Door Hans van Sunder op donderdag, 26-10-2017 in

King of the (off)road

Range Rover afficheert haar nieuwe Velar als de meest geavanceerde en avant-garde Range Rover. Laat ik daar op persoonlijke titel nog één aan toevoegen: de mooiste Range Rover. Zeker van dit moment en misschien wel uit de historie. En nu we het toch over de geschiedenis van het merk hebben: Velar was ook de naam van een serie pre-productiemodellen van de eerste Range Rover uit 1969.

Je zou kunnen beweren dat de Velar het gat opvult tussen de Evoque en de Range Rover Sport, maar daarmee doe je de Velar toch echt tekort. Het verschil in lengte tussen Evoque en Sport is bijna een halve meter, terwijl de Velar slechts een halve decimeter korter is dan de RR Sport. Die halve decimeter scheelt het ook bij de wielbasis (2,874 meter Velar tegen 2,923 meter RR Sport). Liggen de Velar en Range Rover Sport wat maatvoering betreft dicht bij elkaar, qua design is het een wereld van verschil. Hier is het meer een kruising tussen een Evoque en de Sport. De Velar is veel lager en ziet er daardoor dynamischer uit.

Op basis van de prijzen klopt de redenering van dat opvullen van het gat wel. Zo is de Evoque te leveren voor een prijs vanaf 46.350 euro en voor de Range Rover Sport moet minimaal 93.975 euro worden betaald. Prijzen van de Velar beginnen bij 73.800 euro. Daar is de uitvoering die ik heb gereden – de D300 SE – niet voor te koop. Daarvoor moet je 103.800 euro neertellen. Met zaken als Interior Luxury Pack, Premium Exterior Pack, glazen panoramadak (schuif/kantel), 8-inch beeldschermen voor entertainment in de hoofdsteunen, head-up display, Meridian audio, achteruitrijcamera, 18-voudig verstel-, koel- en verwarmbare stoelen, All Terrain Progress Control, Terrain Respons 2 en nog tal van andere zaken, komt de prijs van de door mij gereden Velar uit op 122.320 euro.

Concurrenten

De Velar is op dezelfde basis gebouwd als de Jaguar F-PACE (Jaguar en Land Rover zijn namelijk beide onderdeel van de Indiase autoproducent Tata Cars). Die F-PACE is derhalve een directe concurrent van de Velar. Maar dat geldt ook voor de Porsche Macan/Cayenne, de BMW X3/X5, Mercedes GLC/GLE, Infiniti QX70 en de Lexus NX/RX. En ik durf daar de Volvo XC60 nu ook wel bij te zetten.

WOW-effect

Als je de Range Rover Velar voor het eerst ziet, roept dat echt een wow-effect op. Wat een indrukwekkende auto is dit! Hij valt op, imponeert, is uitdagend. Het is vooral die lengte (4,80 meter) in combinatie met de vrij lage carrosserie (1,665 meter) die deze premium-SUV zo uniek en dynamisch maakt. De hoge motorkap is lang en de neus met zijn opvallende grille geflankeerd door smalle Matrix LED-koplampen vol karakter. De achterzijde is ook al zo bijzonder. Die loopt een beetje op, waardoor die lijkt op de achtersteven van een snel zeiljacht. De taillelijn is hoog en de ramen daardoor klein. Boven de achterruit hangt bovendien een flinke spoiler.

De verfijning zit in de details. Als je de deuren op afstand opent dan komen de deurgrepen geluidloos naar buiten.

Onaantastbaar

En als je in de Velar zit, voel je je ‘king of the road’ , bijna onaantastbaar. Je zit hoog en kijkt neer op de meeste andere weggebruikers. En net als bij het uiterlijk, bezorgt ook het interieur je een wow-effect. Kraakheldere grafics, hoogwaardige aankleding, schitterende materialen. Op de middenconsole met glimmende pianolak staat de Velar haarscherp afgebeeld met daaromheen symbolen op het touchscreen. Daarboven een display voor de navigatie, dat ook heel goed is af te lezen. Uiteraard zijn stoelen en stuur in alle richtingen te verstellen, zodat je een ideale zitpositie achter het multifunctionele stuur kan creëren. De stoelen geven ondanks de geperforeerde Windsor leren bekleding veel steun en zitten comfortabel. Achterin is ook prima te zitten en heb je ondanks het lage dak en het panoramadak genoeg ruimte. Dat geldt ook voor de bagage (673 tot 1.731 liter!)

Naar adem snakken

Door het veelvuldig gebruik van lichtgewicht aluminium zijn de Range Rovers flink afgeslankt. Neem de door mij gereden Velar. Die weegt nog geen twee ton (1.959 kilo). Nog steeds een respectabel gewicht natuurlijk, maar daar heeft de dikke 3.0-liter V6 turbodiesel met twee turbo’s, die gekoppeld is aan een subliem schakelende 8-traps ZF automaat, geen enkele moeite mee. Met het vermogen van 221 kW/300 pk is niets mis, maar het is toch vooral de trekkracht die je bijna naar adem doet snakken. Maar liefst 700 Nm (!) en dat al bij 1.500 toeren. Trap je het gaspedaal diep in dan word je, zoals in een snelle sportwagen, in de rugleuning van je stoel gedrukt. In slechts 6,5 seconden weet de diesel de bijna twee ton zware Velar van 0 naar 100 km/uur te stuwen en de topsnelheid bedraagt maar liefst 241 km/uur. Bovendien is de geluidsisolatie perfect, zodat je de motor (en rijwind) bijna niet hoort.

Volgens de officiële verbruikscijfers verstookt de Velar D300 gemiddeld 1 liter op 15,6 kilometer. Dat lijkt te mooi om waar te zijn en dat is het ook. Toch vind ik 1 op 11,8 heel acceptabel voor een auto van dit formaat.

Ontspannen

Al zie je eerder een boot- of paardentrailer achter de Velar hangen, dan dat je hem door de modder ziet ploegen, toch staat hij mede dankzij het Terrain Respons 2, toch ook zijn mannetje in het terrein. Het is per slot van rekening een land/Range Rover en dat hoort bij het DNA van de auto. Ik heb vaak genoeg tijdens (internationale) presentaties van Land Rover in bijna onbegaanbaar terrein gereden om die capaciteiten te onderkennen, dus ik hoop dat u het mij vergeeft dat ik met de Velar alleen op verharde wegen heb gereden. En dat is een uiterst plezierige ervaring, kan ik u verzekeren. De rijkwaliteiten van de Velar komen heel dicht in de buurt van die van de BMW X5, die vaak als de standaard worden gezien. De Velar is net even comfortabeler, maar je kunt er ook best sportief mee rijden. Je zit heerlijk ontspannen achter het stuur. De hobbels in de weg worden keurig gladgestreken, in de bochten blijft hij dankzij de standaard vierwielaandrijving heel lang de juiste koers volgen en de besturing is direct en heeft veel gevoel. Ook de remmen voelen heel betrouwbaar aan en het aantal veiligheidsvoorzieningen is groot en dat geeft je ook een veilig gevoel.

Conclusie

Kijk dat de Velar een goede auto zou zijn, daar twijfelde ik niet aan. Maar hij is meer dan dat. Het is een ego-strelende SUV. Imposant, chic, uitdagend, aantrekkelijk en dynamisch. Een klasbak. Dat daar dan een fors prijskaartje aan hangt, is natuurlijk jammer maar wel terecht.