Door Hans van Sunder op donderdag, 14-09-2017 in

Groene Golf

Toen de Volkswagen e-Golf drie jaar geleden werd gelanceerd, was het speelveld totaal anders. Ook plug-in hybrides, zoals de uit eigen stal afkomstige Golf GTE, genoten toen een fors fiscaal voordeel (lage bijtelling). Anno 2017 is dat anders. Alleen nog puur elektrische (zaken)auto’s komen in aanmerking voor lage (4%) bijtelling. Dus zien we een opleving in de verkoop van dit soort auto’s.

Tegelijkertijd is de concurrentie de afgelopen jaren ook veel heftiger geworden en de actieradius van EV’s wordt alsmaar groter. Niet zo heel gek dus dat Volkswagen de e-Golf al vrij vroeg na zijn introductie een update heeft gegeven met als belangrijkste pluspunt het vergrote rijbereik.

Nadeel van elektrische auto’s blijft nog steeds de prijs. Zo kost een standaard e-Golf 38.970 euro. Een vergelijkbare Golf met benzinemotor (1.5 TSI) is bijna 12.000 euro (27.050 euro) goedkoper. Je moet dus of een enorme milieufreak zijn met een flink gevulde portemonnee, of een zakelijk rijder (bijtelling 4%). Anders kies je niet snel voor de elektrische Golf. Al moet mij wel direct van het hart, dat de e-Golf wel een verrekt fijne auto om te rijden is.

Overigens hing aan mijn test-Golf een ander prijskaartje. Die kostte namelijk 47.532 euro door de optionele Atlantic Blue metallic lak, leren bekleding, bestuurdersassistentiepakket Plus, digitaal instrumentenpaneel en ander klein spul. Daarbij moet nog wel even opgemerkt worden dat bij de prijs ook een Smart laadpakket (intelligente wallbox met laadpas), 10.000 kilometer groene stroom en 1 jaar abonnement op Car-Net zijn inbegrepen.

Concurrenten

Dat is om potentiële klanten over de streep te trekken, want de keuze is tegenwoordig veel groter. Zo is net de Opel Ampera-e op de markt gekomen en die heeft op papier een bijna twee keer zo grote actieradius (520 kilometer). Hyundai levert de IONIQ Electric, Nissan heeft de LEAF die binnenkort compleet vernieuwd wordt en weer verder kan rijden (378 kilometer). Renault biedt de kleinere ZOE, BMW de i3, Mercedes de B-Klasse Electric Drive en Kia de Soul EV. Er valt dus wat te kiezen.

Geen uitlaten

Een geoefend oog zal wel enkele specifieke e-Golf details ontdekken. Natuurlijk prijkt de naam e-Golf op voor-, zij- en achterkant en zijn de lichtmetalen wielen bijna helemaal dicht vanwege de aerodynamica. Uitlaten ontbreken ook, want die heeft de e-Golf niet nodig. Net als een grille om de motor te koelen. De neus lijkt sterk op die van de Golf GTE (plug-in hybride). Voor de rest is de elektrische Golf vrijwel identiek aan de gewone Golf .

Inleveren

De e-Golf is flink duurder dan de gewone. Deels vanwege zijn prijzige aandrijflijn en dito accupakket, maar ook omdat hij heel compleet is uitgerust. De leren bekleding (meerprijs 2.211 euro) ziet er prachtig uit, maar de lichte kleur is wel heel besmettelijk. Het maakt de e-Golf wel een stuk chiquer. Het optionele (466 euro) digitale instrumentenpaneel blijft bijzonder, de gescheiden airconditioning houdt het klimaat in de e-Golf uiterst aangenaam en het infotainmentsysteem is eenvoudig te bedienen.

De binnenruimte van de e-Golf is grotendeels gelijk aan die van de gewone Golf, maar je moet wel laadruimte inleveren, al is het niet echt veel (341-1.231 liter tegen 380-1.270 liter). Voorin zit je als een vorst. De bestuurderstoel hoeft voor mij niet eens in de achterste stand en daardoor blijft er meer beenruimte op de achterbank over.

In stilte

In de e-Golf ligt een zogenaamde permanent magneet synchroonmotor, vrij vertaald een elektromotor dus. Deze levert 100 kW/136 pk en 290 Nm koppel. Goed genoeg voor een elektronisch begrensde topsnelheid van 150 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in slechts 9,1 seconden. Uiteraard werkt de elektromotor in alle stilte. Je hoort op hogere snelheid alleen wat windgeruis. Rijden met de e-Golf is echt een feest. Hij is heel rap en de trekkracht is indrukwekkend en al vanaf de eerste toer aanwezig.

Maar de grote vraag blijf: Wat is de actieradius? Volkswagen geeft 300 kilometer op. Toen ik de e-Golf ophaalde stond er 282 km op de meter. Bemoedigend. Maar als je op de snelweg de wettelijk toegestane 130 km/uur gaat rijden, dan zie je het rijbereik heel hard afnemen. Die loopt dan weer op als het langzamer gaat. In de meeste gevallen, bij een combinatie van snelweg, binnenwegen en stad, is 200 kilometer vrij eenvoudig te halen. Handig is dat, als je de e-Golf aan de stekker hangt, op het instrumentarium verschijnt hoe lang het opladen gaat duren. Gewoon op het thuisnet neemt dat behoorlijk veel tijd in beslag, zeker als de batterijen bijna leeg zijn.

Rijmodi

Met 1.515 kilo is de e-Golf ruim 300 kilo zwaarder dan de Golf 1.5 TSI, maar daar merk je weinig van. De e-Golf gedraagt zich als een gewone Golf. Bij de afstelling van het onderstel is een goede balans tussen sportief en comfortabel gevonden. Je kunt drie rijmodi kiezen en met de versnellingspook kun je ook de vertraging op de motor en dus energie terugwinnen instellen. In de Eco+-modus is de e-Golf traag, de verwarming werkt niet en je kunt niet harder dan 95 km/ uur. Maar je ziet wel direct het rijbereik oplopen. De e-Golf is licht onderstuurd en heeft een duidelijke besturing. Prima remmen, ook.

Conclusie

Elektrisch rijden ga ik steeds meer appreciëren. De stilte, het comfort, maar toch ook de fantastische trekkracht van die elektromotoren met direct koppel. Heerlijk! De e-Golf vormt daarop geen uitzondering en nu de actieradius flink is opgelopen, is hij nog interessanter geworden. Blijft alleen jammer dat de prijs fors is en hij (door de lange bijtelling) vooral voor zakelijk rijders is bedoeld.