Ik kan kort zijn met het noemen van zijn concurrenten, want die zijn er niet. Geen enkel ander merk heeft in het C-segment een dergelijk model in zijn programma. Een echte niche dus. Binnen het i30-programma levert Hyundai verder nog de hatchback en de Wagon. En natuurlijk de N en N2, beide ‘hot hatches’, die de Volkswagen Golf GTI, Ford Focus RS, Renault Mégane RS en Opel GTC 2.0 Turbo OPC naar de kroon steken. Maar daar later meer over, over de N2 welteverstaan.

Met de i30 Fastback (FB) kiest Hyundai ook voor een iets ander publiek. Voor mensen ook die iets ruimer bij kas zitten, want het prijsverschil tussen de Fastback en de hatchback en Wagon bedraagt respectievelijk 3.000 en 1.500 euro. Daar moet dan wel bij gezegd worden dat de FB leverbaar is vanaf uitrustingsniveau Comfort. Prijzen beginnen bij 27.795 euro voor de 1.0 T-GDI Comfort met handgeschakelde zesbak. De door mij gereden 1.0 Premium kost 30.295 euro. De enige optie was het Technology Pack (995 euro). Daarvoor wordt de i30 FB geleverd met een elektrisch verstelbare bestuurderstoel met geheugen, draadloos opladen van mobiele telefoon en drie veiligheidsvoorzieningen (Rear Cross Traffic Collision Warning, Intelligent Speed Limit Warning en Blind-spot Collision Warning).

Stijlvol

Toen ik de i30 Fastback ophaalde bij de importeur had ik hem alleen maar van voren bekeken. Toen viel mij al wel op dat de zogenaamde ‘cascade’-grille (waterval-grille) met chromen omlijsting iets lager was geplaatst dan bij de i30 hatchback, maar verder… Van alle andere kanten bekijkend manifesteert de Fastback zich als een stijlvolle, elegante vijfdeurs coupé. Hij heeft een vrij lange motorkap en in de achterklep is een spoiler geperst die schuin omhoog loopt. Dat had van mij net iets minder gemogen.
De daklijn begint na de B-stijl al behoorlijk af te lopen en dat voegt sportiviteit en dynamiek aan het design toe. De Fastback ligt ook iets lager (5 millemeter). Hij heeft dezelfde wielbasis, maar is wel 11,5 centimeter langer dan de i30 hatchback.

Smaakvol

Ook het interieur ziet er zeer smaakvol uit. Er zijn fraaie materialen gebruikt waardoor de kwaliteitsbeleving op een hoog niveau staat. Typisch zo’n Aziatisch trekje is het muziek dat je bij binnenkomst verwelkomt (ze kunnen het maar niet laten). Net als bij Mercedes staat er midden op het dashboard een op een tablet lijkend kleurenscherm met helder beeld en intuïtieve bediening. De Premium is van alle comfort en gemakken voorzien.
De wielbasis van de FB is gelijk aan die van de i30 hatchback en Wagon. Dat betekent dezelfde binnenruimte voor chauffeur en medepassagiers. Voorin ruim voldoende bewegingsvrijheid. Achterin is het iets krapper. Door de aflopende daklijn raak ik met mijn kruin (1,90 meter) de hemelbekleding net. Met 450 tot 1.351 liter is de laadruimte riant.

Driecilinder

Hyundai levert de i30 Fatsback uitsluitend met benzinemotoren. Er is keuze uit een 1.4 T-GDI viercilinder van 103 kW/140 pk of een – en dat was de motor in mijn test-i30 – 1.0 T-GDI driecilinder. Die is gekoppeld aan een prima schakelende zesversnellingsbak en levert 88 kW/120 pk en 171 Nm bij 1.500 toeren. Met deze motor is helemaal niets mis. Hij biedt voldoende trekkracht bij lage toeren, dus flink toeren maken is niet nodig. Hij treedt bovendien niet op de voorgrond, ook niet bij fel optrekken of hoge toeren en over de prestaties heb je ook weinig te klagen met een top van 188 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 11,5 seconden. Vlot dus, maar niet heel erg sportief. Maar daar staat wel een geringe consumptie tegenover. De beloofde 1 op 19,2 is utopisch, maar 1 op 15,4 is zeker niet slecht, ook al omdat ik best wel pittig reed.

Balans

Want ondanks dat de motor geen krachtpatser is, nodigt de i30 Fastback door zijn uitstekende onderstel wel uit tot sportief rijden. Het onderstel is iets verlaagd, waardoor het zwaartepunt net iets lager komt te liggen. Dit in combinatie met de 15 procent stijvere wielophanging (t.o.v. de i30 hatchback) zorgt voor een uitstekende wegligging. Je kunt met flinke snelheid een bocht nemen en pas laat treedt enig onderstuur op. Dat is simpel te corrigeren door het gaspedaal iets te liften. De meeste oneffenheden worden door vering en demping goed gefilterd, maar met kleine heeft het wat moeite. De besturing is licht en direct, maar zou in de middenpositie iets meer gevoel mogen hebben. Over de remmen geen klagen. Die doen hun werk uitstekend. Zoals de i30 FB Premium ook ruim in zijn veiligheidsvoorzieningen zit.

Conclusie

Door als enige in het C-segment een vijfdeurs coupé aan te bieden, neemt Hyundai best wel een risico. De Fastback zal niet zo populair worden als de hatchback of Wagon, maar wie een stijlvolle auto zoekt in deze klasse, is bij de i30 Fastback aan het juiste adres. Je levert ten opzichte van de i30 hatchback nauwelijks aan praktische bruikbaarheid in en kunt dagelijks genieten van het elegante lijnenspel.