Door Hans van Sunder op vrijdag, 07-04-2017 in

Aantrekkelijke allrounder

Er is een interessante ontwikkeling gaande bij de twee grote Duitse rivalen BMW en Mercedes. Zo is Mercedes iets naar de sportieve kant aan het opschuiven, terwijl BMW – dat bekend staat om zijn sportief rijdende auto’s – juist zijn focus iets meer verlegt richting comfort. De nieuwe 5 Serie is daar een goed voorbeeld van.

BMW-liefhebbers hoeven niet direct in de gordijnen te klimmen, want het is nu ook weer niet zo dat een BMW als een deinend schip in zwaar weer over de weg zwalkt. De accentverschuiving maakt van de nieuwe 5 Serie meer een allrounder, maar als je voor het M Sportpakket (kost wel 5.250 euro) kiest, dan kun je je sportieve hart nog altijd volop ophalen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik deze ontwikkeling niet goed onderkend had, totdat ik met de 540i op pad ging. In het verleden sloeg de weegschaal bij een BMW altijd in de richting van sportiviteit uit, maar nu ben ik positief verrast door de sublieme balans tussen comfort en wegligging.

De 540i is, laat ik dat voorop stellen, geen stakker. Ook niet waar het om de prijs gaat. Hij kost net even meer dan 70 mille (70.407,44 euro om precies te zijn). Wil je hem een beetje leuk aankleden (19-inch wielen, High Executive, M Sport pakket, Exclusiv leer Nappa zwart, Auto Drive assistant Pack, pianolak zwarte sierlijsten, wegklapbare trekhaak en ander klein spul) dan maakt de rekenmachine overuren. Prijs geteste uitvoering: 101.572,92 (all-in).

Concurrenten

Dat BMW tot de premium automerken behoort, dat hoef ik de autokenner niet uit te leggen. De vijver waarin BMW vist is dan ook niet overvol. Tot de concurrenten behoren de Audi A6, Jaguar XF, Mercedes E-Klasse, Lexus GS, Infiniti Q70, Cadillac CTS en Volvo S90.

Evolutie

Het uiterlijk van de nieuwe 5 Serie is een evolutie van de vorige. Het is een weg die BMW altijd volgt. Geen rigoureuze veranderingen dus, althans niet aan het uiterlijk. Wel onderhuids overigens, maar daar kom ik straks op terug. Zo op het oog lijkt de 5 Serie kleiner dan hij in werkelijkheid is. Hij meet namelijk bijna 4,94 meter en dan wordt goed zichtbaar als je hem in een parkeervak zet. Dan zie je ineens hoever hij uitsteekt.

Elegant is hij zeker en onmiskenbaar een BMW, alleen al door de markante grille. Persoonlijk zou ik nooit voor de zwarte wielen hebben gekozen, maar ze maken de 540i voor het oog wel imposanter. Opvallend zijn ook de ‘kieuwen’ net achter de voorste wielkasten. De achterzijde is mooi slank vormgegeven met twee forse uitlaten op de hoeken.

Topklasse

Bijna drie meter staan de voor- en achterwielen uit elkaar (2,975 meter) en het is dus niet zo verrassend dat de ruimte in het werkelijk schitterende interieur groot genoeg is om vier volwassenen comfortabel te vervoeren. Achter mij, maar ik ben dan ook 1,90 meter, is de beenruimte niet overdadig. Voorin zit je als een vorst met genoeg beenruimte (stoel hoeft voor mij niet eens in achterste stand) op veel steun biedende stoelen. Het dashboard is modern strak met een minimum aan knoppen. De materialen zijn van onberispelijke kwaliteit en aan alles merk je dat het hier om een topklasseproduct gaat. De laadruimte van 530 is groot genoeg om met wat passen en meten voor twee man golfequipment mee te nemen. Niet onbelangrijk in deze klasse.

Dubbel

De tijd van dikke V8-motoren is (helaas) wel een beetje voorbij. Zeker met turbo’s kunnen kleinere zescilinders aan het vermogen van die achtpitters komen, al blijft het geluid van een V8 zinnenprikkelend. In de 540i dus geen V8, maar een zescilinder lijnmotor van net geen 3.0 liter, maar wel met dubbele turbo (TwinTurbo). Hij is goed voor 250 kW/340 pk en een trekkracht van 450 Nm en dat tussen de 1.380 en 5.200 toeren. Schakelen gaat via de bekende, zeer soepele 8-trapsautomaat. Een perfecte combinatie. De motor hoor je buiten beter dan binnen en is heerlijk soepel. Trap het gas diep en je wordt in de rugleuning van je stoel gedrukt zo vlot is de acceleratie (0 tot 100 km/uur in 5,1 seconden). De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/uur. Imposante prestaties dus, die gepaard gaan met een verbruik dat gezien die prestaties te billijken is. Dat de beloofde 1 op 14,9 een utopie is, dat verrast niemand meer. Toch is 1 op 10,6 helemaal zo slecht niet, want ik had mijn rechtervoet maar al te vaak moeilijk in bedwang.

Autonoom

De nieuwe 5 Serie heeft dezelfde comfortabele rijeigenschappen als zijn voorganger, maar er zit – mede dankzij het M Sport pakket – nog altijd meer dan voldoende dynamiek in ‘mijn’ 540i. Heel ontspannen zit je met hoge snelheid achter het stuur. De 540i voelt lichtvoetig aan en dat is mede te danken aan het feit dat hij door het veelvuldig gebruik van aluminium (bijna de gehele carrosserie) en ultrasterk staal ongeveer 100 kilo lichter dan zijn voorganger is.

Rijden is echt een feest. Voldoende comfort en een puike wegligging. Sturen doet de 540i scherp en met veel gevoel en hij remt als de beste.

Autonoom rijden is ook bij BMW volop in ontwikkeling. Zo kan de nieuwe 5 op eigen houtje van rijbaan wisselen en inhalen. Bovendien kun je met Remote parking de auto, zonder er zelf fysiek in te zitten, laten parkeren met behulp van de intelligente sleutel (BMW Display Key), die laad je draadloos op op een matje in een vakje in de middenconsole.

Conclusie

Het is indrukwekkend hoe BMW er telkens weer in slaagt om een auto die de perfectie al aardig benadert, verder weet te verbeteren. Bij de nieuwe 5 Serie is de nadruk nog iets meer op comfort komen te liggen. De 540i, waarmee ik heb gereden, is daardoor een fantastische allrounder. Het is een genot om er lange stukken mee te rijden, maar trek je eens de stoute raceschoenen aan, dan weet hij je ook te plezieren. Dat is grote klasse.