Door Hans van Sunder op woensdag, 27-07-2016 in

Spaans pepertje

Een Spaans pepertje geeft lekker veel pit aan het eten. Een motor van dik 190 pk maakt van de Seat Ibiza een extra pittige auto, dus vandaar de kop boven dit verhaal.  Rijden met de Seat Ibiza (SC) Cupra is rijden voor gevorderden, zoals het eten van een ‘hete hap’ ook niet voor iedereen is weggelegd.

‘Hete hatches’ zijn een niche voor echte liefhebbers. Exact veertig jaar geleden effende de Volkswagen Golf GTI het pad. Er werd in eerste instantie wat meewarig over de GTI gedaan, maar al snel bleek het een schot in de roos. Andere merken volgden de GTI, al kozen ze er soms andere namen voor. Of er nu RS, OPC, Cupra of Type-R achter staat, het betekent allemaal hetzelfde: puur rijplezier.

De Ibiza Cupra is uitsluitend als driedeurs SC (SportCoupé) te leveren. Hij kost 23.950 euro met standaard onder meer 17-inch lichtmetalen wielen, sportonderstel en-stoelen, Bi-Xenon koplampen, met leer bekleed en aan de onderkant afgevlakt sportstuur, Cupra bumpers en centraal geplaatst trapeziumvormige uitlaat. Maar ook luxe zaken zoals klimaatcontrole, parkeersensoren, verwarmde voorstoelen, Media System Navi, licht- en regensensor en cruise control behoren tot de standaarduitrusting. De Cupra waarmee ik heb gereden had verder nog witte metallic lak (390 euro) en een Executive upgrade (elektrisch bedienbaar panoramisch zonnedak en alcantara/leren bekleding voor 1.390 euro). Totaalprijs 25.730 euro. Er is een driedeurs  (SC) Ibiza te koop vanaf 13.250 euro (1.0 EcoTSI Reference).

Concurrenten

De Ibiza hoort thuis in het B-segment. Hier is het iets minder gebruikelijk om een extra sportief model uit te brengen, maar dat wil niet zeggen dat de Ibiza Cupra zonder concurrentie is. Zo levert Volkswagen de Polo GTI met dezelfde motor, heeft Opel de Corsa OPC, Renault de Clio R.S. die binnenkort vernieuwd wordt, Peugeot de 208 GTI en Ford de Fiesta ST. Opvallend is dat Japanse en Koreaanse automerken schitteren door afwezigheid.

SportCoupé?

Achter de driedeurs Ibiza staan de letters SC en dat staat voor SportCoupé, maar dat is teveel eer. De SC heeft ontegenzeggelijk een sportieve lijnvoering met een vanaf de B-stijl aflopende daklijn, maar een coupé is het niet. Noem het een hatchback met dynamische aspiraties. Over de flanken zien we drie scherpe vouwen die spanning in het design brengen. De Bi-Xenon koplampen zijn scherp gesneden en passen fraai in de krachtige neus met specifieke Cupra-bumper. Boven de achterruit hangt een kleine spoiler met derde remlicht. De uitlaat is in het midden van de deels matzwarte achterbumper gemonteerd. Het naar boven taps toelopende chromen eindstuk is fraai, maar het is wel een beetje knullig dat je daar achter twee pijpjes ziet. De fraaie wielen met platte banden voegen een extra sportief element toe.

Op de plaats

De sportstoelen van de Cupra, dankzij de Executive upgrade deels met leer en deels met alcantara bekleedt, houden je uitstekend op je plaats tijdens een sportieve rit. De middenarmsteun had voor mij niet gehoeven. Die zit eerder in de weg dan dat je er profijt van hebt. Het met leer beklede en aan de onderzijde afgeplatte sportstuur heeft een lekker dikke rand en ligt daardoor heerlijk in de hand. Hij is ook voldoende verstelbaar. Je zit redelijk laag in de Ibiza Cupra en de zitpositie is uitstekend. Maar er zijn ook de nodige luxe zaken in de Cupra terug te vinden, die het verblijf verder veraangenamen.

Voorin zit je uitstekend, maar wie achter mij op de achterbank moet zitten mag hopen dat de rit niet al te lang duurt, want de beenruimte achterin is zeer beperkt. Niet zo heel gek als je je bedenkt fat de Ibiza SC net even boven de vier meter lang is. De laadruimte varieert van 292 tot 847 liter en is zeker niet de kleinste in de klasse.

1.8 TSI

Lag er in de oude Ibiza Cupra een 1,4-liter TSI-motor. Het kloppende hart van de nieuwe is een 1.8 TSI benzinemotor met turbo en gecombineerd directe/indirecte brandstofinspuiting. Deze is krachtiger dan zijn voorganger. Hij levert 141 kW/192 pk (was 132 kW/180 pk) en maar liefst 320 Nm (was 250 Nm) en dat al vanaf 1.450 toeren (tot 4.200 toeren). Dat koppel is dus over een groot toerengebied voorhanden en dat merk je. Wat een power onderin en wat blijft dat lekker lang aanwezig. De prestaties mogen er dan ook zijn met een topsnelheid van 235 km/uur (was 228 km/uur) en een sprint van 0 naar 100 km/uur in slechts 6,7 seconden (was 6,9 seconden). De standaard handgeschakelde zesbak schakelt duidelijk en met korte slagen. De motor produceert bovendien een lekker sportief geluid.

Ten opzichte van de oude motor is het verbruik licht toegenomen (officiële fabrieksopgave 6,2 l/100 km tegen 5,9 l/100 km). De consumptie is sterk afhankelijk van de rijstijl. Dat de beloofde 1 op 16,1 alleen in je stoutste dromen gehaald kunnen worden, is evident. Toch is 1 op 11,9 zo slecht nog niet met mijn rijstijl.

Cupra Drive Profile

Naast een potente motor beschikt de Ibiza Cupra ook over een onderstel dat een sportieve afstelling heeft. Standaard is het Cupra Drive Profile met adaptieve demping, waarmee de rijeigenschappen via een druk op de knop van de Cupra Selective Suspension aan de wensen van de bestuurder zijn aan te passen. Het systeem biedt keuze uit een comfortabele en sportieve afstelling van het onderstel en past tevens het stuurgedrag van de auto aan. Bovendien helpt een elektronische XDS sperdifferentieel onderstuur te beperken en zorgt vooral in snelle bochten voor meer tractie.

Het resultaat is een geweldig sturend en aan de weg klevende auto. Ibiza staat bekend als ‘party-eiland’ en feest is het om met de Cupra te rijden. Hij stuurt messcherp, heeft kartachtige kwaliteiten in bochten en is met hoge snelheid een bocht door te sturen. Dat je oneffenheden – vooral de kleine – voelt, is inherent aan het karakter van de auto.

ESP, hill hold control, een multi-collision remsysteem, een bandenspanning controlesysteem en vermoeidheiddetectie maken alle deel uit van het omvangrijke standaard veiligheidspakket. Met de veiligheid zit het dus ook goed.

Conclusie

In een tijd dat autorijden meer een economische en praktische in plaats van een emotionele bezigheid is, is het heel leuk dat ik op gezette tijden met een sportieve auto kan rijden. Dat is de Ibiza Cupra zonder enige twijfel. Compact en daardoor wendbaar, maar ook razendsnel en gezegend met een geweldige wegligging.