In een tijd dat een auto zo onderhand meer vervoermiddel dan statussymbool is, lanceert Ford het Vignale-label. Dat staat voor luxe, kwaliteit en beleving. Je hebt je eigen relatiemanager en laat je Mondeo ophalen en terugbrengen bij een onderhoudsbeurt, zoals ze dat ook bij Lexus doen met hun Red Carpet Treatment. Je moet je als klant speciaal voelen.
Niet iedere Ford-dealer zal dan ook een Vignale kunnen gaan leveren. Daartoe zijn er in den lande Fordstores opgezet. Daar draait het maar om één ding: beleving. De Mondeo is het eerste model van Ford die als Vignale te koop is. De S-MAX, Edge en Kuga zullen later dit jaar volgen. Vignale staat bij Ford voor luxe, verfijnde materialen en vakmanschap. Elke Vignale wordt in de fabriek in het Spaanse Valencia door experts afgebouwd met oog voor detail en ook nog eens extra op kwaliteit gecontroleerd. Bovendien wordt met de Vignale Collection ook nog een lijn met kwalitatief hoogwaardige accessoires, zoals handtassen, portefeuilles en stropdassen aangeboden.
Laat ik voorop stellen dat de door mij gereden Mondeo Vignale misschien wel de meest luxe en beste Ford ooit is, waarmee ik ooit heb gereden. Maar is dat voldoende om een BMW-, Audi-, Mercedes-, Lexus- of Jaguar-rijder uit zijn auto te krijgen? Die hechten, denk ik, toch te zeer aan de status van het merk. Als ze dat doen, zijn ze overigens een dief van hun eigen portemonnee. Natuurlijk is een Mondeo Vignale geen koopje. De door mij gereden versie met 2.0 EcoBoost benzinemotor kost 48.400 euro. Laat je daar ook nog eens 19-inch lichtmetalen wielen (550 euro) onder monteren, het Premium Comfort Seat Pack, Vignale Ultimate Pack, Safety Pack, Vignale Winterpack, navigatie en metallic lak bij doen, dan komt de prijs op 54.065 euro. Veel geld natuurlijk, maar bij de eerder genoemde premiummerken lachen ze om die bedragen.
Nocciola bruin
De basis van de Vignale is natuurlijk de ‘gewone’ Mondeo, maar die is niet in de speciaal voor de Vignale bestemde Nocciola bruine metallic lak te leveren. Een diepbruine kleur, die prachtig begint te ‘stralen’ als de zon erop schijnt. De Vignale is daarnaast te herkennen aan de chromen Vignale-emblemen, de chromen raamlijsten, dito stootstrips op de flanken, behuizing van de LED-mistlampen en de onderscheidende grille. Ook de links en rechts in de achterbumper gemonteerde uitlaten zijn chroom omlijst. Hierdoor wordt duidelijk een extra chic aan het uiterlijk toegevoegd.
Chic
Die chic kom je helemaal in het interieur tegen. Het schitterende gewatteerde leer heeft een diamantpatroon. De crèmekleur doet het interieur groter lijken, maar zal wel lastig schoon te houden zijn. Gelukkig is het leer, dus dat scheelt. De stoelen zijn ook duidelijk anders van vorm dan in een gewone Mondeo. Ze zitten hierdoor merkbaar beter. Geven veel steun en zijn bovendien volledig elektrisch verstelbaar, te verwarmen en je kunt de onderrug laten masseren (onderdeel Premium Comfort Seat Pack). Daarnaast zijn stuur en dashboard met prachtig leer bekleed en is de Vignale van alle gemakken voorzien. Dit maakt het verblijf uitermate plezierig.
Voorin heb ik, met mijn 1,90 meter, royaal de ruimte en de zitpositie is perfect. Achterin (zie foto) is het allemaal wat minder, maar met enige inschikkelijkheid van degene die voorin zitten, nog wel te doen. De laadruimte is groot genoeg om twee volwaardige golfsets plus karren te herbergen (zie foto). Met het SYNC2 multimediasysteem (ook spraakgestuurd) kun je heel veel zaken bedienen. Daardoor zijn minder knoppen nodig en dat maakt vooral de middenconsole een stuk strakker en minder druk.
EcoBoost
Onder de motorkap van mijn Mondeo Vignale ligt een 2.0-liter EcoBoost benzinemotor gekoppeld aan een zestraps automaat. Een motor die uitstekend past bij deze zeer luxe Mondeo. Mede dankzij het Active Noise Cancelation-systeem, dat tevens windgeruis tegengaat, heerst een serene rust in deze Ford. De 2.0 EcoBoost levert 149 kW/203 pk en 345 Nm tussen de 2.700 en 3.500 toeren. Een relatief klein toerenbereik en je mist net dat beetje trekkracht bij lage toeren. Over de prestaties, met een topsnelheid van 232 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 8,7 seconden, heb je geen klagen. Ook niet echt over het verbruik, al wordt de beloofde 1 op 13,7 zoals vrijwel altijd, niet gehaald. Daar blijft 1 op 11,1 van over.
Klasse
De 19-inch wielen met de platte 235/40 serie banden zouden afbreuk kunnen doen aan het rijcomfort, ware het niet dat mijn Mondeo Vignale als onderdeel van het Vignale Ultimate Pack is uitgerust met CCD ofwel Continuous Controled Damping. De afstelling wordt dus voortdurend gecontroleerd en aangepast. Dat levert een uitermate fijn rijgedrag op. De Mondeo staat bekend om zijn prima rijeigenschappen en de Vignale voegt daar nog wat rijcomfort aan toe. Grote klasse. Daarbij is de besturing heel communicatief, ook in de middenpositie en houden de remmen de Mondeo goed onder controle. Zoals het Safety Pack (Blind Spot, Lane Keeping Aid, Active City Stop en opblaasbare (!) veiligheidsgordels achter) ook een bijdrage levert aan de verkeersveiligheid.
Conclusie
Natuurlijk staat een Audi, BMW, Mercedes, Lexus of Jaguar hoger in de rangorde en heeft meer status dan een Ford. Toch is deze Mondeo Vignale meer dan het overwegen waard, want hij mag dan een halve ton of meer kosten, je krijgt daarvoor een sublieme auto, boordevol luxe en comfort, perfect afgewerkt, schitterend van binnen en rijdend als de beste. Maar ja, of dat genoeg is om de eigenaren van de eerder genoemde premiummerken over de streep te trekken?