Door Hans van Sunder op maandag, 01-02-2016 in

Baas boven baas

Vorig week heb ik de Volvo XC90 T8 TE aan een kritische analyse onderworpen. Nu wil Volvo zich graag meten met de Duitse toppers Audi, BMW en Mercedes en dat lukt steeds beter. Maar er is altijd baas boven baas. Concurrent van de XC90 T8 TE is namelijk de Mercedes GLE 500e. Ook een plug-in hybride met nog meer vermogen.

Deze GLE 500e was vorig jaar nog goed voor een bijtelling van 14 procent. Dit jaar moet er, door de aangescherpte criteria, per jaar 21 procent van de cataloguswaarde bij het salaris worden opgeteld en daarover moet belasting betaald worden. Ook de Volvo ging omhoog in de bijtelling, maar nu is dat 15 procent en dat scheelt een slok op een borrel.

Temeer omdat XC90 T8 TE en GLE 500e nagenoeg hetzelfde geprijsd zijn. De Mercedes is zelfs een fractie goedkoper (81.795 euro voor de Volvo en 80.400 euro voor de Mercedes). Door de enorme lijst met opties (o.a. nappaleer, 21-inch lichtmetalen wielen, rij-assistentpakket plus, glazen panoramadak, designo exclusief pakket, LED intelligent Light System, parkeerpakket met 360 graden camera en nog veel meer) stond er uiteindelijk 116.189 euro onder de streep. Voor die bijna 36 mille aan accessoires kun je ook een hele leuke Mercedes A-Klasse of een instap C-Klasse kopen.

Mercedes heeft de hele nomenclatuur van haar SUV’s gewijzigd. De GLK werd GLC, de ML werd GLE, er is een compacte GLA en de GL is omgedoopt in GLS en zo wordt de technisch relatie met A-, C-, E- en S-Klasse gemaakt. De G blijft gewoon de G, maar dat was toch altijd al een buitenbeentje.

Neuscorrectie

De GLE is de vervanger van de ML. Er is meer gebeurd dan alleen de naam wijzigen, maar je kunt met de beste wil van de wereld niet echt van een compleet nieuwe auto spreken. Het zijn vooral de voor- en achterzijde die een facelift hebben ondergaan. Zo kreeg de GLE een neuscorrectie, waardoor hij een stuk krachtiger en zelfbewuster overkomt en het nieuwe familiegezicht van Mercedes heeft. Ook de achterzijde is onder handen genomen en ziet er aantrekkelijker uit. In vergelijking met de ML is de GLE fractioneel gegroeid. Door forsere bumpers is hij 1,5 centimeter langer en dankzij bredere wielkasten negen millimeter breder. Hoogte en wielbasis bleven onveranderd. Ondanks dat de GLE bijna 4,82 meter lang en bijna 1,80 meter hoog is, komt hij niet massief over. Eerder dynamisch.

Inleveren

De 500e is een plug-in hybride en dus moet je de batterijen ergens kwijt. Als je de achterklep open doet, zie je direct waar. Er zit namelijk een verhoging in de laadruimte met links een chromen plaatje met plug-in hybride daarop. Je levert aan bagageruimte in. Van de 620 liter in een conventioneel aangedreven GLE blijft altijd nog 480 liter over. Voldoende om met twee golftassen en -karren naar de baan te rijden. Als de achterbank is neergeklapt bedraagt de bagageruimte een flinke 1.800 liter.

Het interieur ziet er schitterend uit. Fraai houtwerk (essen) in het dashboard en middenconsole. Soepel nappaleer met ruitmotief op de stoelen en een smaakvolle afwerking van de bovenkant van het dashboard. De stoelen zijn veelvoudig elektrisch verstelbaar en te verwarmen. Ze bieden veel steun en zitcomfort. Achterin is prima te zitten, ook als je bovenmodaal lang bent. Het tabletachtige kleurenaanraakscherm is vrijstaand boven de middenconsole gemonteerd. Het geeft een scherp en helder beeld. Het interieur heeft echt een premium uitstraling.

Stekker

Je kunt de GLE 500e gewoon via het stroomnet thuis opladen. Dat duurt dan vier uur. Puur elektrisch zouden met volle accu’s ongeveer 30 kilometer met een snelheid van maximum 130 km/uur gereden moeten kunnen worden, maar in de praktijk blijkt dat substantieel minder (reken op 20 kilometer). Het beloofde brandstofverbruik van, in het gunstigste geval, 1 op 30,3 is een utopie. Met de 21-inch banden ligt het sowieso al lager (1 op 27). Je moet echt ontzettend je best doen om 1 op 12 te halen, maar dan moet je niet al te vaak en met al te hoge snelheid op de snelweg rijden. Aan de andere kant is 1 op 12 zo gek nog niet als je bedenkt dat de 500e is uitgerust met een 3.0-liter V6 biturbo-benzinemotor met 245 kW/333 pk en 480 Nm gecombineerd met een 85 kW/116 pk en 340 Nm sterke elektromotor. Dit komt neer op een systeemvermogen van 325 kW/442 pk en een maximum koppel van 650 Nm. Dit vertaalt zich in een topsnelheid van 245 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 5,3 seconden. Daar kun je mee uit de voeten, om het maar eens eufemistisch uit te drukken.

Waakhonden

Dat het moment dat autonoom rijden mogelijk wordt steeds dichterbij komt ,wordt ook bij deze GLE 500e duidelijk. Heel veel elektronische waakhonden zorgen voor een zo’n klein mogelijke kans op een ongeluk. Helemaal met het optionele rijassistentpakket plus, dat bestaat uit BAS Plus (Brake Assist System) met kruispuntassistent gecombineerd met Pre-Safe Plus en Distronic Plus. De 500e heeft verder Dynamic Select waardoor je een rijmodus kunt kiezen die past bij je gemoedstoestand en je hebt veel grip dankzij de 4Matic vierwielaandrijving (geen offroad techniekpakket mogelijk). Het zal duidelijk zijn dat rijden met de GLE een genot is. De auto voelt bovendien zeer veilig en solide aan. Door de hoge zit kun je goed anticiperen en de remmen zijn voortreffelijk.

Conclusie

De 500e GLE mag dan misschien voor zakelijk rijders, door zijn 21 procent bijtelling, minder interessant zijn geworden. Hij is daarentegen wel zeer gunstig geprijsd met 80.400 euro. Is daarmee bijvoorbeeld 12.500 euro goedkoper dan de GLE 400 en ruim 43 mille dan de GLE 500 die dezelfde prestaties levert, maar duidelijk meer benzine slurpt. Hij blijft dus een aantrekkelijke optie. Daarbij is de GLE gewoon een zelfbewuste SUV met veel kwaliteiten.