Door Hans van Sunder op vrijdag, 05-07-2019 in

Comfort Cruiser

Het was best wel even wennen voor de ‘diehard’ Range Rover-fans toen de Evoque in 2012 op de markt werd gebracht. Die was zo anders. Ik weet nog goed dat ik tijdens de internationale persintroductie er nog een flinke boom over opgezet heb met ontwerper Gerry McGovern. Die was toen zo zeker van zijn zaak en heeft gelijk gekregen, want er zijn al meer dan 800.000 Evoques verkocht. Nu is het echter tijd voor een nieuwe.

Omdat het design een regelrechte schot in de roos bleek te zijn, is dat nu niet rigoureus gewijzigd. Een logische en een wijze keuze, want de nieuwe Evoque is nog steeds een aandachttrekker van de eerste orde.
Maar wat is er dan wel veranderd. De driedeurs en de cabriolet zijn niet meer en vooral onderhuids is flink wat werk verzet. Ook komt er aan het einde van dit jaar een plug-in hybride. Van een puur elektrische variant is (nog) geen sprake.

Op één versie na zijn alle Evoques standaard uitgerust met vierwielaandrijving, zoals dat hoort bij een Range Rover. Alleen de ‘instapper’ ofwel de D150 turbodiesel met handgeschakelde zesversnellingsbak heeft voorwielaandrijving. Die kost 56.700 euro.
Zo niet de door mij gereden P250 AWD R-Dynamic S. Daarvoor moet 78.050 euro worden betaald. De door mij gereden versie is verder aangekleed met negentien (!) opties en kost 93.268 euro. Hij is dan wel in de kleur Seoul Pearl Silver (943 euro), staat op 21-inch grote lichtmetalen wielen en heeft een vast glazen panoramisch dak.

Concurrenten

Ook in het premiumsegment, waar Range Rover thuishoort, heeft ieder merk tegenwoordig SUV’s. De Evoque heeft te maken met concurrenten als de Audi Q3, BMW X1, Mercedes GLA, Jaguar E-PACE, maar ook de Lexus UX, Infiniti QX30, Volvo XC40 en de onlangs geïntroduceerde DS 3 Crossback.

Baby Velar

De Evoque lijkt groter dan hij in werkelijkheid is. Met slechts 4,37 meter lengte is hij compact. Heel veel is de Evoque overigens niet veranderd. Het is nu wel net een baby Velar, al is de overhang die bij de Velar licht omhoog loopt, aanzienlijk korter. De neus is bijna intimiderend. De motorkap ligt hoog, de grille is smal, net als de flankerende Matrix LED koplampen. In de luchtinlaten in de forse voorbumper zien we nu twee chromen strips en optisch lijkt het alsof de Evoque een vleugelspoiler heeft. Net als bij de Velar klappen de deurgrepen naar buiten. Achter zien we ook weer zeer smalle achterlichten, een flinke skidplate en boven de achterruit hangt een flinke dakspoiler.

Camera

Omdat de achterruit al niet erg groot is en er ook nog eens een spoiler boven hangt, is het best wel handig dat ‘mijn’ Evoque uitgerust is met een ClearSight binnenspiegel. Een camera in de haaievinantenne zorgt voor een scherp zicht naar achteren, al moet je er wel even aan wennen. Vooral de afstand inschatten is lastig. Maar aan de andere kant: als er drie man op de achterbank zitten is het zicht door de gewone binnenspiegel nihil, dus…
Dankzij de twee centimeter langere wielbasis is de ruimte op de achterbank iets gegroeid, maar het houdt nog steeds niet over. Hoofdruimte is wel in orde. Voorin zit je als een vorst, lekker hoog boven de weg.
Bovendien is de laadruimte nog iets verder gegroeid, van 575 naar 591 liter (VDA 472 liter), terwijl afhankelijk van de meetmethode deze met neergeklapte achterbank 1.156 of 1.383 liter bedraagt.
Daarnaast is het interieur van Range Rover kwaliteit. Top met schitterende materialen en hetzelfde dashboard als de Velar, dus met twee aanraakschermen en digitaal instrumentarium. De Evoque heeft wel gewoon een versnellingspook, daar waar de Velar een draaiknop heeft die langzaam omhoog popt als je de motor start.

Mild Hybrid

Zoals eerder gememoreerd komt de plug-in hybride aan het einde van het jaar. Nu dus nog alleen diesels en benzinemotoren. Uitgezonderd de basis D150 zijn alle motoren voorzien van mild hybrid-technologie. Dat slaat energie in een accu op tijdens het remmen. Tot 17 km/uur slaat de motor bovendien af bij het remmen en de energie wordt via een elektrische hulpmotor weer teruggegeven tijdens accelereren. Dat bespaart brandstof.
De P250 heeft onder motorkap een 2.0-liter viercilinder turbobenzine liggen. Die levert een vermogen van 183 kW/249 pk en een maximumkoppel van 365 Nm tussen de 1.300 en 4.500 teren. Aan souplesse dus geen gebrek. Ook kunnen we de 9-traps automaat, die ook handmatig is te bedienen via peddels achter het stuurwiel, prima waarderen, terwijl je over de prestaties weinig klagen hebt met een topsnelheid van 230 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in slechts 7,5 seconden. De motor moet er echter wel flink aan trekken, want licht is de Evoque niet met bijna 1.900 kilo. Dat hoge gewicht wreekt zich ook bij het brandstofverbruik. Van de beloofde 1 op 13,0 (NEDC) bleef in de praktijk 1 op 9,6 over.

Comfort Cruiser

De nieuwe Evoque staat op een nieuw PTA-platform en de door mij gereden P250 heeft standaard vierwielaandrijving gecombineerd met Terrain Respons 2. Hij staat zijn mannetje, zoals alle Land Rovers, in het terrein en hij mag (geremd) een aanhanger van 1.800 kilo trekken.
Op de verharde weg manifesteert hij zich als een zeer comfortabele cruiser, dankzij een compleet nieuwe voor- en achterwielophanging. Je merkt wel dat hij flink zwaar is en voelt niet echt lichtvoetig aan. Dat versterkt aan de andere kant weer het veiligheidsgevoel. Je voelt je, zo hoog boven de weg, welhaast onaantastbaar. De oneffenheden in de weg worden uitstekend weg gefilterd. Als op een zwevend tapijt zoef je door. Wat een weelde!
De remmen houden de gewichtige Evoque prima onder controle en de veiligheidsuitrusting past bij een SUV uit deze klasse.

Conclusie

De nieuwe Range Rover Evoque lijkt nog sterk op zijn voorganger, maar dat betekent niet dat hij nauwelijks veranderd is. Die wijzigingen zitten vooral onderhuids en maken de Evoque aanzienlijk beter en meer Range Rover dan de vorige generatie.
Het uiterlijk is imponerend, het interieur werkelijk schitterend en de rijeigenschappen dik in orde. Die zijn vooral gericht op ongekend rijcomfort. Niet voor niets staat boven dit verhaal de kop: Comfort Cruiser.