Door Hans van Sunder op woensdag, 13-07-2016 in

De angst voorbij

De dag nadat dit jaar officieel de lente was ingegaan, vierde Nissan een klein feestje. Nissan leverde namelijk begin 2011 als eerste automerk in ons land een betaalbare, volledig elektrische gezinsauto: de LEAF. Inmiddels zijn er ruim 4.000 elektrische Nissans in Nederland verkocht.

Vijf jaar geleden, terwijl ik in de LEAF reed, spookte voortdurend het toepasselijke nummer ‘Don’t leaf me this way’ van The Communards door mijn hoofd. Bang om ergens met een lege accu stil te komen staan. Range anxiety (de angst voor een ontoereikende actieradius) was toen een veelgehoorde term. Maar inmiddels gaat het een stuk beter met mij, dank u. Allereerst omdat ik meer gewend ben geraakt aan het rijden met elektrische auto’s, het aantal oplaadpalen (met name in de Randstad) explosief is toegenomen en de auto’s ook steeds verder komen. Neem de LEAF. Die is er nu als 30 kWh-versie en die brengt je 250 kilometer ver. Althans dat wordt beloofd, maar ik weet uit ervaring dat die reikwijdte doorgaans utopisch is.

Overigens valt er nog steeds iets te kiezen bij de LEAF en dan doel ik niet alleen op het uitrustingsniveau. De variant met 24 kWh aan batterijen is gebleven. Die is ook goedkoper, al is het prijsverschil  met twee mille te overzien (33.290 euro tegen 35.290 euro voor de Acenta). Overigens kan het goedkoper, maar dan moet je het accupakket huren. Weer uitgaande van de Acenta kom je bij de 24 kWh-versie uit op een prijs van 27.390 euro en voor de 30 kWh op 29.390 euro. Afhankelijk van het aantal te rijden kilometers per jaar varieert de huurprijs van 79 euro (12.500 km en 36 maanden) tot 142 euro (25.000 km en 12 maanden). Overigens ben ik op pad geweest met de Tekna en die staat voor 37.690 euro in de prijslijst en dan kwam er nog een zonnepaneel op de dakspoiler bij en die kost 300 euro.

De Tekna is standaard onder meer uitgerust met 17-inch lichtmetalen wielen, tweezone airco, verwarmd stuurwiel, verwarmde stoelen voor en achter, verwarmde buitenspiegels, een met leer bekleed interieur, LED-koplampen, Around View Monitor en een Bose geluidsinstallatie met zeven luidsprekers.

Concurrenten

Het aantal concurrenten is heel overzichtelijk. We zien inmiddels wel de nodige hybrides en plug-in hybrides, maar puur elektrisch aangedreven modellen zijn er niet veel. Uit eigen huis (Renault heeft het voor het zeggen bij Nissan) heeft de LEAF concurrentie te duchten van de Renault ZOE en Volkswagen heeft de eGolf. Dan is er nog de BMW i3, die te leveren is met een ‘range extender’.  In oktober volgt de elektrisch aangedreven Hyundai IONIQ.

Aerodynamica

Voor een elektrische auto is luchtweerstand een niet onbelangrijke factor met betrekking tot de actieradius. Dat zie je bij de LEAF vooral aan de spitse neus. Het kan zijn dat de enorme koplampen die als wratten op de carrosserie liggen ook de aerodynamica verbeteren, maar de LEAF wordt er daardoor niet fraaier op. De stekkers zijn verstopt onder het Nissan-logo in de neus. De LEAF is een vijfdeurs hatchback, maar een markante achterkant en dat dan vooral door de achterlichten die als een lang lint de achterklep omarmen.

Comfortabel

Het eerste dat opvalt als je plaatsneemt in de LEAF is dat de stoelen en de achterbank heel comfortabel zitten. Laat maar zeggen dat deze Japanner Frans zitcomfort heeft. Lekker zachte stoelen, die overigens voldoende steun bieden. Voor- en achterin is er genoeg leefruimte en ook kan er de nodige bagage mee (355-680 liter).

Het digitale instrumentarium past uitstekend bij de LEAF en is duidelijk afleesbaar, ook overdag. Direct achter het stuur zaken als actieradius en in een smal vak daarboven onder andere de snelheid. Op het lekker in de hand liggende stuur zitten veel functies en het kleurenaanraakscherm heeft een hoge resolutie en is dus goed leesbaar. Die glimmende panelen op middenconsole en middenarmsteun hoeft van mij niet zo, maar smaken verschillen.

Stil

De 30 kWh-verse is slechts 40 kilo zwaarder dan de 24 kWh. Rijklare massa bedraag 1.545 kilo. Toch merk je niet dat de LEAF anderhalve ton weegt. Hij wordt aangedreven door een 80 kW/109 pk en 254 Nm sterke elektromotor. Dat koppel wordt al vanaf één krukasomwenteling geleverd en uiteraard ontbreekt een versnellingsbak. Je hebt alleen voor- en achteruit. De motor hoor je natuurlijk niet. De kans is dan groot dat windgeruis en rolgeluiden de overhand nemen, maar dat valt ontzettend mee.

Kennelijk had degene die voor mij de LEAF onder zijn hoede had gehad, behoorlijk doorgereden, want toen ik uit Amsterdam vertrok gaf de meter een actieradius van 156 kilometer aan.  Nissan belooft voor de 30 kWh een reikwijdte van 250 km/uur. De eerste kilometers rolden onder mij door en ik zag, rustig rijdend, de actieradius flink oplopen. Als je de Eco-knop indrukt merk je duidelijk dat de motor minder vermogen levert en dat zorgt voor extra kilometers. Zo’n 200 kilometer kun je (niet te hard) wel rijden met deze LEAF 30 kWh. De topsnelheid bedraagt 144 km/uur en in 11,5 seconden zit je van 0 op 100 km/uur.

Door de grotere actieradius zakte de angst om met lege accu’s stil te komen staan, steeds verder af.  Rijden in de LEAF is bijna een rustgevende ervaring, die niet meer wordt verstoord. Zeker omdat je weet dat je echt overal (thuis, snelladers) op kunt laden.

Ontspannen

Je zit lekker ontspannen achter het stuur van de LEAF. De auto nodigt je op geen enkele manier uit om sportief rijden. Sterker nog. Hij maakt je bewust van het feit dat een zware rechtervoet betekent dat je eerder moet opladen. Daarbij is de afstelling van het onderstel vooral op comfort geënt en aan de zachte kant. Daardoor helt de carrosserie wel wat over in bochten. Een licht en simpel te corrigeren onderstuur geeft aan dat je te hard gaat in een bocht. In de zogenaamde ‘bergversnelling’ remt de motor nog sterker af en genereert dan stroom. Remmen doet de LEAF uitstekend.

Conclusie

Door de toegenomen actieradius zit je meer ontspannen achter het stuur van deze LEAF 30 kWh, maar je blijft je voortdurend bewust van de beperkingen. Elektrisch rijden blijft een bijzondere ervaring door het ontbreken van motorgeluid. De LEAF is bovendien heel comfortabel. En voor zakelijk rijders erg interessant, want ook volgend jaar hoeft er maar 4 procent van de cataloguswaarde van de LEAF bij het salaris opgeteld te worden.