Door Willem van den Elskamp op donderdag, 28-05-2015 in

Lelystad – Subaru is wereldkampioen in het bouwen van boxermotoren (in Engelsprekende landen ook wel een ’flat-engine’ genoemd). Sinds 1966 zagen maar liefst ruim 15 miljoen Subaru-boxermotoren het levenslicht bij de autotak van Fuji Heavy Industries.

Sinds 1972 bouwde Subaru bovendien 14 miljoen All Wheel Drive Systemen (AWD). Combineer je zo’n boxermotor met een AWD en zet je er een SUV-koetswerk op, dan heb je wat we tegenwoordig een ’échte Subaru’ noemen, zoals de Forester, de XV en de Outback.

Hi-tech snufjes

Bij de persintroductie op het Politie Testcentrum nabij Lelystad spreken we met Siem Kaandorp, sinds mensenheugenis de technische man bij Subaru Benelux: ”Vergeleken met de vorige versie staat de nieuwe Outback nu zo ongeveer bol van de hi-tech snufjes. ’EyeSight’ zorgt voor een paar extra ogen, wat bijdraagt aan de veiligheid en betrouwbaarheid. Verder omvat het basispakket nu ’Pre-Collision Braking’, ’Adaptive Cruise Control’, ’Lane Departure Warning’ en ’Lane Swayn Warning’. Bij dit laatste houdt de auto in de gaten of je niet teveel slingert. Zo ja, dan hoor je een piep”, legt Kaandorp uit..

”EyeSight werd al een paar jaar geleden in Japan geïntroduceerd. Na gebleken geschiktheid komt dit stereo-camera systeem nu ook naar Europa. In de nabije toekomst krijgen onze andere modellen, zoals de Forester en de XV, ongetwijfeld ook EyeSight aan boord.

Subaru koos bewust voor een puur optisch systeem (dus zonder radar, zoals bij sommige andere automerken, wvde). Zodoende kan de computer van EyeSight via beeldherkenning alles detecteren, zoals andere auto’s, fietsers, voetgangers, dieren, tot het formaat van een hond, plus statische objecten, zoals spoorbomen, rijstroken, noem maar op.

Vanwege EyeSight en zijn ingebouwde reacties, waaronder eventueel een noodstop, is het remsysteem aangepast. Dat werkt nu nog straffer dan voorheen”, aldus Siem Kaandorp.

Sportievere aanblik

Voor de oorsprong van de Outback moeten we ook al weer 21 jaar terug. In 1994 verscheen de oer-Outback, gebaseerd op enkele eenvoudige principes: neem een stationwagon, lepel een boxermotor in de machinekamer, monteer AWD, zorg bij het loopwerk voor een relatief hoge bodemvrijheid en klaar is de Outback.

Zijn boxermotor en AWD dragen bij aan het lage zwaartepunt van de Outback. Wat leidt tot een stabiel rijgedrag. Terwijl hij dankzij AWD en de X-mode (Subaru’s versie van de Hill Descent Control) ook buiten de gebaande paden zijn naam en reputatie alle eer aandoet.

Voor modeljaar 2015 stak Subaru zijn Outback in een nieuwe jas. Met als resultaat een sportievere aanblik dan bij de vorige versie. In de grille met drie lamellen zien we centraal het vertrouwde Subaru-logo met de zes sterren.

Op de geluiddempende voorruit (nieuwtje) zitten ruitenwissers, die zoveel mogelijk oppervlak van de voorruit schoonvegen. Dat is al jaren zo bij deze Japanner. Maar komt extra goed van pas nu Subaru zijn Outbacks standaard levert met het EyeSight stereo-camera detectiesysteem.

Geluiddempend materiaal

Ook het interieur is ietwat onder handen genomen. Tussen de twee klokken van het meterblok zit een schermpje waarop de eventuele waarschuwingen van bijvoorbeeld het ’Lane Departure Warning’ systeem, de ’Pre-Collision Brake’ en ’EyeSight’ worden weergegeven.

Zitcomfort en bedieningsgemak van het goed geclusterde instrumentarium staan op hoog niveau. Qua uitrusting is er keus uit twee varianten: ’Comfort’ met de standaard-aankleding en ’Premium’ als luxe variant. Bij ’Premium’ zijn sat-nav en lederen bekleding inbegrepen.

Aan het rijcomfort dragen ook de extra aangebrachte geluidsdempende materialen bij, zoals het verdikte schutbord, dikkere vloerpanelen en de nog beter geïsoleerde achterste wielkuipen.

Hoofd- en beenruimte achterin laten niks te wensen over. Is er zelfs in ruime mate, zoals we tijdens de testsessie in Lelystad (ook bekend als ’Lelykstad’… ) ervaren.

Pienter pookje

Voor de Nederlandse kopers biedt Subaru bij de Outback keus uit twee motoren: de tweeliter diesel 2.0 D en de 2.5 liter benzinemotor. Wij gaan met de benzine-boxer op pad. Voorzien van sequentiële injectie levert die krachtbron bij 5.800 tpm 129 kW/175 pk, terwijl er bij 4.000 omw/min zo’n 235 Nm aan trekkracht beschikbaar is.

Daarbij kiest het-merk-van-de-zes-sterren ervoor om typische Subaru-ingrediënten, zoals de boxermotor (zowel diesel als benzine) en het Symmetrical All Wheel Drive te koppelen aan een CVT-versnellingsbak. Deze doorontwikkeling van het eertijdse ’pientere pookje’ van DAF werkt als een traploze versnelling. Dankzij deze ’Lineartronic CVT’ beschikt de berijder steeds over de juiste overbrenging met altijd het gewenste vermogen en trekkracht.

Tijdens onze testrit werkt de CVT feilloos. Wil je snel optrekken, de CVT levert de power. Rijden op kruissnelheid om je ook ’ns aan de snelheidslimiet te houden, de CVT staat paraat.

Tijd voor de ’EyeSight’-test. Motor starten; zeven seconden wachten tot ’EyeSight’ klaar is. (Dat zijn twee camera’s aan weerskanten van de binnenspiegel). Met tempo 30 kmh rijd ik op een stilstaand object af: voet van het gas en de Outback maakt een supernoodstop; komt pal voor het object tot stilstand met een remweg van 13,80 meter.

Nu is dit systeem geen wereldnieuws. Volvo gaf 10 jaar geleden al een persdemonstratie met z’n ’Pedestrian Safety’ Systeem. Andere merken zijn in de afgelopen jaren gevolgd. Subaru is wel het enige merk dat enkel via een optisch systeem met stereo-camera technologie werkt.

Positief nieuws

Ook over het brandstofverbruik meldt Subaru positief nieuws. Zo zijn beide krachtbronnen zuiniger geworden. Dit scheelt maar liefst 20 tot 25 gram CO2 uitstoot per km.

Bovendien blijkt uit klantencontacten dat sommige Subaru-rijders zuiniger rijden dan de officiële fabrieksgegevens, die – zoals bekend – vaak nogal overdreven gunstig uitvallen. Zo laat iemand weten dat hij in plaats van de door de fabriek vermelde 7 liter op 100 km (1 op 14,2) gemiddeld uitkomt op 6,3 liter per 100 km (1 op 16,6.) Mooie cijfers. Persoonlijk vind ik de uitstoot van 161 gram CO2 per km van de Outback AWD 2.5 nogal aan de hoge kant.

Dankzij al het geluidswerende spul hoor je onderweg niet of nauwelijks motorgeluid. Zelfs als je lekker doorkachelt, hoor je doorgaans meer windgeruis dan motorgeluid.

Ergo conclusio

Als laatste verrassing laat Subaru Benelux weten dat de prijzen voor de nieuwe Outback lager uitvallen dan voor de ’oude’’versies. Terwijl er dus veel meer elektronische liflafjes aan boord zitten. Zaken die bij andere merken vaak onder de opties vallen. Voortaan begint de vanafprijs voor de Outback bij 38.995 euro. Dat was bij de vorige generatie nog 41.295 euro.

Subaru brengt met de vernieuwde Outback een complete, degelijke, robuuste, stoere en betaalbare alleskunner op de weg. Als gezinsauto gooit hij hoge ogen. Voor wie er met de caravan op uit wil, is het goed te weten dat volgens de fabriek de Outback een ‘woonwagen’ met een gewicht tot 2.000 kg op sleeptouw kan nemen. Wedden dat de Outback volgend jaar in z’n categorie wordt uitgeroepen tot ’Trekauto van het Jaar’? Ik zet er een fles rode wijn op.

Plus:                                                                   Min:

Complete AWD gezins-SUV                             Hoge CO2-uitstoot

Gunstig geprijsd                                                Bodemvrijheid 2 cm lager dan bij Forester en VX