De beer is los!
Skoda was vroeger een budgetmerk, maar vanaf het moment dat het Tsjechische automerk toetrad tot de Volkswagen groep, is er veel, heel veel veranderd. Is nu bijvoorbeeld heel populair in de zakelijke markt en dat was vroeger ondenkbaar. Nog steeds is de prijs-/kwaliteitsverhouding dik in orde en Skoda’s scoren uitzonderlijk goed als het om binnenruimte gaat. Ook met de nieuwe SUV: de Kodiaq.
Met de Kodiaq betreedt Skoda het steeds populairder wordende crossover/SUV in het C-segment. Maar zoals met vrijwel alle modellen is de Kodiaq net een maatje groter dan de concurrenten en dat bij een prima prijs. De Kodiaq, vernoemd naar de Kodiak-beer, is echter geen koopje, maar zijn geld wel waard.
Laten we eens naar de prijzen kijken. Die beginnen bij 28.990 euro voor de 1.4 TSI Active. De Business begint bij 33.030 euro. Voor de door mij gereden Kodiaq Style Business (standaard o.a. lichtmetalen wielen, navigatiesysteem, parkeersensoren, Bluetooth en climatronic automatische airco) 2.0 TDI (140 kW/190 pk) met vierwielaandrijving moet echter 52.150 euro tafel gelegd worden. Wil je hem nog verder leuk aankleden met leren bekleding, metallic lak, Dynamic Chassis Control, Adaptive Cruise Controol, elektrisch panoramisch glazen schuif-kantel en nog wat andere zaken dan ga je al snel richting de 60 mille (59.310 euro) en dat is toch een serieus bedrag.
Concurrenten
Skoda hoort, als het om de prijstelling gaat, thuis in het C-segment van de crossovers/SUV’s. Maar kijk je naar de afmetingen en de binnenruimte dan kom je een klasse hoger uit. Hij is zelfs langer dan de Peugeot 5008 en de Nissan X-Trail, die ik in het D-segment vind thuishoren. Het verschil in lengte wordt nog veel groter als ik hem vergelijk met de ook tot de VW-stal behorende Volkswagen Tiguan en de Seat Ateca. Hetzelfde verhaal gaat op voor de Nissan Qashqai, Renault Kadjar, Hyundai Tucson, Kia Sportage, Toyota RAV4, Ford Kuga, Honda CR-V, Jeep Cherokee, Mazda CX-5, nieuwe Opel Grandland X, Peugeot 3008 en Subaru Forester.
Uit de kluiten gewassen
Laat ik voorop stellen dat mijn hart niet oversloeg toen ik voor de eerste keer de Kodiaq in levende lijve aanschouwde. Hij is niet direct avantgardistisch en dan druk ik mij nog eufemistisch uit. Het is gewoon een flink uit de kluiten gewassen SUV met strakke lijnvoering en een karakteristieke neus waardoor hij direct als Skoda te herkennen is. Rond de wielkasten matzwarte kunststof, zo ook aan de onderkant van de bumpers. Dat maakt de Kodiaq net iets stoerder. Zoals chromen sierlijsten rond de ramen een wat gedistingeerdere look geeft. Met 4,70 meter is de Kodiaq flink veel groter dan zijn concurrenten.
Royale ruimte
En dat zie je direct terug in de royale binnenruimte. Hierin is de Kodiaq echt ongeëvenaard, maar dat is altijd al een sterk punt van Skoda geweest. Deze Tsjechische SUV is zelfs groot genoeg om als optie zeven zitplaatsen te huisvesten. Met vijf zitplaatsen is de laadruimte maar liefst 720 liter en als de achterbank wordt neergeklapt zelfs meer dan twee kuub! Handig is ook de standaard verschuifbare achterbank. Zo kun je de ruimte afhankelijk van of je meer passagiers of bagage mee wilt nemen, flexibel indelen. Op de achterbank is zelfs door mij haast met de benen over elkaar te zitten, wat een luxe! Als er zitjes op de derde rij zijn, dan zijn die alleen geschikt voor kinderen, die ook nog lenig genoeg moeten zijn om hun plek te bereiken.
Leuke gimmicks zijn ook de parapluhouders in de voorportieren en twee speciale bekerhouders in de middenconsole.
De kwaliteit van de afwerking en de gebruikte materialen van de Kodiaq heeft niet het niveau van Audi of Volkswagen, maar het interieur ziet er zeer verzorgd uit. Het pianolak zwarte paneel met ’tijgerprint’ is wat mij betreft wat over ’the top’. De stoelen van de Kodiaq zitten prima.
Krachtigste
De 2.0 TDI met 140 kW/190 pk en 400 Nm (1.750-3.250 toeren) is de krachtigste beschikbare motor in de Kodiaq. Hij heeft met 210 km/uur ook de hoogste topsnelheid, maar moet wat acceleratie betreft zijn meerdere erkennen in de 2.0 TSI van 132 kW/180 pk. Maar van 0 naar 100 km/uur in 9,1 seconden is helemaal niet slecht voor de 1.652 kilo wegende Kodiaq. De motor blijft op de achtergrond zijn werk doen en vormt een uitstekende combinatie met de DSG-7 automaat met dubbele koppeling. De motor is heerlijk soepel, toeren maken is niet nodig en de 7-traps automaat schakelt perfect. Dat van de beloofde 1 op 17,5 in de praktijk 1 op 13,2 overblijft, is niet echt een verrassing.
1800 kilo
Mede dankzij de standaard vierwielaandrijving (Haldex koppeling) mag de Kodiaq een aanhanger van 1.800 kilo (geremd) trekken. Bovendien zorgt die 4WD ook voor betere grip op een nat of besneeuwd wegdek. Maar hij voelt daardoor ook wat minder bewegelijk aan. Het is sowieso niet een auto waarmee je eens lekker een stukje gaat scheuren. Daar is hij niet voor gebouwd. Komt ook omdat met name de achterwielophanging aan de zachte kant is. Dat is goed voor het comfort, iets minder voor de wegligging. Ondanks de hoge opbouw valt de zijwindgevoeligheid alleszins mee en van onder- of overstuur heeft de Kodiaq geen last. De besturing is heel duidelijk en de remmen zijn uitstekend op hun taak berekend.
Standaard heeft de Style Business een uitgebreid pakket veiligheid- en assistentiesystemen, zoals Blind Spot Detection, adaptieve cruise control en vermoeidheidwaarschuwingssysteem.
Conclusie
Na de bijzondere Yeti heeft Skoda met de Kodiaq een tweede SUV in het programma en binnen niet al te lange tijd volgt een derde: de kleinere Karoq. De nieuwe Kodiaq volgt de bekende Skoda-lijn. Je koopt een model uit een bepaald segment, maar je krijgt een klasse hogere binnenruimte. Dat is bij de Kodiaq niet anders. Zo koop je dus veel auto voor een schappelijk prijs. En met de (rij)kwaliteit is weinig mis.