Door Hans van Sunder op donderdag, 07-07-2016 in

Meer voor minder

De nieuwe Volkswagen Tiguan is ruimer, lichter, veiliger en comfortabeler dan zijn voorganger. Dan is een logische gedachte dat hij ook wel duurder geworden is, maar het tegendeel is waar. In vergelijking met zijn voorganger is deze compacte SUV verrassend genoeg ruim 4.000 euro lager geprijsd.

SUV’s en crossovers, en dan vooral de compacte, zijn immens populair. In Europa is dit segment op dit moment zelfs het grootste en de groei is er nog lang niet uit. Van die hausse profiteert Volkswagen aardig mee. Met meer dan 2,8 miljoen exemplaren sinds de introductie in 2007, waarvan ruim een kwart miljoen in het afgelopen jaar, kun je de Tiguan gerust een bestseller noemen. Als eerste SUV is de Tiguan gebouwd op het MQB-platform (Modular Querbaukasten) en daarmee verwant aan de Passat en Touran.

Prijzen van de nieuwe Tiguan beginnen bij 28.790 euro voor de 1.4 TSI Trendline en lopen door tot 45.690 voor de 2.0 TDI Highline 4MOTION. Naast de bekende uitvoeringen Trendline, Comfortline en Highline is er ook de Connected Series (vanaf 31.590 euro voor de 1.4 TSI 92 kW). Die biedt onder andere het allerlaatste op het gebied van connectiviteit, waaronder de Mijn Volkswagen app en opties als het Executive pakket, digitale radio (DAB+), spraakbediening (Voice Control) en een dakreling in chroom.

Ik ben echter een week op stap geweest met de Tiguan 2.0 TSI BlueMotion Technology 4Motion Highline. Die staat in de prijslijst voor een bedrag van 43.290 euro, maar dan zijn we er nog niet. Met navigatie-, radio- en multimediasysteem ‘Discover Pro’ (1.041 euro), 19-inch lichtmetalen wielen (816 euro), LED plus koplampen (733 euro), head-up display (522 euro), Area view & parkeerassistent (903 euro), Easy Open (721 euro) en Side Assist (428 euro) komt de prijs uit op 48.583 euro. Maar dan heb je ook wel een auto die van alle gemakken voorzien is.

Concurrenten

Compacte SUV’s of zo u wil crossovers zijn mateloos populair. Het is dan ook geen wonder dat vrijwel alle merken daar een graantje van willen meepikken. Zelfs Porsche heeft met de Macan tegenwoordig een compacte SUV, al valt die natuurlijk in een andere prijsklasse dan de Tiguan en veel van zijn concurrenten.  De Nissan Qashqai is jarenlang koning éénoog in het land der blinden geweest en heeft zich, heel knap, nog altijd kunnen handhaven als marktleider. De Renault Kadjar heeft heel veel met de Qashqai overeen. Uit Korea komt serieuze concurrentie van de Kia Sportage en de Hyundai Tucson en de Mazda CX-5 is ook niet uit te vlakken. Verder komt Ford binnenkort met de Edge op de markt. Dan zijn er nog de Peugeot 3008, de Toyota RAV4, Subaru XV en de Jeep Compass. Uit eigen huis krijgt de Tiguan binnen niet al te lange tijd concurrentie van de Seat Ateca en de Skoda Kodiaq.

Scherp

De Volkswagen Tiguan is een compacte vijfdeurs SUV met een tijdloos design. Hij ziet er aantrekkelijk uit met strakke en scherpe trekken en heeft toch ook een zekere chic. Het is echter niet direct een model waar je autohart van op hol slaat. Wel van de afwerking, want die is onberispelijk. Fraai is hoe de chromen strips doorlopen in de LED-koplampen en de 19-inch wielen staan hem goed.

Met 4,49 meter is de nieuwe Tiguan zes centimeter langer dan zijn voorganger en ook drie centimeter breder (1,84 meter). Daarentegen is de hoogte met ruim 3 centimeter teruggebracht tot 1,63 meter en dat komt de luchtweerstand ten goede (Cw-waarde ofwel luchtweerstandcoëfficiënt bedraagt 0,31). Mede hierdoor ligt het brandstofverbruik tot 24 procent lager dan van zijn voorganger.

Klasse

Zes centimeter meer lengte en een bijna acht centimeter (7,7 centimeter om precies te zijn) langere wielbasis. Het zal duidelijk zijn dat de Tiguan van binnen daardoor ruimer is geworden. Volkswagen claimt bijna drie centimeter meer knieruimte op de achterbank en dat maakt echt een verschil. Zelfs ik, met mijn 1,90 meter, kan achterin heel behoorlijk zitten en mijn kruin raakt het dak niet. Die extra leefruimte op de achterbank is bovendien niet ten koste gegaan van de laadruimte, want die is met 50 liter gegroeid tot 520 liter. De achterbank is over een lengte van achttien centimeter te verschuiven, dus is het interieur heel flexibel in te delen. Met 1.655 liter laadvolume bij neergeklapte achterbank heb je zelfs 145 liter meer dan in de vorige Tiguan.

We trappen inmiddels een open deur in als we constateren dat de afwerking van het interieur en de gebruikte materialen van superieure kwaliteit zijn, echt klasse. Op de ergonomie is niets af te dingen en de nieuwe stoelen zorgen niet alleen voor een iets hogere zit en dus een beter overzicht, maar ook voor meer zitcomfort en zijdelingse steun. Instrumentarium en kleurenscherm zijn uitstekend afleesbaar.

4Motion

Volkswagen levert de 4Motion vierwielaandrijving standaard op de krachtigste motoren. Dus ook op de 2.0 TSI BlueMotion Technology, waarmee ik gereden heb. Het vierwielaandrijfsysteem is uitgerust met Haldex-koppeling. Deze zorgt ervoor dat de Tiguan meestal als een voorwielaandrijver functioneert, maar indien nodig worden automatisch de achterwielen ‘bijgeschakeld’. Dankzij het nieuwe 4MOTION Active Control heeft de bestuurder keuze uit verschillende rij-instellingen zoals Snow, Onroad en Offroad en individuele offroadinstellingen.

De 2.0 TSI is goed voor een vermogen van 132 kW/180 pk en een maximum koppel van 280 Nm tussen de 1.700 en 4.500 toeren en is gekoppeld aan en 7-traps DSG-bak met dubbele koppeling. Een geweldige combinatie. De motor is heerlijk soepel, doet zonder herrie te maken zijn werk en zorgt voor prima prestaties met een topsnelheid van 208 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 7,7 seconden. Gewoon sportief dus. Daarbij blijft het verbruik redelijk binnen de perken. Van de beloofde 1 op 13,5 bleef in de praktijk 1 op 11,4 over.

Meer grip

Met vierwielaandrijving heeft de Tiguan meer grip. Veilig op gladde wegen en als je zou willen kun je ook nog het terrein in.  Dat gebeurt zelden. 4Motion betekent wel dat er een (geremde) aanhanger van maximaal 2.100 kilo achter mag. De Tiguan is verder een zeer betrouwbare reisgenoot. Heeft ondanks zijn hogere opbouw niet of nauwelijks last van zijwind en voelt ook bij 200 km/uur nog zeer veilig en solide aan. Je zit lekker hoog, dus heb je een goed overzicht. De 19-inch wielen doen iets afbreuk aan het rijcomfort, maar desondanks worden de meeste hobbels in de weg door het onderstel uitstekend verwerkt. In bochten is de Tiguan licht onderstuurd. De remmen zijn uitstekend en standaard zijn er de nodige systemen gemonteerd die de veiligheid bewaken.

Conclusie

De nieuwe Tiguan mag dan misschien geen sprankelend design hebben, het is wel een aantrekkelijke SUV. De keuze voor tijdloos design heeft Volkswagen geen windeieren gelegd, dus waarom zouden zij van koers veranderen. Dat doen zij ook niet waar het om kwaliteit gaat. Er is niets aan te merken op de Tiguan. Hij zit uitstekend in elkaar, rijdt voortreffelijk, het interieur ziet er klasse uit en is ook nog eens ruimer geworden. Verder is de Tiguan 50 kilo afgevallen, kreeg zuiniger motoren en een indrukwekkende lijst met veiligheid verhogende (assistentie)systemen. En dat voor lagere prijzen. Wat wil een mens nog meer?