Frans feestbeest
Soms bekruipt mij wel eens het gevoel dat het accent bij het ’testen’ van een auto wel erg sterk is komen te liggen op het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. Maar een auto moet natuurlijk ook rijplezier bieden. En dat is nu precies wat de nieuwe Peugeot 308 GTI by Peugeot Sport doet.
Het is echt een wolf in schaapskleren (ik weet het is een cliché, maar het klopt wel). De 308 GTI by Peugeot Sport is heel sportief, maar niet een heel erg opvallende auto. Geen opzichtige spoilers, maar met smaak aangebrachte sportieve accenten, zoals het verlaagde onderstel, de 19-inch wielen (standaard op 270) en dubbele uitlaat.
Peugeot levert de 308 GTI by Peugeot Sport in twee versies. De variant met 184 kW/250 pk kost 38.180 euro. Voor de 270 moet 41.180 euro neergeteld worden. Voor die drie mille meer krijg je niet alleen 20 pk meer vermogen, maar ook standaard 19-inch wielen, de uitstekende kuipstoelen en het Torsen differentieel. Spuit je de GTI dan ook nog eens in de prachtige Rouge Ultimate (rood) lak (790 euro), geef je hem een achteruitrijcamera (250 euro), een Denon Hi-Fi geluidsinstallatie (500 euro) en Peugeot Connect infotainment- en navigatiesysteem (640 euro), dan komt de prijs uit op 43.360 euro.
Concurrenten
Het aanbod ‘Hot Hatches’ is redelijk overzichtelijk. Wat mij opvalt is dat de Japanse en Zuid-Koreaanse merken zich redelijk gedeisd houden. Kia heeft wel een Pro-Cee’d GT, maar daarvan blijft het vermogen ver achter bij dat van de Europese concurrentie. Subaru bindt de strijd aan met de WRX STI, maar dat is dan weer geen hatchback. Wel doet Honda met de Civic Type R een flinke duit in het zakje. De oervader van deze groep is natuurlijk de Volkswagen Golf GTI. Verder levert Renault de snelle Mégane RS, heeft Seat de Leon Cupra 290 en zal Opel op termijn ook weer met een nieuwe Astra OPC komen. En we mogen de Ford Focus RS natuurlijk niet vergeten. Met zijn 257 kW/350 pk is dat de krachtigste van het stel.
Decent
De 308 GTI is geen opzichtige auto volgehangen met spoilers en skirts. Bij nadere beschouwing kun je aan een aantal details wel goed zien dat het om een snelle auto gaat. Zoals de twee ronde chromen uitlaateindstukken die links en rechts gemonteerd zijn. Boven de achterruit geen al te grote spoiler. De 19-inch lichtmetalen wielen vullen de wielkasten volledig en aan de voorzijde vallen de rode remklauwen op. Ook de neus is niet echt opvallend. Wel ligt de 308 GTI lekker laag.
Kuipen
De i-Cockpit van de 308 GTI is geen noviteit meer, net zo min als het kleine stuurwiel. In de GTI is dat stuur bekleed met deels geperforeerd leer, heeft rode stiksels, is van onder afgeplat en heeft aan de bovenzijde een rode bies en aan de onderzijde het GTI-embleem. Het aantal knoppen op het dashboard is tot een minimum beperkt, midden op het dashboard een groot kleurenscherm en de pedalen zijn natuurlijk van aluminium. Zoals je ook perfect zit in de nauwsluitende kuipstoelen die van grote waarde zijn als je de 308 GTI vol de sporen geeft. Zoals op de foto te zien is, is de beenruimte achterin beperkt. Ook lever je bij de GTI iets aan bagageruimte in. Heeft de normale 308 een laadruimte die varieert van 470 tot 1.309 liter, bij de GTI is dat 420 tot 1.228 liter.
Juweeltje
De motor is een juweeltje. Uit een inhoud van slechts 1,6 liter hebben de technici van Peugeot Sport 200 kW/272 pk en 330 Nm koppel weten te persen. Het maximum koppel van de 270 blijft tussen de 1.900 en 5.500 toeren gelijk. Precies op het moment dat het koppel afzwakt, neemt het vermogen het naadloos over. Dit resulteert in kracht op het juiste moment. De motor pakt heel soepel op en zorgt voor een indrukwekkende versnelling. In slechts zes tellen schiet de wijzer van de snelheidsmeter van 0 naar 100 km/uur en bij 250 km/uur vindt de elektronica het genoeg. De kilometer met staande start wordt in 25,3 seconden afgeraffeld. Het gemiddeld verbruik ligt officieel bij 1 op 16,7 (natuurlijk niet op een circuit !). Daarvan blijft in de praktijk 1 op 13,1 over en dat is gezien mijn rijstijl en het potentieel van de motor, heel mooi. Daarbij produceert de motor een heerlijk geluid.
Grenzen
Op de openbare weg kun je tot op zekere hoogte de grenzen van een auto opzoeken. Dat gaat op een circuit natuurlijk veel beter. Dus wil ik in dit verhaal toch ook nog even mijn belevenissen van enige tijd geleden op het Vasco Sameiro circuit in de buurt van het Portugese Braga kwijt. Hier kon ik de rijkwaliteiten van de 308 GTI onder een vergrootglas leggen en hij blijkt uit het juiste hout gesneden te zijn.
In snelle links-rechts combinaties blijft de 308 GTI super in balans, kent nauwelijks ‘bodyroll’. Je kunt deze vervaarlijk brullende leeuw (dat hoor je overigens alleen als hij voorbij komt stuiven en helaas niet in het interieur) prima temmen en in bedwang houden.
Het op de 270 standaard gemonteerde Torsen differentieel met beperkte slip zorgt ervoor dat in bochten het koppel naar het wiel met de meeste grip gestuurd wordt en daardoor kun je veel sneller de bocht uit accelereren. Daarbij is de besturing messcherp. Het aangepaste, elf millimeter verlaagde onderstel, kan de (dwars)krachten prima aan.
Op de openbare weg – we zijn inmiddels terug in eigen land – blijkt de 308 GTI, als je het gaspedaal met beleid intrapt, heel goedmoedig. Dat wordt anders als je een zwaardere rechtervoet krijgt. Dan moet je toch wel af en toe oppassen. Zeker als je hard een bocht uit accelereert. Beide handen aan het stuur houden, is dan het devies. Mede door de 19-inch wielen, en natuurlijk ook door het sportonderstel, is de 308 GTI hard afgeveerd, maar dat past bij het karakter van de auto.
Het ruim bemeten remsysteem (voor 380 millimeter geventileerd met vier remklauwen en achter 268 millimeter) zorgt voor een geweldige vertraging en is uitstekend te doseren. Het heeft ook een goede ‘bite’.
Conclusie
Bij de ‘hete hatchbacks’ zijn het vooral de Europese merken die het voortouw hebben genomen. Peugeot is vrijwel altijd present geweest en met de nieuwe 308 GT by Peugeot Sport heeft het Franse merk een knap stukje werk afgeleverd. Dit Franse feestbeest is niet voor de poes.