Door Willem van den Elskamp op vrijdag, 22-05-2015 in

Mallorca – Mercedes-Benz heeft zijn B-Klasse een ’tussendoortje’ gegeven. Niet dat dit nou zo nodig was. Maar als de concurrentie nieuwe snufjes in z’n modellen introduceert, dan kan het-merk-met-de-ster natuurlijk niet achterblijven. Integendeel, van een merk als Mercedes verwacht je je juist dat het op technisch gebied voorop marcheert. Zo gezegd, zo gedaan.

Miljonair

Soms betekent een verjongingskuur van een model dat er snel een paar foutjes uit de vorige versie moeten worden weggepoetst. Bij de B-Klasse is daarvan gen sprake.

Want vanaf de introductie van de eerste generatie B-Klasse – ruim tien jaar geleden, destijds aan één van de Spaanse Costa’s, nu zijn we op Mallorca – vloog dit op de A-klasse gecreëerde model als de bekende warme broodjes over de toonbank.

In koele cijfers: generatie I arriveerde in 2005 bij de dealers en vond 700.000 kopers. Generatie II was vanaf 2011 te koop en werd 380.000 keer aan een klant afgeleverd. In tien jaar tijd rolde er dus zo’n 1,1 miljoen keer een B-Klasse van de band in het Mercedes-Benz bolwerk in Rastatt, waar trouwens ook de bakermat van de A-Klasse ligt.

Iridium-zilver

Qua formaat, uiterlijk vertoon en ruimte-aanbod wijkt de derde generatie van de B-Klasse nogal af van zijn voorganger. Waarbij overigens de lengte gelijk bleef: 436 cm. Wel is de daklijn met vijf cm gedaald. Denk niet dat dit ten koste gaat van de hoofdruimte. Want door de voormalige dubbele bodem van de vorige versie te laten vervallen zijn de voorstoelen nu maar liefst negen centimeter lager gemonteerd dan eerst. Dit levert dus extra hoofdruimte op.

Elk voordeel heeft zijn nadeel: instappen en gaan zitten is daarentegen wat lastiger geworden.

(Voor wie het vergeten is, die sandwich-bodemconstructie verscheen voor ’t eerst bij de oer-A-Klasse, – die wereldberoemd werd door de Eland-proef -, en werd door de eerste en tweede generatie B-Klasse overgenomen.)

Verder kreeg de B-Klasse een nieuwe neus. Deze bestaat uit een ’radiotor-trim’ van iridium-zilver met twee verchroomde lamellen in plaats van vier. Terwijl de ster – wie immer – een prominente plaats in het front inneemt.

Hulpmiddelen

Op het gebied van elektronische hulpmiddelen voor de chauffeur heeft Mercedes-Benz – als ’uitvinder’ van het Anti Blokkeer Systeem (ABS) – een reputatie hoog te houden. Bij de B-Klasse heeft Mercedes-Benz niet op een rij-assistent meer of minder gekeken. Waardoor het leven aan boord, zowel voor berijder als passagier(s), maximaal veilig en aangenaam is. Zaken als ’Lane Departure Warning’ en ’Blind Spot’ buitenspiegels zijn vaste prik.

Daarnaast bezit is de nieuweling onder meer ook ’Pre-Safe’. Zodra een botsing dreigt, gaan de stoelen rechtop ’staan’, worden de gordels strak aangespannen en sluiten geopende ramen en schuifdak vanzelf, zodat de kwalijke gevolgen van een klap ’meevallen’.

Ook de anti-bots voorziening (”Collision Prevention Assist Plus”) is standaard. Evenals de ’Attention Assist”, die ’oplet’ of de berijder niet wegdommelt. Doet de chauffeur dat wel, dan klinkt een signaal en verschijnt een kopje koffie in beeld: tijd voor een korte (plas)pauze.

Zo is de B-Klasse dus uitgerust met diverse vindingrijke, vernuftige vondsten, die – bij alles wat zoal het pad van de wagen kan kruisen – de inzittenden zonodig behoeden voor gevaar.

Zuinigheid

Bij de vorige generatie van de B-Klasse kreeg het-merk-met-de-ster kritiek over het brandstofverbruik. Dat liet Mercedes-Benz niet op zich zitten. Bij de nieuwe versies claimt de fabrikant dat het brandstofverbruik met ruim 20 procent (!) is verminderd.

Hoe doe je zoiets? Bijvoorbeeld door kleinere motoren te monteren. Net als voorheen is er keus uit twee motoren: een diesel en een benzinemotor.

Van de 1.6 liter benzinemotor bestaan twee varianten: de 180, die 122 pk levert, en de 200 die goed is voor 156 pk. Volgens de fabrikant scoren beide benzinestokers een gemiddeld verbruik van 1 op 16. (Maar u weet: dit zijn theoretische gegevens).

Ook de 1.8 liter diesel kent twee versies: 180 CDI, die maximaal 109 pk aan de dag legt en de 200 CDI, die maximaal 136 pk verschaft. Hier komt volgens de fabriek een doorsnee verbruik van 1 op 26 uit de bus. (Maar u weet: zie boven…)

Standaard zijn de krachtbronnen gekoppeld aan een handbediende zesbak. Tegen meerprijs is een zeventraps dubbele-schakelbak (DSG: Double Shift Gear, of – zoals de Duitsers niet graag horen -: Doppel-Schalt-Getriebe) leveren. Zowel bij de benzineversies als in de dieselmodellen is ook een stop-start systeem bij de prijs inbegrepen.

Karakter

Wegligging en rijkarakter laten bij Mercedes doorgaans weinig te wensen over. Logisch, voor een bedrijf dat al ruim 125 jaar automobielen bouwt. Toch is het stuurgedrag van de B-Klasse, vergeleken met zijn voorganger, nog iets levendiger en directer geworden. Door het lager koetswerk en de lagere geplaatste stoelen is het zwaartepunt iets verlaagd vergeleken met voorheen. Zo kun je de wagen nog iets strakker door de bochten ’jagen’.

Voor maximaal veercomfort is het van belang op de juiste bandenmaat te letten. Platte sportbanden staan wél lekker dynamisch; ze dragen niet bij aan een gerieflijke vering.

Over het meubilair en de afwerking van het interieur niets dan lof. Alleen de 17,8 inch grote multifunctionele display is niet helemaal mijn smaak: neemt nogal veel plaats in en lijkt me een uitdaging voor snoodaards, die het verschil tussen mijn en dijn niet kennen en wel tuk zijn op een mooi digidingetje

Binnen z’n nieuwe maatvoering (lager koetswerk met lager geplaatst stoelen) is de B-Klasse een waar ruimtewonder. Wie nog meer laadruimte wil, kan kiezen voor het tegen meerprijs verkrijgbare ’Easy-Vario-Plus’ pakket, waarbij de achterbank verschuifbaar is. Dan is er achter de kantelbank plaats voor ruim anderhalve ’kuub’ (1.524 liter) aan spullen en meuk.

Prijzen B-Klasse Benzine-versies: vanaf 29 mille; diesel-uitvoeringen vanaf 33 mille.

Gezinsauto

Dankzij alle opgesomde elektronische assistenten is de nieuwe B-Klasse een toonbeeld van veilig rijden. Zijn uiterlijk vertoon is er flink op vooruit gegaan.

Hoewel we niet alle motoren hebben getest, gaan we er van uit dat de verbruikcijfers inderdaad gunstiger zijn dan bij de vorige generatie.

Op de schaal van sportieve, efficiënte gezinsauto’s scoort de B-Klasse een hoog rapportcijfer. Wie de sleurhut wil aankoppelen, mag dat doen met een caravan van maximaal 1.500 kg.

 

Plus:                                                        Min:

Sportieve gezinsauto                               Stevige prijs

Boordevol veiligheidssnufjes                  Info-display lokt dieven