Door Hans van Sunder op donderdag, 25-10-2018 in

Geen berg te hoog

Zou ik het op een tank met een inhoud van 56 liter redden van huis naar Sankt Gallenkirch in Oostenrijk. Een afstand van ongeveer 870 kilometer. En is de 1,5-liter dieselmotor sterk genoeg om dat op een vlotte manier te doen en komt hij op een steile klim bergop niet in ademnood? Het antwoord op de eerste vraag is ja en op de tweede nee. Voor de Peugeot 5008 Blue Lease GT-Line 1.5 BlueHDi 130 EAT8 is geen berg te hoog.

Bovendien is de grotere broer van de Auto van het Jaar 2017 een uiterst ruime en zeer comfortabele reiswagen waar je moeiteloos kilometers mee kunt maken. In Duitsland gaat dat overigens vaak met horten en stoten. Van de totale route richting de Alpen gaat ongeveer 600 door dat land. In totaal kwamen we op de route maar liefst 23 zogenaamde ‘Baustellen’ (wegwerkzaamheden) tegen met een lengte van ruim 94 kilometer. Dus op meer dan vijftien procent van het traject mocht je niet harder dan 60 of 80 kilometer per uur. Dat schiet dus niet echt op.

Beloofde land

En vroeger was Duitsland nog wel het ‘beloofde’ land. Je popte even de grens over en het gaspedaal kon diep naar beneden. Geen snelheidsbeperking, dus je kon je boetevrij, natuurlijk wel met inachtneming van de verkeersregels en veiligheid, lekker uitleven. Die stroken worden bij onze Oosterburen echter steeds zeldzamer. Bovendien kunnen ze bij veel Duitse automobilisten de D op de achterklep vervangen door NL. Nee, het zijn geen landgenoten, maar ze rijden wel ‘Nur Links’. Zien ze in de verte een vrachtwagen op de rechter rijbaan, dan gaan ze massaal kilometers daarvoor al op de linker rijbaan rijden en gaan we in één file stapvoets die truck voorbij. Bovendien hoef ik niet meer zo nodig met dik 200 km/uur laag te vliegen. Het heeft geen zin, want het verkeer in Duitsland is veel te druk, ook op een zaterdagmorgen vroeg.

Maar terug naar de 5008. Ik heb ruim 2.300 kilometer gereden met de 5008 Blue Lease GT-Line 1.5 BlueHDi 130 EAT8. Omdat Peugeot ook goede kansen voor de 5008 ziet in de zakelijk markt heeft het een aparte Blue Lease lijn. Die heeft als extra onder andere Peugeot Connect Nav. In de 5008 is de 1.6 BlueHDi 120 met EAT6 automaat vervangen door de iets kleinere 1.5. BlueHDi, die wel meer vermogen (96 kW/130 pk i.p.v. 88 kW/120 pk) maar hetzelfde koppel (300 Nm) levert en die nu gekoppeld is aan een 8-traps in plaats van 6-traps automaat. Hij kost 47.800 euro, maar met enkele extra’s (metallic lak, Pack City 2, Pack Drive Assist & Pack Safety Plus en FOCAL HiFi installatie) staat er 50.250 euro op het prijskaartje.

Grote broer

De 5008 is de grote broer van de 3008, daar bestaat geen twijfel over. Ze lijken als twee druppels water op elkaar. De 5008, hoewel gebouwd op hetzelfde EMP2-platform als de 3008, is alleen een maatje groter. Hij is twee decimeter langer (4,64 meter), even breed (1,84 meter) en een fractie hoger. De wielbasis (2,84 meter) is 16,5 centimeter langer dan van de 3008. Zeker van voren lijkt de 5008 als twee druppels water op de 3008. Daar ziet hij er lekker krachtig uit. De overhang van achteren is bij de 5008 langer en komt daardoor net iets minder dynamisch over dan de 3008. Een imposante SUV is het wel.

Riant ruim

Met 4,64 meter is de 5008 niet echt een extreem grote SUV. Toch wordt hij als 7-persoons geleverd. Die stoeltjes op de derde zitrij zijn niet alleen neer te klappen, maar ook vrij simpel uit de 5008 te halen en ook als de stoeltjes in de auto blijven, heb je een vlakke laadvloer. En een flinke. Met zeven personen in de 5008 is de laadruimte met 194 liter zeer beperkt. Maar hoe vaak zit je met zeven man in een auto? De 702 liter (VDA-meting tot onder hoedenplank) bij 5-persoons opstelling is riant en de 1.802 liter (tot aan plafond) lijkt op die van een bestelwagen. De stoelen van de middelste zitrij zijn in lengte verstelbaar zijn, dus kun je flexibel spelen met de ruimte. Ik constateerde het al eerder, maar wat mij betreft zou de achterklep wel wat verder omhoog open mogen.
Het interieur van de 5008 lijkt zo van de 3008 gekopieerd te zijn en ziet er dus prachtig uit met die tuimelaars in het midden, fraaie materialen, de i-Cockpit waarvan je de lay-out kunt aanpassen en het piepkleine stuurtje, dat wat mij betreft iets meer in diepte verstelbaar zou mogen zijn. Zit ik met mijn benen perfect, dan zit het stuurtje net ie te ver van mij af.
Achterin is er ook beenruimte genoeg, maar lange mensen zitten wel met hun kruin tegen de hemelbekleding aan en de vloer is aan de hoge kant, waardoor je lange benen weinig steun van de zitting hebben.

Bergop

Bij de 5008 is de 1.6 BlueHDi vervangen door de net is kleinere 1.5 BlueHDi. Die levert hetzelfde prima koppel van 300 Nm bij 1.750 toeren als zijn voorganger, maar is net even krachtiger. Hij levert 96 kW/130 pk in plaats van 88 kW/120 pk. Bovendien is deze diesel nu gekoppeld aan een zeer plezierig functionerende EAT8 (Efficient Automatic Transmission) 8-traps automaat (was 6-traps). Die schakelt bijna onmerkbaar over en is ook handmatig (flippers achter het stuur) te bedienen. Dat is extra fijn in de bergen, waar je tijdens een afdaling graag wat meer op de motor af wilt remmen om zo de remmen te sparen.
Bergop blijkt de 1.5 BlueHDi ook over voldoende power te beschikken. Hij komt op echt steile klimmetjes een beetje in ademnood, maar problematisch is dat niet. Bovendien is het dan zeer fijn dat je acht versnellingen tot je beschikking hebt.
Op de snelweg manifesteert de diesel zich ook als een plezierige reisgenoot. Hij maakt niet teveel toeren en blijft keurig op de achtergrond. Trap je het gaspedaal dieper in dan hoor je en sonore brom op de achtergrond, maar is de acceleratie prima. Met een topsnelheid van 190 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 11,8 seconden zijn de prestaties dik in orde.
En dan de hamvraag, die ik in mijn inleiding al beantwoord heb. Het gemiddeld verbruik varieerde van 1 op 16,6 (in de bergen) tot 1 op 17,6 (voornamelijk snelweg). Dus op een tank van 56 liter kun je bijna 1.000 kilometer rijden. Overigens is het officiële verbruik (nog geen WLTP) 1 op 25. Maar ja, op de Duitse Autobahn wil je, als het kan, de teugels wel eens laten vieren.

Reiswagen

De 5008 is bovendien een zeer aangename reiswagen, die iets comfortabeler is geveerd dan de wat dynamischer 3008. Hij is overigens zeker niet te slap geveerd. Hoge snelheden kan hij goed aan, wordt niet zweverig, maar door de hoge koets heeft hij wel een klein beetje last van zijwindgevoeligheid. Je zit lekker hoog en ontspannen achter het stuur. In bochten is hij licht onderstuurd, maar dat is simpel te corrigeren door iets minder gas te geven. De besturing is licht en direct en geeft voldoende feedback in de middenpositie. De remmen zijn dik in orde en dat is een geruststellende gedachte als je een lange afdaling voor de wielen hebt. Het aantal standaard rijhulpsystemen is indrukwekkend.

Conclusie

De Peugeot 5008 is een aantrekkelijk en vooral ook zeer ruim en comfortabele SUV waar je moeiteloos veel kilometers mee kunt maken. De relatief kleine dieselmotor komt niet in de problemen in de bergen en op de Duitse Autobahn en blijkt bovendien zuiniger dan zijn voorganger.