Prachtig pronkstuk
Het was natuurlijk puur toeval, maar vlak voordat ik aan het verslag van de nieuwe Opel Insignia zou beginnen, kwam het bericht door dat Opel (en Vauxhall) nu officieel eigendom van PSA (Peugeot/Citroën) zijn. Ik denk dat ze in Parijs erg in hun sas zijn met de deal en zeker ook met de nieuwe Opel Insignia Grand Sport, want dat is een bloedmooie auto.
Maar ja, er is meer nodig dan een fraai koetswerk om succesvol te zijn. Laat ik maar direct met de deur in huis vallen. Er mankeert niet veel aan Opel’s nieuwe vlaggenschip, die overigens acht jaar geleden nog werd uitgeroepen tot Europees Auto van het jaar 2009. Het is zeker geen modderschuit, om het andere uiterste maar te noemen. Integendeel. Maar perfect is hij ook niet, maar dat is geen enkele auto, hoe duur ook.
De sterke punten van de nieuwe Insignia Grand Sport zijn het meer dan fraaie uiterlijk, uitstekende (AGR=Aktion Gesunder Rücken) voorstoelen, heerlijke rijeigenschappen en zijn scherpe prijs. Bij de afwerking laat Opel hier en daar een steekje vallen en de aandrijflijn is ook niet de meest gesofisticeerde.
Naast de Grand Sport is de Insignia ook als gedistingeerde Sports Tourer (stationwagon) leverbaar en de sportieve GSi is aangekondigd. Maar laat ik mij concentreren op de testauto. Ik heb gereden met de Insignia Grand Sport 1.5 Turbo Business Executive. Dat is een hele mond vol voor een compleet uitgeruste auto voor een aantrekkelijke, scherpe prijs. Hij kost namelijk 35.545 euro (all-in). Met 18-inch lichtmetalen wielen, Executive + pakket, Advanced Sight pakket, OPC Sport line pakket, Winterpakket, geperforeerd zwartleren bekleding, donker getinte achterste zijruiten en achterruit en Mineral zwarte metallic lak komt de prijs uit op 43.110 euro. Nog steeds heel concurrerend.
Concurrenten
Nu we het daar toch over hebben. De Insignia hoort thuis in het D-segment. Daarin hebben de meeste volumemerken wel een model. Zoals de Citroën C5, Ford Mondeo, Mazda6, Hyundai i40, Kia Optima, Peugeot 508, Renault Talisman, Skoda Superb en natuurlijk de Volkswagen Passat. Er is er geen langer dan de Insignia, ook niet de Skoda Superb die bekendstaat als een ruimtewonder.
Vijfdeurs coupé
Even terugkomend op die Superb. Het vorige model leek op een sedan, maar had een grote achterklep. Die heeft de Insignia Grand Sport ook. Maar die heeft weer net iets meer weg van een coupé, een Gran Turismo. En vijfdeurs, dus die naam Grand Sport is zo gek nog niet. Temeer omdat de Insignia flink aan de maat is. Op een paar millimeter na 4,90 meter.
Hij is zeer elegante met dynamische lijnen, die geïnspireerd zijn op die van de Monza Concept, die in 2013 te zien was op de IAA in Frankfurt. Vooral de zeer geslaagde neus met zijn prominente grille en smalle koplampen lijkt als twee druppels water op die van de experimentele Monza. Overigens kleeft aan die Monza nog een Nederlands tintje, want hij is getekend door Ivo van Hulten.
Super stoelen
De wielbasis van de nieuwe Insignia is ruim negen centimeter langer dan van zijn voorganger en het laat zich raden dat dit een gunstig effect heeft op de binnenruimte. Die is dan ook riant. Alleen hebben langere mensen achterin door de aflopende daklijn beperkte hoofdruimte. De laadruimte varieert van 490 tot 1.450 liter en die is via die grote achterklep heel goed bereikbaar.
Het interieur ziet er prachtig uit, maar op een aantal plekken toch ook wel weer wat hard plastic. Dat doet afbreuk aan het premium gevoel. In het moderne interieur strakke lijnen en gladde oppervlakken, plus een op de bestuurder gerichte cockpit. Ergonomisch valt er niets op de Insignia aan te merken. Je zit ook opvallend laag in een super stoel. Die houden je ondanks de leren bekleding, dat natuurlijk gladder is dan stof, prima op je plaats en de ondersteuning is perfect, ook voor mijn lange benen.
Het kleurenaanraakscherm heeft ene prominente plek midden op het dashboard. Heeft een scherp en helder beeld en je kunt er het IntelliLink-infotainmentsysteem mee bedienen.
1.5 Turbo
Door toepassing van lichtgewicht materialen is de nieuwe Insignia tot 175 kilo lichter dan zijn voorganger. Met 1.441 kilo leeggewicht (inclusief bestuurder, maar tel er met mij erin nog maar wat kilootjes bij op) is de forse Insignia dan ook niet echt zwaar. Vroeger zou je bij dit formaat auto’s je wenkbrauwen opgetrokken hebben als je zag dat er maar een 1.5-liter benzinemotor onder de motorkap lag. Nu is dat geen probleem. Temeer omdat dankzij een turbo de motor in ‘mijn’ Insignia goed is voor 121 kW/165 pk en 250 Nm. Er is ook nog een minder krachtige versie van deze motor (103 kW/140 pk en 250 Nm). Met deze 1.5 Turbo sprint de Insignia binnen tien tellen (9,6 seconden) van 0 naar 100 km/uur en haalt een topsnelheid van 215 km/uur. Prima cijfers. Daarbij maakt de motor niet al teveel geluid, is voldoende soepel en vormt een prima combinatie met de fijn schakelende zesversnellingsbak. En dan het verbruik. Dat was voor een auto van dit formaat alleszins redelijk met 1 op 12,5 (fabrieksopgave 1 op 16,7).
Wendbaar
Het niet al te hoge gewicht van de Insignia heeft ook een positief effect op de wendbaarheid. Die is verrassend goed. Je hebt niet echt het idee in een grote auto te zitten. Zoals de Insignia ook heel strak stuurt. Ook een pluspunt. Met de rijeigenschappen is ook weinig mis. Om de 18-inch wielen flink veel rubber, dat voor veel grip zorgt. Daarbij is de afstelling van vering en demping zeker niet te stug en ook niet te zacht. Dus meer dan voldoende comfort en een prima wegligging. Solide op hoge snelheid en een licht onderstuur in bochten, dat pas laat optreedt en simpel is te corrigeren. De remmen zijn op hun taak berekend en standaard onder andere als onderdeel van het optionele Advanced Sight pakket head-up display, Adaptive Forward Lightning en Intellilux LED Matrix verlichting. Verder standaard Lane Keeping Assist en als optie Rear Cross Traffic Alert, dode hoek sensor en parkeren kun je aan de Insigna zelf overlaten.
Conclusie
Opel heeft met de nieuwe Insignia Grand Sport een prachtige auto in de markt gezet. Een auto ook met veel ruimte, een prima afwerking, dito wegligging en een compacte turbomotor die voor vlotte prestaties zorgt, zonder teveel te drinken. Dat daarbij de prijs ook nog eens heel concurrerend is, zal de kansen voor de nieuwe Insignia Grand Sport (en Sports Tourer) alleen nog maar vergroten.