Door Hans van Sunder op dinsdag, 01-12-2020 in

Dynamische klasbak

Drie jaar gaat de zevende generatie van de BMW 5 Serie al weer mee en dus is het tijd voor een facelift. Niet alleen optisch zijn er zaken aangepast, maar ook op technisch gebied. De belangrijkste is wel de toepassing van een 48Volt mild-hybridesysteem met als belangrijkste doel het brandstofverbruik te reduceren. Reden voor een hernieuwde kennismaking. Dit keer met de 540i xDrive Sedan.

Om maar direct met de deur in huis te vallen. Met hoge verwachtingen stapte ik in de testauto en al na een paar kilometer was de conclusie helder. Deze 540i xDrive is een klasbak. Atletisch voorkomen, een schitterend interieur en rijeigenschappen waar je heel blij van wordt.

Ik moest echter wel even slikken toen ik het prijskaartje van mijn testauto onder ogen kreeg. Daarop stond namelijk 132.468,09 euro. Nu kost de standaard 540i xDrive Sedan ‘slechts’ 77.798 euro. Aan opties was er dus voor 54.670 (!) euro toegevoegd. Leg er vier mille bij en je bent de eigenaar van een 520i (58.678 euro).

Een kleine bloemlezing aan opties: speciale gelimiteerde uitvoering M Sport Edition (15.250 euro), Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System (4.431 euro), Entertainmentsysteem Professional achterin (2.829 euro), Adaptive Drive (3.790 euro), High Executive (2.495 euro), Personal CoPilot Pack (2.195 euro) en interieurvoorverwarming inclusief afstandsbediening (1.762 euro). Totaal aantal opties: 34 !

Concurrenten

Dat BMW tot de premium automerken behoort, dat hoef ik de autokenner niet uit te leggen. De vijver waarin BMW vist is dan ook niet overvol. Tot de concurrenten behoren de Audi A6, Jaguar XF, Mercedes E-Klasse, Lexus ES en Volvo S90.

Atletisch

Echt hele grote veranderingen heeft BMW niet doorgevoerd aan de 5 Serie. Maar ze doen de auto wel goed. Hij ziet er net even atletischer uit. Mooi langgerekt profiel en een nieuwe neus, die het nieuwe familiegezicht laat zien met een grotere grille die zowel in de hoogte als breedte is toegenomen en iets lager is geplaatst. Bovendien bestaat de chromen omlijsting nu uit één stuk, zijn de koplampen smaller geworden met dagrijverlichting in een U-vorm. Ook de achterlichten zijn licht aangepast en vallen de nieuwe trapeziumvormige uitlaatsierstukken op. Aan de maatvoering is weinig veranderd. In die zin dat de gefacelifte 5 even hoog en breed is, maar wel ruim 2,5 centimeter langer. Ook de wielbasis bleef gelijk.

Klasbak

Je mag voor een auto van meer dan 130.000 euro wel wat verwachten en aan die verwachtingen wordt volledig voldaan. Wat een kwaliteit en wat een klasbak is mijn testauto. De voor- en achterwielen staan bijna drie meter uit elkaar (2,975 meter) en er is in het werkelijk schitterende interieur genoeg ruimte om vier volwassenen comfortabel te vervoeren. Achter mij, maar ik ben dan ook 1,90 meter, is de beenruimte voldoende en kun je dankzij het Infotainment Systeem Professional ontspannen een film kijken.

Overigens zijn binnen niet zo heel veel zaken aangepast. Standaard wordt een licht gewijzigd 10,25-inch groot infotaimentscherm gemonteerd, maar in mijn testauto was die 12,3-inch groot. Op het stuur zijn de knoppen anders ingedeeld en het climate control is nu in twee aparte zones in te stellen is. Ook hebben de knoppen op de middenconsole een hoogglans zwarte afwerking

Voorin zit je als een vorst met genoeg beenruimte (stoel hoeft voor mij niet eens in achterste stand) op veel steun biedende stoelen. Het dashboard is modern strak met een minimum aan knoppen. De materialen zijn van onberispelijke kwaliteit en aan alles merk je dat het hier om een topklasseproduct gaat. De iDrive bedienen blijft super.

De laadruimte van 530 liter is groot genoeg.

Mild-hybride

Drie jaar geleden testte ik de 540i al. Nu dus de 540i xDrive, dus met vierwielaandrijving. Daarin ligt dezelfde 245 kW/333 pk en 450 Nm leverende 3.0-liter zescilinder lijnmotor, als in mijn vorige testauto, maar nu met een zogenaamde mild-hybridesysteem (48 Volt). Een starter-generator met 8 kW/11 pk vermogen assisteert bij tussensprintjes en optrekken. De gasrespons is daardoor verbeterd, maar het systeem is vooral bedoeld om het verbruik en de CO2-uitstoot verder terug te dringen. De accu wordt voortdurend bijgeladen door een regeneratief remsysteem.

De zescilinder produceert een heerlijk geluid en zorgt voor uitstekende prestaties met en elektrisch begrensde topsnelheid van 250 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in slechts 4,9 seconden. Dankzij de vierwielaandrijving en dus betere grip 0,3 seconden sneller dan van de achterwiel aangedreven 540i. De motor is heerlijk soepel en de 8-traps Steptronic automaat een heerlijke bak.

Het verbruik is dankzij de assistentie van het mild-hybrid systeem volgens de officiële cijfers (WLTP) gereduceerd, maar het praktijk verbruik hangt van meer factoren af. Probeer je rechtervoet bij deze 540i maar eens in bedwang te houden. Dat lukte deze keer redelijk, dus ik kwam uit op 1 op 10,7. Een fractie beter dan bij de toenmalige 540i, maar mijn testauto van nu heeft wel vierwielaandrijving en dat is altijd iets minder gunstig voor het verbruik. Net als de 20-inch lichtmetalen wielen.

Dynamisch

De vernieuwde 5 Serie is en blijft een dynamische limousine, zeker de door mij gereden M Sport Edition, die een verlaagd M sportonderstel heeft en ook nog eens op 20-inch wielen met platte banden staat. Het gemak waarmee je met de toch relatief grote 5 (bijna 5 meter) sportief kunt rijden, is indrukwekkend. De xDrive vierwielaandrijving zorgt voor extra grip, maar toch is de 540i xDrive ook comfortabel genoeg. Het is gewoon een geweldige allrounder. Met hoge snelheid zit je heel ontspannen achter het stuur. De 540i voelt lichtvoetig aan en rijden is echt een feest, ook al omdat de 5 door het veelvuldig gebruik van aluminium lekker lichtvoetig aanvoelt. Sturen doet hij bovendien als de beste.

Autonoom komt bij BMW steeds dichterbij. Zo kan de nieuwe 5 op eigen houtje van rijbaan wisselen en inhalen. Bovendien kun je met Remote parking de auto, zonder er zelf fysiek in te zitten, laten parkeren met behulp van de intelligente sleutel (BMW Display Key).

Conclusie

De BMW 540i xDrive is een heerlijke rijdersauto. Dynamisch, maar ook comfortabel. Heerlijk sturend, veel grip dankzij xDrive, luxe, status en kwaliteit. Een echte klasbak dus. Dat je niet voor een dubbeltje op de eerste rij zit, is logisch. Kwaliteit heeft zijn prijs, al is een complete 520i aan opties wel een beetje ‘over the top’.