Door Hans van Sunder op dinsdag, 12-09-2017 in

Volmaakt premium

Voor Volvo is de XC60 een heel belangrijk model. Toen deze SUV in 2008 op de markt kwam, stonden de potentiële klanten bijna spreekwoordelijk te dringen op de stoep bij de Volvo-dealer. Direct marktleider in zijn segment, meer dan een miljoen exemplaren verkocht, waarvan een dikke 15.000 in ons land. Dus de nieuwe XC60 kan aan de bak.

Nu kan ik u al direct wel verklappen dat de nieuwe XC60 veel beter is dan zijn voorganger. In alle opzichten. Schurkte Volvo altijd net tegen het premium segment aan. Nu hoort het naar mijn mening echt in de topklasse thuis. Dat hebben de nieuwe XC90, S- en V90 al wel bewezen en met de XC60 wordt dat nog eens bevestigd.

Maar U voelt hem al aankomen. Dat heeft ook consequenties voor de prijzen. Die gaan ook richting premiumniveau, al moet ik daar wel aan toevoegen dat Volvo de XC60 – uitgezonderd de T5 – standaard met vierwielaandrijving levert en (nog) geen echte instapversie heeft zoals bij het vorige model, bijvoorbeeld een D3 diesel.

Dit betekent dat voor de nieuwe XC60 minimaal 58.995 euro betaald moet worden. De door mij gereden D4 Geartronic Inscription kost in standaarduitvoering 66.415 euro. Echter…onder aan de streep op de prijslijst stond een bedrag van 92.335 euro, want hij was werkelijk ‘fully loaded’ met opties, zoals Business Pack Connect, Luxury Line & Inscription Plus Line, Versatility Line & Scandinavian Line, Winter Line & Intellisafe Pro Line, gespoten in metallic lak, elektrisch verstelbare voorstoelen, 20-inch lichtmetalen wielen, head-up display, Visual park Assist met Front ‘Fisheye’ view, Sensus Connect, Premium Bowers & Wilkins audiosysteem, luchtvering met FOUR-C en inklapbare trekhaak. Echt een premiumprijs dus.

Concurrenten

Niet alleen door de prijs, maar ook door de kwaliteit van de afwerking, gebruikte materialen en status moet je het ook wat betreft de concurrentie hogerop zoeken. Dan hebben we het dus over de Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC, Lexus NX300h, de binnenkort te lanceren Range Rover Velar, Jaguar F-PACE en de Porsche Macan.

XC90 in het klein

De nieuwe XC60 is een XC90 in het klein. Overigens is het ten opzichte van zijn voorganger wel iets gegroeid. In lengte bedraagt de winst bijna een halve decimeter en in de breedte slechts één centimeter. Daarentegen is hij wel een stuk lager geworden (1,713 tegen 1,658 meter). Hierdoor komt de nieuwe XC60 veel dynamischer over. Tegelijkertijd is het ook een heel gedistingeerde SUV geworden met een bijna statig voorkomen. Chroomaccenten maken hem nog wat chiquer en de neus is uit duizenden te herkennen.

Klasse

Straalt de XC60 aan de buitenkant als een zekere distinctie uit, binnen is het helemaal klasse. De lichte leren bekleding is misschien wat besmettelijk. Oppassen dus met moddervoeten, want ook de vloer is licht van kleur, al liggen er wel matten. Zelfs de laadruimte ziet er schitterend afgewerkt uit. Ook hier weer die lichte bekleding. Vraag mij af hoe lang dat mooi blijft. Overigens is die laadruimte met 505 tot 1.432 liter niet de grootste in zijn klasse.

Op de achterbank is zelfs door mij, met mij 1,90 meter, prima te zitten. Voorin is de ruimte riant en de stoelen, zoals we van Volvo gewend zijn, zitten perfect. Zijn ook heel goed te verstellen. Het dashboard, inclusief instrumentarium, lijkt zo van de XC90 te zijn geleend, inclusief het rechtopstaande kleurenaanraakscherm. Zeer smaakvolle houten details geven net wat extra cachet aan het schitterende interieur.

Superieur

Van de beschikbare motoren is de D4 waarmee ik heb gereden de minst krachtige, maar dat is zeker geen straf. De 2.0-liter turbodiesel is namelijk goed voor 140 kW/190 pk en een maximum koppel van maar liefst 400 Nm en dat al vanaf 1.750 toeren (tot 2.500 toeren). Hij vormt bovendien een superieure combinatie met de heel fijne 8-traps (!) Geartronic automaat. De motor is heerlijk soepel en het heeft niet echt veel zin om hem veel toeren te laten maken. Je hoort hem dan ook nauwelijks. Maar als jet het gaspedaal diep intrapt, dan voel je hem wel. In slechts 8,4 seconden sprint de XC60 D4, die met ruim 1.700 kilo niet echt een lichtgewicht is, van 0 naar 100 km/uur en de topsnelheid ligt bij 205 km/uur. Helemaal niets mis mee. Verrassend genoeg blijft het dieselverbruik ook mooi binnen de perken. Niet de beloofde 1 op 19,2, maar 1 op 14,6 en dat is gezien het formaat van de XC60, de bredere 20-inch wielen en mijn rijstijl prima.

Veiligste

De XC60 is de veiligste Volvo ooit. Het standaard City Safety is nu uitgebreid met stuurassistentie. Daarmee kan de XC60 bij een noodstop, als blijkt dat automatisch remmen niet genoeg, zelfstandig voertuigen, voetgangers, fietsers en grote dieren ontwijken (tussen 50 en 100 km/uur). Oncoming Lane Mitigation, het tweede nieuwe rijassistentiesysteem, helpt aanrijdingen voorkomen met voertuigen op de tegemoetkomende rijbaan door de auto automatisch terug te sturen (tussen 60 en 140 km/uur). Het derde nieuwe rijassistentiesysteem is toegevoegd aan het optionele Blind Spot Information System (BLIS). Ook hiermee stuurt de XC60 automatisch weg van dreigend (achteropkomend) gevaar. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het standaard gemonteerde Run-off Road Mitigation, Run-off Road Protection, Intersection Braking en Lane Departure Warning. Optioneel is de XC60 als onderdeel van het IntelliSafe Pro Line pakket leverbaar met de semi-autonome rijmodus Pilot Assist die tot 130 km/uur functioneert met Adaptive cruise control.

De XC60 neemt dus veel werk uit handen en ondertussen is het ook nog eens een fantastische auto om te rijden. Dankzij de vierwielaandrijving heeft hij veel grip, een neutraal stuurgedrag en is comfortabel, zonder dat dit ten koste gaat van een goede wegligging. De optionele luchtvering functioneert fantastisch en je kunt verschillende rijmodi kiezen. Van comfort tot sportief. Dat de remmen uitstekend zijn, is bijna overbodig om te schrijven.

Conclusie

Met de XC60 heeft Volvo zich naar mijn mening nu echt helemaal opgewerkt naar het premium segment. Dit succesnummer van het Zweedse merk is op alle fronten beter dan zijn voorganger. Afwerking, styling, rijeigenschappen. Het complete pakket klopt. Dat daar nu een hoger prijskaartje aan hangt, is helemaal te rechtvaardigen.