Door Hans van Sunder op donderdag, 18-04-2019 in

GT van het zuiverste water

Bijna twintig jaar hebben we moeten wachten op een nieuwe 8 Serie van BMW en eerlijk is eerlijk: het is het wachten meer dan waard geweest. De door mij gereden 840d xDrive is een Gran Tourismo van het zuiverste water. Sportief als het kan, comfortabel als je wilt. Deze GT biedt puur rijplezier. Hij kost helaas ook wel wat, om het maar eufemistisch uit te drukken.

Nog even terugkomend over dat rijplezier. Dat kun je verder verhogen door voor de Cabrio te kiezen. Dan betaal je bij de 840d een kleine 7.000 euro meer om met je haren in de wind en je hoofd in de zon te kunnen zitten en nog extra te genieten.

En nu we het toch over prijzen hebben. De door mij gereden 840d xDrive (standaard vierwielaandrijving) kost 127.811 euro. Zo niet de door mij gereden auto. Daar hangt een prijskaartje aan van 152.632,67 euro, want die heeft verder nog zaken zoals Barcelona blauwe metallic lak (1.295 euro), High Executive (4.495 euro), Audio Media pack (1.295 euro), BMW Personal Co-Pilot Pack (1.995 euro), M Technic Sportpakket (4.195 euro), M Sportpakket (5.695 euro), voorverwarming van het interieur inclusief afstandsbediening (1.015 euro), stoelventilatie voor (900 euro), Night Vision met persoonsherkenning (2.349 euro), antracietzwarte alcantara hemelbekleding (1.089 euro) en een viertal andere, minder kostbare accessoires.

Concurrenten

In het premiumsegment heeft de 8 Serie niet veel concurrentie. De Mercedes E-Klasse Coupé is een geduchte tegenstrever, net als de Lexus LC 500 en de Audi A7 Sportback, maar dat is in tegenstelling tot de BMW, Mercedes en Lexus een vierdeurs. De Volkswagen Arteon, overigens ook uitgerust met vier portieren, benadert het premiumniveau.

Mix

De 8 Coupé kenmerkt zich door een mix van elegantie en dynamiek. Hij heeft een enorm krachtige uitstraling door de karakteristieke dubbele bolling in de lange motorkap die eindigt in de bekende dit maal laaggeplaatste niervormige grille die naar onderen toe breder wordt en wordt geflankeerd door smalle koplampen met Laser licht en verder naar beneden toe doorloopt in een zeer krachtige spoiler met luchtinlaten. De cabine van de 840d ligt ver naar achteren en de flink aflopende daklijn eindigt in een dynamische achterzijde die kracht uitstraalt met twee rechthoekige uitlaten op de hoeken. Als je deze auto in je achteruitkijkspiegel ziet aankomen, ga je vanzelf wel aan de kant.

2+2

De 8 Serie is bijna 4,85 meter lang, maar toch is er op de achterbank maar zeer beperkte ruimte. Met een beetje inschikkelijkheid van degene die voorin zitten is de leefruimte voor niet al te grote kinderen (en volwassenen) net aan genoeg. De 840d is dus, zoals het in vaktermen heet, een 2+2. Voorin zit ik met mijn 1,90 meter als een vorst. Lekker sportief laag in fantastische stoelen die je tijdens het betere gooi- en smijtwerk goed op je plaats houden. Ook de ondersteuning van mijn bovenbenen is uitstekend en ik maak zelden mee, dat ik een stoel niet in de achterste stand hoef te zetten. Dat gaat natuurlijk allemaal elektrisch..
Het interieur ziet er werkelijk schitterend uit. Zeer smaakvol ook met een combinatie van Merino Tartufo (bruin) en zwartleren bekleding. Het kleine pookje heeft, net als onlangs bij de X5, een glimmende ‘kristallen’ Swarovski kop. De bediening van het infotainmentsysteem met de iDrive is zoals altijd simpel en intuïtief.
De laadruimte is niet hoog, maar wel goed diep en 420 liter groot. Er is een skiluik en de leuningen van de achterbank kunnen neergeklapt worden.

Grommen

Misschien associeert u een dieselmotor niet direct met een GT, maar dan zou u eens in deze 840d moeten gaan rijden. De 3.0-liter zescilinder TwinTurbo turbodiesel heeft niet alleen voldoende vermogen met 235 kW/320 pk, maar het is vooral het koppel van 680 Nm – en dat al vanaf 1.750 toeren – dat imponeert. Net als overigens de prestaties met een topsnelheid van 250 km/uur en een accelaratie van 0 maar 100 km/uur is slechts 4,9 seconden. En de motor maakt een heerlijk geluid. Je hoort hem lekker grommen vanuit de twee uitlaten. Dankzij de vierwielaandrijving heeft de diesel geen problemen om al die krachten veilig op de weg te krijgen en de verder doorontwikkelde 8-traps Steptronic automaat functioneert subliem.
Ondanks die geweldige power en dito prestaties gaat de diesel relatief zuinig met brandstof om. Volgens de nieuwe en meer realistische WLTP-testmethode verbruikt de 840d gemiddeld 5,9 tot 6,2 l/100 km afhankelijk welk schoeisel hij heeft. Dus tussen de 1 op 16,9 en de 1 op 16,1. Dat was iets teveel van het goede, maar 1 op 12,6 met een best wel pittige rijstijl is verrassend.

Grip

De vierwielaandrijving zorgt niet alleen voor een veilige afgifte van het vermogen, maar ook voor grip, heel veel grip. Zeker in combinatie met de enorme 20-inch wielen met voor 245/35 en achter 275/30 R20 banden. Afhankelijk van je gemoedstoestand kun je kiezen uit een Comfort, Eco Pro, Sport en Sport + setting. In de laatste twee voelt de 840d sportiever aan, zonder overigens Spartaans te worden. Het blijft een echte GT, maar je kunt wel heel veel plezier met hem beleven. De grip is echt fantastisch, zoals eerder gememoreerd. Vooral in lange, snelle bochten geeft de 840d geen krimp. Bovendien is de BMW Personal Co-Pilot met een keur aan veiligheidssystemen een verdere opmaat naar autonoom rijden. En de remmen weten dit ‘Beiers Beest’ prima in toom te houden.

Conclusie

Ik mag mij gelukkig prijzen dat ik af en toe in staat wordt gesteld om ins onze als de BMW 840d te rijden. Dat is een genoegen waar je een tijd op kan teren. Deze Gran Turismo is echt een klasbak, een auto om verliefd op te worden. Nog even doorsparen dus.