Door Hans van Sunder op dinsdag, 11-02-2020 in

Karaktervolle kaskraker

Toen Opel in 2017 werd ingelijfd door PSA (Peugeot/Citroën) was het al bezig met de ontwikkeling van de nieuwe Corsa. Die overname gooide geen roet in het eten, maar bood enorme synergetische mogelijkheden. Niet zo heel gek dus dat platform en motoren van de Peugeot 208 en de nieuwe Opel Corsa gedeeld werden. Maar voor de rest ging Opel zijn eigen weg.

Wel logisch ook, want vanaf het begin van de jaren ’80 van de vorige eeuw is de Corsa voor Opel een kaskraker. Dan is het niet echt verstandig om je vaste klanten van je te vervreemden. Hoewel er veel zaken uitgewisseld zijn, kan ik Opel-liefhebbers geruststellen. De nieuwe Corsa, ook met al die PSA-onderdelen, is een echte Opel. Een goede en ook een fraaie.

Eerlijk gezegd was de Corsa ook wel aan vernieuwing toe. De Corsa E werd in 2014 gelanceerd en sinds die tijd is hij niet echt ingrijpend meer veranderd. Nu staat er een dynamische hatchback, die gezien mag worden. Hij is nu nog uitsluitend als vijfdeurs leverbaar, dus geen driedeurs meer.

We ontkomen niet aan de vergelijking met de nieuwe Peugeot 208, ook niet als het om de prijs gaat. De 208 is leverbaar vanaf een prijs van 17.980 euro. De Corsa vanaf 16.999 euro, dus dat scheelt behoorlijk. De door mij gereden Corsa 1.2 Turbo (75 kW/100 pk) GS Line kost 21.949 euro en is goed vergelijkbaar met de 208 Allure 1.2 PureTech die ik de week voor de Corsa reed en voor 22.880 euro van eigenaar wisselt.
Ook mijn Corsa had de nodige opties, zoals Summit witte lak (199 euro), Zicht & Licht pakket (199 euro), elektronische handrem (149 euro), Premium Pakket (1.399 euro), zwart dak (599 euro), IntelliLux LED Matrix verlichting (899 euro), 17-inch in plaats van 16-inch lichtmetalen wielen (399 euro) en afneembare trekhaak (899 euro). Hierdoor komt de totaalprijs (incl. afleverkosten) op 26.691 euro.

Concurrenten

De concurrenten van de nieuwe Corsa zijn ook de concurrenten van de Peugeot 208. En dat zijn niet de minste met de Volkswagen Polo, Ford Fiesta, Citroën C3, Hyundai i20, Honda Jazz, Kia Rio, Mazda2, Nissan Micra, Renault Clio, Seat Ibiza, Skoda Fabia, Suzuki Baleno en Toyota Yaris.

Strak in het pak

Wat betreft maatvoering verschillen de Corsa en 208 nauwelijks van elkaar. Het is millimeterwerk. Dat is ook direct de enige overeenkomst. De Corsa ziet er een stuk dynamischer uit dan zijn voorganger. Hij zit, om het maar zo te zeggen, strak in het pak. Is ook aanzienlijk lager (- 4,6 cm.) en breder (+ 2,9 cm) en komt daardoor veel krachtiger over. Daarbij helpen de zwarte lichtmetalen wielen, dito buitenspiegels en het zwarte dak, die sterk contrasteren met de witte lak. Net als de 208 heeft de Corsa een opvallend grote tankklep. Hij is namelijk binnenkort namelijk ook als elektrische versie leverbaar en achter die klep is dan voldoende ruimte voor de stopcontacten.

Klassiek modern

Ook in het interieur vaart Opel zijn eigen koers. Hier geen i-Cockpit met een klein stuurtje en een 3D-instrumentarium, maar een klassiek analoog klokkenwerk, al is digitaal wel een optie. Die meters zijn beter zichtbaar vanwege het grotere multifunctionele stuurwiel, dat aan de onderkant is afgevlakt. Het 10-inch touchscreen is onderdeel van het 1.399 euro kostende Premium pakket, dat onder andere ook nog Opel Connect, digitale radio (DAB), elektrisch inklapbare buitenspiegels, keyless entry, elektronische airco en Zicht & Licht pakket bevat.
Een rode sierstrip midden op het dashboard en eveneens rode biezen in de bekleding maken het interieur wat speelser. De gebruikte materialen zijn soms van goede kwaliteit, maar harde plastics kom je ook nog tegen. Ergonomisch is er weinig aan te merken op de Corsa.
Voorin heb ook ik met mijn 1,90 meter voldoende ruimte en de bestuurderstoel biedt goede steun, maar de zitting zou wel iets langer mogen zijn. Op de achterbank is het krapper, maar met een beetje inschikkelijkheid van degene die voorin zitten nog wel te doen. Als je langer dan 1,85 meter bent, raakt je kruin wel de hemelbekleding. De laadruimte van de Corsa is groter dan die van de 208. Het scheelt maar liefst 44 liter (309 tegen 265 liter). Met de achterbank neergeklapt (helaas geen vlakke laadvloer) is verrassend genoeg de 208 de winnaar (1.106 tegen 1.015 liter).

Vlot

In de door mij gereden Corsa lag exact dezelfde motor als in de door mij een week daarvoor gereden 208. Bij Peugeot wordt hij 1.2 PureTech genoemd. Opel houdt het simpel: 1.2T. Die is dus goed voor 75 kW/100 pk en 205 Nm bij 1.750 toeren en ook hier gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, die niet altijd even duidelijk schakelt. Alhoewel de Corsa een fractie zwaarder is dan de 208 (1.094 tegen 1.065 kilo) zijn de prestaties iets beter. In acceleratie van 0 naar 100 km/uur zijn beide met 9,9 seconden gelijkwaardig, maar de Corsa haalt 194 en de 208 188 km/uur topsnelheid.
Je hoort goed aan de motor dat hij drie cilinders telt, maar het motorgeluid wordt nooit storend, ja eerder overstemd door banden- en windgeluid. De motor zorgt voor vlotte prestaties, is lekker soepel en gaat spaarzaam om met de benzine. Ook de Corsa verstookt volgens de naar NEDC omgerekende WLTP-testmethode gemiddeld 1 op 23,8: gelijk aan de 208. In de praktijk was hij net iets zuiniger dan de 208 (testverbruik 1 op 17,1) met 1 op 17,4. Misschien dat ik net iets minder sportief gereden heb.

Licht

Dat komt waarschijnlijk omdat de Corsa net iets minder sportief aanvoelt dan de 208. Opvallend, want doorgaans zijn auto’s van Duitse makelij wat stugger dan Franse. Zo niet bij de Corsa. Die is comfortabel geveerd en gedempt, zonder overigens afbreuk te doen aan een prima wegligging. Je kunt de Corsa zeker ook sportief rijden. In bochten is hij licht onderstuurd, maar wat vooral opvalt is de lichte besturing. Iets te licht naar mijn smaak. Helemaal gevoelloos is de besturing overigens niet.
Met de veiligheid ziet het goed bij de Corsa. Een goed stel remmen en een uitgebreide veiligheidsuitrusting met standaard noodstopsysteem, actieve rijstrookassistent, verkeersbordherkenning en vermoeidheidassistent.

Conclusie

Ik denk dat de Corsa alles in zich heeft om een kaskraker voor Opel te blijven. Hij ziet er aantrekkelijk uit, of zoals ik het verwoordde: hij zit strak in het pak. Het interieur is nog vrij klassiek, zeker als je dat vergelijkt met zijn ’tweelingbroer’ de 208. Maar ten opzichte van die 208 is hij weer net wat ruimer van binnen. Zijn rijeigenschappen zijn de kwalificeren als degelijk en betrouwbaar, zoals een Opel hoort te zijn.