Door Hans van Sunder op woensdag, 21-08-2019 in

Meer pro’s dan contra’s

Kia heeft in de afgelopen decennia heel zorgvuldig haar imago opgebouwd. Is opgeklommen van budgetmerk tot een producent die betrouwbare (7 jaar garantie!), goed uitziende en fijn rijdende modellen in de markt zet, die zich nu moeiteloos kunnen meten met de Europese concurrentie. Het zelfvertrouwen is dermate gegroeid, dat het ook bijzondere modellen, zoals de Stinger durft te lanceren. De nieuwste troef is de ProCeed.

Die is totaal anders dan zijn naamgenoot en voorganger, die niets anders was dan een drie- in plaats van vijfdeurs hatchbak. De nieuwe ProCeed is een zogenaamde ‘shooting brake’; oneerbiedig ook wel een ‘platgeslagen’ stationwagon genoemd.

De toevoeging GT kleeft altijd aan de ProCeed, of het nu om een GT-Line, GT-PlusLine of een extra sportieve GT gaat. Die laatste, en mijn testauto, is de snelste van het stel. Die is namelijk uitgerust met een dik 200 pk leverende 1.6-liter T-GDi benzinemotor. Andere opties zijn de 1.0 T-GDI (88 kW/120 pk), de 1.4 T-GDI (103 kW/140 pk) of de 1.6 CRDI diesel met 100 kW/136 pk.

Prijzen beginnen bij 30.995 euro voor de 1.0 T-GDi GT-Line. Ik heb met de duurste variant gereden. Die kost 45.295 euro en dan gaat het om de ProCeed1.6 T-GDi DCT7 (7-traps automaat met dubbele koppeling). Hij heeft niet alleen de krachtigste motor, maar ook de meest complete uitrusting met onder andere 18-inch lichtmetalen wielen, uitgebreide veiligheidsuitrusting, maar ook een slimme parkeerhulp, rode remklauwen, geïntegreerde uitlaatsierstukken, ruimtebesparend reservewiel en zaken uit de GT-PlusLine zoals JBL geluidsinstallatie, verwarmde achterbank, automatische achterklep en een in drie delen neerklapbare achterbank.

Concurrenten

Op de keper beschouwd zijn er in het C-segment, waartoe de ProCeed behoort, maar weinig concurrenten. De Ceed hoort thuis in het rijtje met onder andere de Volkswagen Golf, Opel Astra, Peugeot 308, Ford Focus en Renault Mégane. De ProCeed heeft eigenlijk alleen in de Hyundai i30 Fastback een directe concurrent, maar die is toch net weer even anders. Zo is die meer een coupé en hij is bovendien niet met de 1.6 T-GDi te leveren.

Rode accenten

De GT is goed te herkennen aan de rode accenten, zoals de al eerder genoemde rode remklauwen, maar ook hoogglans zwarte side skirts met rode biezen, met donker chroom afgewerkte grille met rode inleg, een rode bies in de naafkap van de fraaie lichtmetalen wielen en een voorbumper met rode bumperlip.
In vergelijking met de gewone Ceed hatchback is de ProCeed een flink stuk langer (bijna drie decimeter). Hij meet 4,605 meter en is daarmee wel even lang als de Stationwagon. De wielbasis is echter identiek aan de Ceed, dus met name de overhang achter is veel groter.
Daardoor is de ProCeed niet in disbalans. Het is een fraaie, dynamisch gelijnde shooting brake, die wel wat weg heeft van de Porsche Panamera.

Forse laadbak

Omdat de wielbasis gelijk is aan de Ceed en met 2,65 meter niet extreem groot is, valt de beenruimte op de achterbank, zeker als de stoel in de achterste stand staat, wat tegen. Kan de stoel wat naar voren, dan is het prima zitten achterin (zie foto). Ook de hoofdruimte valt achterin niet tegen. Ik zit net niet tegen de hemel aan. Daarentegen is de ruimte voorin royaal en de sportstoelen geven veel steun, al mag de zitting (zeker voor mij) wel iets langer.
De laadruimte is riant met maar liefst 594 liter (!) en is flexibel uit te breiden dankzij de in drie delen neerklapbare achterbank. Maximaal is de bagageruimte 1.545 liter groot.
Ook in het interieur vallen de rode stiksels (stuurwiel, deurpanelen en in suède bekleding) direct op. De gekozen materialen zijn van goede kwaliteit en zien er hoogwaardig uit. Het 8-inch kleurenscherm ‘zweeft’ op de juiste hoogte boven het dashboard en is duidelijk af te lezen en simpel te bedienen. Het sportstuur is, zoals het hoort bij een GT, van onder afgevlakt.

Grommen

Als je de motor met de startknop tot leven roept, dan hoor je hem lekker grommen in de uitlaat. Geef je gas, dan wordt het geluid gek genoeg minder. Dat mag de pret echter niet drukken. Met een vermogen van 150 kW/204 pk en een maximum koppel van 265 Nm (en dat al bij 1.500 toeren!) heb je genoeg power. De motor produceert een lekker sportief geluid, dat goed bij het karakter van de auto past en nooit storend of irritant is. Met een topsnelheid van 225 km/uur is de door mij gereden versie met 7-traps automaat met dubbele koppeling (DCT7) iets minder snel dan de handgeschakelde (230 km/uur), maar hij bereikt wel een fractie sneller vanuit stilstand de 100 km/uur (7,5 tegen 7,6 seconden). De motor is heerlijk soepel en de transmissie schakelt als een zonnetje.
Ook als het om de brandstofconsumptie gaat scoort de DCT7 beter dan de handbak (6,2 tegen 6,8 l/100 km). Dit zijn de meest realistische WLTP waarden. Van de 1 op 16,1 blijft in de praktijk 1 op 13,4 over.

Strak

De standaard 18-inch lichtmetalen wielen met platte banden zorgen voor een net iets minder comfortabel veergedrag, maar dat past ook helemaal bij deze GT. Zeker als je hem in de Sport-stand zet geniet je met volle teugen. Het rubber kleeft op de weg, de besturing is direct en duidelijk, de koersstabiliteit op hoge snelheid uitmuntend en pas heel laat wil de neus van de ProCeed GT de buitenkant van de bocht opzoeken. Even het gaspedaal een beetje liften en de juiste koers wordt voortgezet. De achterkant van de GT is ook wat losjes, zodat hij in een bocht wel wat ‘om’ wil komen. Van uitbreken is geen sprake.
Het uitstekende remsysteem wordt gecompleteerd met een uitgebreide veiligheidsuitrusting, met standaard actieve rijbaanassistentie, vermoeidheidsherkenning, grootlichtassistentie, snelheidsbordenherkenning, autonome noodremassistentie inclusief voetgangersherkenning, adaptieve cruise control, automatische rijbaan-volgassistentie en slimme parkeerhulp.

Conclusie

Ook de ProCeed wordt geleverd met 7 jaar of 150.000 kilometer garantie. Zorgeloos rijden dus. Maar ook sportief rijden, zeker met de GT. De motor heeft lekker veel power en reageert in de Sportstand heel alert. De wegligging is ook voor sportievelingen aansprekend . Komt bij dat de ProCeed er lekker dynamisch uitziet en bovendien verrassend veel (bagage)ruimte biedt. De prijskoper is het allang niet meer.