Door Hans van Sunder op donderdag, 10-11-2016 in

Dubbel profijt

Dat Renault van de nieuwe Mégane ook weer een stationcar uit zou brengen was natuurlijk  zo klaar als een klontje. Bij het vorige model kochten acht van de tien Nederlandse Mégane-klanten een Estate. In andere landen idem dito. Het zal niet anders worden, want de nieuwe Renault Mégane Estate biedt namelijk niet alleen extra ruimte voor bagage, maar ook voor de achterpassagiers.

Praktische bruikbaarheid en flexibele gebruiksmogelijkheden, dat zijn kernwaarden die hogelijk gewaardeerd worden door kopers van een stationwagon. Op die punten scoort de nieuwe Mégane Estate bijzonder goed. Hij is namelijk niet alleen een flink stuk langer dan de Mégane Hatchback (4,63 tegen 4,26 meter) , maar ook de voor- en achterwielen staan verder uit elkaar (2,71 tegen 2,67 meter).

Prijzen van de nieuwe Mégane Estate beginnen bij 21.290 euro en hij is daarmee exact 1.000 euro duurder dan de Hatchback. Althans dat stond op de bijgeleverde informatie. Maar op de website van Renault staat een ander bedrag: 22.140 euro. Dit inclusief, zoals Renault dat bijna eufemistisch aanduidt, onvermijdbare kosten. Dan hebben we het over kosten rijklaar maken (760 euro) , recyclebijdrage (45 euro) en leges voor kenteken deel 1A (39 euro) en 1B (9,91 euro). Totaal dus 853,91 euro, maar u krijgt 3,91 euro van Renault cadeau, want ze rekenen 850 euro (21.290 + 850 = 22.140 euro).

Ik heb gereden in de Mégane Estate Energy dCi 100 in Bose-uitvoering. Zoals de naam al doet vermoeden behoort een Bose audio/multimediasysteem tot de standaarduitrusting, maar ook 17-inch lichtmetalen wielen, Vision Systeem (Lane Departure Warning, grootlichtassistent en Traffic Sign Recognision), Renault Multi Sense en natuurlijk Renault R-Link, dat heel intuïtief werkt. Dit voor 30.240 euro. Opties had hij ook. Voor de deels kunstleren en TEP stoffen antracietkleurige bekleding en softtouch dashboard in antracietkleur moet 695 euro extra betaald worden. Dat bedrag geldt ook voor het Pack Cruising, terwijl Pack Vision Comfort 895 euro kost. Voor slechts 195 euro doet Renault daar als speciaal introductieaanbod een Innovation Pack bij.

Concurrenten

De nieuwe Mégane Estate hoort thuis in het hart van het overvolle C-segment. Daarin is de concurrentie moordend met als tegenstrevers de Peugeot 308 SW, Opel Astra Sports Tourer, Volkswagen Golf Variant, Ford Focus Wagon, Citroën C4 Cactus al is dat een buitenbeentje, Honda Civic Tourer, Mitsubishi Lancer Sportback, Seat Leon ST, Skoda Octavia Combi, Toyota Auris Touring Sports en Subaru Levorg. Geen gemakkelijke opgave, maar de Mégane Estate zal zeker een flinke groep potentiële kopers aantrekken.

Kleine Talisman

Laurens van den Acker, de Nederlandse baas van de designafdeling van Renault,  heeft de laatste tijd geen gelegenheid ongebruikt gelaten om zijn mening te ventileren over de Mégane (Estate). Die moet eerder gezien worden als een kleine Talisman (Estate), dan als een grote Clio (Estate). Hij is lager en breder dan zijn voorganger en ziet er daardoor krachtig uit, maar heeft toch ook een zekere elegantie. De overhang achter is een stuk langer dan bij de Hatchback, maar toch blijven de proporties harmonieus. Heel bijzonder is ook het lichtsignatuur. LED-dagrijverlichting in de vorm van een C en bijna over de hele breedte van de achterzijde een band met verlichting, waardoor de Mégane Estate uit duizenden is te herkennen.

Hoge kwaliteit

Wat direct opvalt als je in de nieuwe Mégane Estate stapt – overigens net als bij de Hatchback – is het vrij hoge dashboard en de kwaliteit van de afwerking. Bij dit laatste aspect is weer een flinke stap vooruit gezet. De gekozen materialen zorgen voor een hoge kwaliteitsbeleving. De kleur van de sfeerverlichting wordt aangepast aan de rijmodus, het dashboard ziet er strak uit en het tabletachtige kleurenaanraakscherm in de middenconsole is duidelijk af te lezen. De BOSE-installatie zou ik thuis wel willen hebben. De Mégane Estate is dus aanzienlijk langer dan de Hatchback en heeft ook een langere wielbasis. Daardoor is achterin heel behoorlijk te zitten, ook als de voorstoelen ver naar achteren staan. De laadruimte is met 521 liter fractioneel kleiner (-3 liter) dan bij de vorige Mégane Estate, maar onder de vloer is nog een opbergruimte van 50 liter. De vloer is in hoogte te verstellen en daardoor is ook een vlakke laadvloer te krijgen. Neerklappen van de achterbank is een peulenschil. Maximaal bedraagt het laadvolume 1.540 liter.

Heerlijk soepel

Een half jaar geleden heb ik de Mégane Hatchback al aan de tand gevoeld en wel met exact dezelfde motor. De Estate is rond de 100 kilo zwaarder dan de Hathcback, maar dat laat zich nauwelijks merken. De door mij gereden dCi 110 levert 81 kW/110 pk en een maximum koppel van 260 Nm (met EDC automaat met dubbele koppeling is dat 250 Nm). De zesbak schakelt licht en duidelijk. Veel schakelen is niet nodig, want de motor is heerlijk soepel. Het hoogste draaimoment wordt al bij 1.750 toeren bereikt. Door zijn iets hogere gewicht heeft de Mégane Estate 0,3 seconden (11,6 i.p.v. 11,3 seconden) nodig voor de sprint van 0 naar 100 km/uur. De top van beide modellen is met 188 km/uur hetzelfde. De diesel produceert een licht sonore brom, die altijd op de achtergrond blijft. Ook de Estate zou volgens de EG 715/2007 richtlijn 1 op 27 kunnen rijden, maar in de praktijk blijft daar 1 op 20,1 van over.

In balans

Net als bij de Hatchback is de afstelling van het onderstel van de Mégane Estate best wel aan de stevige kant. Af en toe, op een slecht wegdek, hoor je het onderstel ook. Die strakke afstelling heeft wel als positief effect dat de wegligging uitstekend is. In bochten helt de carrosserie nauwelijks over en ook met flink veel gewicht in de bagageruimte blijft het rijgedrag veilig. De Estate kent een licht onderstuur, heeft een scherpe en duidelijke besturing (ook in de middenpositie) en grote stabiliteit op hoge snelheid. Van zijwind heeft hij ook geen last. Door de uitstekende remmen en de verzameling veiligheid verhogende assistentiesystemen  voel je je veilig.

Conclusie

Na het rijden met de Mégane Hatchback kwam ik tot de conclusie dat het misschien wel de beste auto is die het Franse merk op dit moment in het programma heeft. Ook na het rijden met de Estate ben ik die mening toegedaan. De Estate voegt echter flink veel meer (flexibele) gebruiksmogelijkheden en praktische bruikbaarheid toe en zal dus ongetwijfeld populairder worden dan de hatchback. Geheel verdiend.