Door auto-riteit op donderdag, 27-08-2020 in

Bekwaam en betaalbaar

Elektrische auto’s zijn vooral in trek bij zakelijk rijders vanwege de lage fiscale bijtelling. Maar onze overheid ziet ook graag particulieren in de stekkerauto. Dus werd een subsidieregeling bedacht om die particuliere koper over de streep te trekken. Voor veel EV’s betekent de bijdrage een druppel op de welbekende gloeiende plaat, maar de nieuwe Opel Corsa-e is te koop vanaf 30.599 euro en dan is 4.000 euro subsidie wel een substantieel bedrag.

Als er ergens (gratis) geld te halen valt, dan zijn wij Nederlanders er als de kippen bij, dus u raadt het al. De subsidiepot van 10 miljoen was in een mum van tijd leeg. Gelukkig mag de aanvraag dit jaar wel worden ingediend en worden die 4.000 euro in 2021 hopelijk uitgekeerd. Dan zit er 27,9 miljoen in de pot, maar of dat genoeg is?

De Corsa-e is niet de eerste elektrische Opel. Dat is de Ampera-e. Maar de techniek van beide modellen verschilt wel. De Opel Corsa-e heeft dezelfde aandrijflijn en accupakket als de Peugeot e-208, e-2008 en DS3 Crossback E-TENSE.

Het prijsverschil tussen een gewone Corsa en de elektrisch is behoorlijk groot. Voor de basis Corsa met 1.2-liter benzinemotor (55 kW/75 pk) betaal je nog geen 18.000 euro, terwijl de goedkoopste elektrische dus 30.599 euro kost. Dat gezegd hebbende is de Corsa-e in vergelijking met zijn elektrische concurrenten wel scherp geprijsd.
Ik heb gereden met de Elegance en die staat voor 32.399 in de prijslijst. Dan is hij uitgerust met een 1-fase boordlader. Voor 3-fase betaal je 1.000 euro meer en die laadt dan i.p.v. 7,4 met 11 kW per uur. Dat scheelt een slok op een borrel, want het accupakket van de Corsa-e heeft een capaciteit van 50 kWh. Mijn testauto was in metallic zwart met wit dak gespoten (599 + 599 euro) en had leren bekleding (1.999 euro).

Concurrenten

Uit eigen huis heeft de Corsa-e concurrentie van de Peugeot e-208, maar die is wel aanzienlijk duurder (vanaf 34.900 euro). Ook voor de Renault ZOE moet je meer betalen (vanaf 33.590 euro), maar dan heb je wel een iets groter accupakket (52 kWh).

Zoek de verschillen

Vroeger had je in de krant vaak een rubriek waar je bij ogenschijnlijk twee identieke tekeningen vijf verschillen op moest zoeken. Dat is bij de gewone en de elektrische Corsa net zo, maar de ontwerper heeft het je niet al te moeilijk gemaakt, want los van het typeplaatje zijn een Corsa met benzine- of diesel- of elektromotor identiek aan elkaar. Achter de tankklep zit nu alleen een stopcontact. De Corsa en ook de elektrische versie ziet er lekker dynamisch uit.

Inleveren

Zoals ook het interieur bijna één-op-één is overgenomen. Alleen het infotainmentsysteem met redelijk fors aanraakscherm is aangepast en geeft info over de accucapaciteit en dergelijke. De batterijen liggen onder het passagierscompartiment en laten de ruimte voor bestuurder en inzittenden in tact. Het accupakket Zelfs Alleen moet je wel bagageruimte inleveren. Heeft de gewone Corsa een laadruimte die varieert van 309 (dit omdat de ruimte onder de laadvloer is meegerekend) tot 1.015 liter. In de Corsa-e blijft daar met opgeklapte achterbank 267 liter van over (geen ruimte onder de laadvloer en de laadkabels liggen daardoor los i de laadruimte), terwijl het laadvolume bij neergeklapte achterbank juist groter is (1.042 tegen 1.015 liter).
Voorin zit ik met mijn 1,90 meter prima, al zou de zitting van de stoel voor mij wel iets langer mogen zijn. Op de achterbank is minder been- en hoofdruimte, zeker als je langer bent dan 1,85 meter. Enige inschikkelijkheid van degene die voorin zitten, is gewenst, om ook op de achterbank comfortabel te kunnen zitten. Het interieur ziet er keurig verzorgd uit met soms fraaie materialen, maar ook met harde plastics.

Als de brandweer

De week voor de Corsa-e reed ik met de DS3 Crossback E-TENSE. Beide hebben, samen met de Peugeot e-208 en e-2008, dezelfde aandrijflijn. Het gaat daarbij om een elektromotor met een vermogen van 100 kW/136 pk en een koppel van 260 Nm. Het accupakket is 50 kWh en legt aardig wat gewicht in de schaal, want de Corsa-e is met 1.530 kilo ruim 400 kilo zwaarder dan de gewone Corsa.
In de Sport-stand – de enige stand waarin het volle vermogen wordt geleverd – merk je daar weinig van, want dan gaat de Corsa-e als de spreekwoordelijke brandweer. Heeft 8,1 seconden nodig om van 0 naar 100 km/uur te accelereren. De topsnelheid is begrensd op 150 km/uur.
In de Normal en Eco-stand gaat het rustiger aan om zoveel mogelijk kilometers uit de beschikbare energie te halen. En dan kun je de pook in de B-stand zetten en remt de Corsa-e beter op de motor af en regenereert daarmee meer energie. Je zult altijd moeten blijven remmen.
De elektromotor is stil, maar de banden laten wel van zich horen. Windgeruis valt ontzettend mee.

Oplopen

Hoewel het niet de eerste keer was, is het is best wel gek om te zien dat de actieradius oploopt terwijl je aan het rijden bent. Dat gebeurde mij ook bij de Corsa-e. Ik maakte een flinke rit over binnenwegen en door de stad. Bij aanvang zou ik 210 kilometer ver kunnen komen, maar na anderhalf uur rijden was dat opgelopen tot 230 kilometer. Opel geeft een rijbereik op van 337 kilometer (WLTP). Van de beloofde actieradius haal je in de praktijk, bij niet teveel kilometers op de snelweg, rond de 280 kilometer.
Je kunt de Corsa-e met 1- (7,4 kWh) of voor 1.000 euro meer met 3-fase lader (11 kWh) kopen of leasen. Opladen kan met een laadsnelheid tot 150 kW en daarmee kun je binnen een half uur de batterijen weer tot 80 procent opladen.

Laag zwaartepunt

Je merkt goed dat de Corsa-e behoorlijk zwaar is, maar het gewicht ligt onderin de auto en dat zorgt voor een laag zwaartepunt en dus een stabiele wegligging. Het gewicht ligt verdeeld tussen voor- en achteras en omdat de elektromotor niet heel zwaar is, is het rijgedrag in bochten mooi neutraal. Er is nauwelijks onderstuur (neus zoekt buitenkant van bocht op). Bij de afstelling van het onderstel is een mooie modus tussen rijcomfort en prima wegligging gevonden. De afstelling neigt enigszins naar comfort, zonder week te zijn. Sturen gaat mooi direct en licht.
De remmen zijn berekend op het hogere gewicht en doen wat ze moeten doen. Bovendien is de Corsa-e uitgerust met een keur aan veiligheid- en rijhulpsystemen, zoals actieve rijstrookassistentie, verkeersbord- en vermoeidheidsherkenning en noodstopsysteem.

Conclusie

Als de 4.000 euro subsidie volgend jaar alsnog wordt uitgekeerd, is de Opel Corsa-e ook voor particulieren een betaalbare elektrische auto met fijne rijeigenschappen, voldoende actieradius en aantrekkelijk uiterlijk. Hij is bekwaam en betaalbaar, maar of deze kwaliteiten particuliere kopers over de streep trekken?