Zelfverzekerde Zweedse SUV
De nieuwe XC40 is niet alleen Volvo’s eerste Auto van het Jaar, maar ook de eerste compacte SUV van het Zweedse merk. Bij het in de markt zetten, helpt zo’n prestigieuze titel altijd. Nu heeft Volvo niet echt te klagen, want ook grotere broers XC60 en XC90 zijn zeer gewild. De XC40 heeft echter alles in zich om een verkoophit te worden. Zo is de productie in zowel België (Gent) als in China al opgeschroefd om aan de vraag te kunnen voldoen.
Volvo dankt de eerste Auto van het Jaar titel voor de XC40 vooral aan zijn riante veiligheidsuitrusting en de unieke Volvo Care, een soort van conciërgedienst (daarover straks iets meer). Maar zeker ook vanwege zijn goede prijstelling. Stilaan is Volvo zich steeds verder richting premium-segment gaan begeven, zo heb ik de laatste tijd bij testen van de S- en V90 en de XC90 kunnen constateren. De XC40 is daar geen uitzondering op.
Toch is deze compacte Zweedse SUV betaalbaar. Prijzen beginnen bij 39.995 euro. Voor dat bedrag is de door mij gereden XC40 D4 AWD Intro Edition echter niet te koop. Die kost 56.995 euro. Als er dan ook nog een Luxury Line (2.500 euro), Scandinavian Line (995 euro), metallic lak (895 euro), trekhaak met inklapbare kogel (1.095 euro) en nog wat ander klein spul aan wordt toegevoegd komt de prijs uit op 63.965 euro.
Concurrenten
Dat is best wel een premiumprijs, maar altijd nog minder dan van de concurrenten. Die moet je ook bij de XC40 zoeken bij Audi (Q3), BMW (X1 en X2), Jaguar (E-PACE), Mercedes (GLA) en Range Rover Evoque. Maar ook de Alfa Romeo Stelvio of zeer luxueuze aangeklede versies van bijvoorbeeld de Peugeot 3008 (ook Auto van het Jaar), Renault Kadjar, Nissan Qashqai, Volkswagen Tiguan of Ford Kuga, om er maar een aantal te noemen.
Zelfverzekerd
De XC40 staat op een geheel nieuw platform, dat samen met het Chinese moederbedrijf Geely is ontwikkeld. Hij komt zeer zelfverzekerd over. Stoer ook door zijn wat hoekige vormgeving en natuurlijk staat de karakteristieke chroom omlijste grille met Volvo-logo rechtop en wordt geflankeerd door smalle LED-koplampen. De taillelijn loopt naar achter iets op met aan het eind van de achterportieren de befaamde ‘Hofmeister’ knik. De achterkant is strak en naar een uitlaat moet je zoeken. Wel hangt er een flinke spoiler boven de achterruit.
Intuïtief
Wat mij direct bij binnenkomst in de XC40 opvalt – zeker als je vlak daarvoor uit een super-de-luxe V90 ben gestapt – is dat de bovenkant van het dashboard van nogal hard kunststof is gemaakt. Verschil (ook in prijs) moet er zijn. Samen met het beperkte zicht schuin naar achteren door de forse C-stijl, zijn dat de enige punten van kritiek. De Arienne Charcoal/Amber kleurige leren bekleding is prachtig, de stoelen zitten (zoals in iedere Volvo) voortreffelijk en het tabletachtige infotainmentsysteem is heel intuïtief en simpel, als een smartphone, te bedienen. Het aantal knoppen op het zakelijke dashboard is dan ook tot een minimum beperkt.
Ondanks zijn redelijk compacte formaat (lengte 4,42 meter) is de XC40 verrassend ruim en kan ik met mijn 1,90 meter nog heel goed op de achterbank zitten met voldoende been- en hoofdruimte. De laadruimte is ook redelijk (niet de grootste in zijn klasse) met 460 tot 1.366 liter en heeft een dubbele laadvloer. Ook zijn er tal van ‘slimme’ opbergmogelijkheden.
Bijzonder is Volvo Care. Dit is een verzamelnaam voor een aantal zogenaamde (conciërge)diensten met behulp van een app. Zo kan een bezorger een pakje in je XC40 leggen, zonder dat je je sleutels hoeft af te geven.
D4
De D4 is de dikste diesel die in de XC40 ligt. Hij heeft, net als de D3 overigens, een cilinderinhoud van bijna 2.0 liter. Mede dankzij een twin turbo levert hij 140 kW/190 pk en een maximum koppel van 400 Nm tussen de 1.750 en 2.500 toeren. Standaard drijft deze motor middels een 8-traps Geartronic automaat alle vier de wielen aan (AWD). Op de combinatie motor en transmissie is niets aan te merken. Wat wel opvalt is dat het maximum koppel maar in een klein toerenbereik (1.750-2.500 toeren) wordt geleverd en het dus niet veel zin heeft om de dieselmotor veel toeren te laten maken. Hij blijft daardoor over het algemeen lekker stil, waardoor je de banden en de rijwind wel behoorlijk goed (19-inch) hoort. Over de prestaties heb je niets te klagen met een topsnelheid van 210 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 7,9 seconden. Van de beloofde 1 op 19,6 bleef in de praktijk een nog altijd acceptabele 1 op 14,8 over.
Comfort
De nieuwe XC40 rijdt heerlijk comfortabel. Hij heeft niet de sportieve inborst als bijvoorbeeld een BMW X2 of Jaguar E-PACE. De als onderdeel van de Intro Edition gemonteerde 19-inch lichtmetalen wielen zorgen voor net iets minder veercomfort, maar dat is te verwaarlozen. Oneffenheden worden doorgaans goed opgevangen en drempels probleemloos genomen. In de bochten zorgt de standaard vierwielaandrijving voor een neutraal rijgedrag met als het echt hard gaat, een licht onderstuur. De carrosserie helt nauwelijks over en de besturing is precies en direct. De remmen voelen zeer betrouwbaar aan.
De XC40 heeft zijn uitverkiezing tot Auto van het Jaar 2018 voor een niet onbelangrijk deel te danken aan de zeer omvangrijke veiligheidsuitrusting. Een kleine greep uit de beschikbare en veelal standaard uitrusting: City Safety, Run-off Road en Oncoming Lane Mitigation, actieve rijstrookassistentie, vermoeidheids- en verkeersbordherkenning. Optioneel zijn zaken zoals adaptieve cruise control, dode hoek signalering en een waarschuwing bij kruisend verkeer leverbaar.
Conclusie
Uit het feit dat Volvo de productie al heeft moeten verhogen om aan de grote vraag naar de XC40 te kunnen voldoen, is naast de verkiezing tot Auto van het Jaar 2018, een teken aan de wand. De XC40 kan wel eens een succes worden. Dat dankt deze compacte Zweedse SUV aan zijn aantrekkelijke uiterlijk, ruime interieur, gunstige prijs en riante veiligheidsuitrusting.