Rust en ruimte
Voor mij is de eerste indruk die een nieuwe testauto op mij maakt van cruciaal belang. Nu moet ik er bij zeggen dat ik overstapte vanuit een Renault Twingo en de overgang dus gigantisch was, maar toch. Na een week rijden bleven bij mij twee sterke punten van de nieuwe Volvo S60 hangen: rust en ruimte.
Overigens heeft de S60 veel meer kwaliteiten, maar die komen in het vervolg van dit verhaal wel naar boven. In de afgelopen jaren heeft Volvo dezelfde weg bewandeld als Audi drie decennia geleden. Ook het merk met de vier ringen hoorde in de jaren tachtig niet thuis in het premiumsegment. Voor Volvo gold dit, zeg pakweg vijf jaar geleden ook nog niet. Die inhaalslag heeft het Zweedse merk na te zijn ingelijfd door het Chinese Geely snel gemaakt.
Ook de nieuwe S60 bevestigt die status, maar hij is ondanks dat nog betaalbaar, of moet ik zeggen minder prijzig dan een Audi, BMW of Mercedes. De S60 is namelijk te koop vanaf 44.995 euro (T4 Geartronic R-Design). De door mij gereden T5 Geartronic R-Design in standaarduitvoering kost 48.495 euro. Met Luxury (2.495 euro) en Scandinavian (995) Line, elektrisch verstelbare bestuurderstoel met geheugen (500 euro), lederlook bekleed dashboard (700 euro) en nog wat andere klein spul kwam de prijs van mijn testauto uit op 54.275 euro. Dat is gezien het gebodene een heel schappelijke prijs.
Volvo levert de nieuwe S60 niet meer met dieselmotoren.
Concurrenten
Of iedereen het er mee eens is, maakt mij niet zo heel veel uit, maar ik persoonlijk kwalificeer Volvo tegenwoordig onder de premiummerken. Dit betekent dat de S60 moet opboksen tegen geduchte concurrenten. Ik heb de nieuwe BMW 3 Serie heel hoog zitten en de Audi A4 en Mercedes C-Klasse zijn ook geweldige kwaliteitsproducten. En dan heb ik het nog niet gehad over de Lexus IS.
Elegant chic
Volvo’s hebben tegenwoordig een veel dynamischer design. Ze zijn niet zo hoekig meer als voorheen. Dat was in het begin ook voor mij nog een beetje wennen, maar ik kan de nieuwe S60 niet anders dan een elegante, chique sedan noemen. De rechtopstaande grille, altijd een van de handelsmerken van Volvo, is gebleven. Die grille valt extra op door zijn chromen omlijsting. In de achterzijde vallen de op de hoeken geplaatste rechthoekige uitlaateindstukken op, net als een in de kofferdeksel geperste spoiler. Hier staat een auto waar je graag mee gezien wilt worden.
Ruimte
Ten opzichte van zijn voorganger is de nieuwe S60 behoorlijk gegroeid. In lengte scheelt het om exact te zijn 12,6 centimeter. De voor- en achterwielen staan bijna één decimeter verder uit elkaar en dat merk je vooral aan de ruimte achterin. Daar kun je riant zitten. Overigens ook voorin in de bijna perfecte stoelen, die heel veel steun bieden en waarvan de zitting, ook voor mij met mijn 1,90 meter, meer dan lang genoeg zijn. Achterin is de hoofdruimte voor mij net aan voldoende. De bagageruimte is ook groter. Die was in de vorige S60 met 380 liter klein. Nu is deze 442 liter. Beter, maar niet extreem groot en kleiner dan van de concurrenten.
Wel is de rugleuning van de achterbank neer te klappen.
Het interieur van de S60 ziet er prachtig uit. Echt premium met fraaie en zachte materialen. Een lekker dik sportstuur, duidelijk meters en een kleurenaanraakscherm midden op het dashboard dat sterk doet denken aan een tablet en zo ook te bedienen is.
Heerlijk soepel
Onder de motorkap van de T5 ligt een 2.0-liter viercilinder turbobenzinemotor. Die is goed voor een vermogen van 184 kW/250 pk en een maximum koppel van 350 Nm en dat tussen de 1.800 en 4.800 toeren. Deze motor is gekoppeld aan een 8-traps Geartronic automaat. Die schakelt soepel, maar is niet altijd even alert. Over trekkracht bij lage toeren heb je niet te klagen. De motor is heerlijk soepel en doet in betrekkelijke rust zijn werk.
Met de prestaties zit het ook wel snor met een topsnelheid van 240 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in slechts 6,5 seconden. Van het beloofde gemiddelde verbruik van 1 op 15,4 bleef in de praktijk 1 op 12,4 over. Niet slechts, want ik heb de S60 af en toe best wel de sporen gegeven.
Sportonderstel
De S60 R-Design is uitgerust met een sportonderstel en je kunt diverse rijmodi instellen: Dynamic, Comfort, Eco, of Individual Mode. De respons van de motor, de automaat, besturing, remmen en het ESP zijn dan duidelijk verschillend. In Dynamic is de demping bijvoorbeeld veel stugger. In Comfort en Eco juist weer soepeler en dus comfortabeler.
Je hebt flink veel vermogen op de aangedreven voorwielen en dat resulteert in een duidelijk en vrij snel optredend onderstuur. Als de neus van de S60 de buitenkant van de bocht opzoekt, is het voldoende om iets minder gas te geven, zodat de juiste koers weer wordt voortgezet.
Volvo heeft een reputatie hoog te houden als het om veiligheid gaat en de S60 heeft dan ook veel actieve veiligheidssystemen standaard, zoals Adaptive Cruise Control met Pilot Assist, dodehoekwaarschuwing, een noodstopsysteem, Post Impact Braking, rijbaanassistent, verkeersbordenherkenning en waarschuwing voor kruisend verkeer. En oh ja, een stel uitstekende remmen.
Conclusie
De nieuwe Volvo S60 is een kwalitatief uitstekende auto, die thuishoort in het premiumsegment, maar waar je nog net geen premiumprijs voor betaalt. Hij ziet er aantrekkelijk uit, heeft een interieur dat niet alleen fraai is afgewerkt, maar waar ook rust en ruimte heerst. Volvo zou Volvo niet zijn als de veiligheid niet dik in orde is, dus krijg je echt een compleet pakket met deze nieuwe S60 aangeboden.