Door Hans van Sunder op donderdag, 15-02-2018 in

Macho Mercedes

Hoewel Mercedes-Benz ook vracht- en bestelwagens bouwt en dat met succes doet, ligt een pick-up van ‘Das Haus’ niet direct voor de hand. Toch heeft de premiumautobouwer uit Stuttgart de X-Klasse gelanceerd met dank aan Nissan. Een Mercedes hoort echter premium te zijn. Zo ook de X-Klasse: de eerste premium pick-up ter wereld.

Werd in het verleden nogal eens geheimzinnig gedaan over de herkomst van een auto, Mercedes speelt met de X-Klasse open kaart. Hij is, zeker technisch, sterk verwant aan de Nissan Navara (en de Renault Alaskan). Wordt ook in de Nissan-fabriek in Barcelona gebouwd. Echter: het koetswerk en het interieur zijn des Mercedes. Geen plaatdeel is gelijk en los van een aantal details (onder andere de schakelpook, niet zoals bij Mercedes aan het stuur maar gewoon op de middenconsole, bediening airco en vierwielaandrijving) heeft de X-Klasse de premiumafwerking die we van Mercedes gewoon zijn.

Gelegaliseerde diefstal

Mercedes bouwt topklasse auto’s en daar betaal je ook voor. Zo ook bij de X-Klasse, maar er moet mij wel iets van het hart. Met al zijn opties komt de catalogusprijs van de door mij gereden X 250d 4-Matic Power uit op 57.586 euro. Maar dan komt vadertje Staat langs met zijn grijpgrage vingers. Exact 56.393 euro verdwijnt in de schatkist en er moet dus 113.979 euro betaald worden voor deze Macho Mercedes. Dit begint tot aardig op gelegaliseerde diefstal te lijken.

No-go zone

De X-Klasse is een bakbeest. Toch wordt hij met zijn 5,34 meter lengte tot de zogenaamde mid-size pick-ups gerekend. Daar lopen Amerikanen kennelijk niet warm voor en hij zal daar ook niet verkocht gaan worden. Ons kleine kikkerland is ook niet echt de  natuurlijke habitat voor de X-Klasse. Parkeergarages zijn eigenlijk een no-go zone. Niet alleen vanwege de lengte, maar ook door de forse breedte van 1,92 meter (zonder buitenspiegels). Daar zijn onze parkeerplekken gewoon niet op berekend. Het is dan ook handig dat als optie de 360 graden camera is gemonteerd. Dan kun je zonder schade te veroorzaken beter manoeuvreren.

Ontzag

Het uiterlijk van de X-Klasse boezemt ontzag in. Hij torent hoog boven de meeste andere personenauto’s uit. Hij oogt ook veel massiever dan de Nissan Navara door zijn extra breedte. De door mij gereden X heeft een zogenaamde ‘dubbele’ cabine, waardoor hij plaats biedt aan vijf personen. Dan blijft er nog een laadbak met bijna 2,5 vierkante meter over. Die is fraai afgewerkt met een kunststof bak en een rail met sjorogen aan beide kanten om lading vast te kunnen zetten.

Klasse

Je moet echt, zelfs ik met mijn 1,90 meter, de cabine inklimmen. Voor kleinere mensen is de treeplank een uitkomst. Eenmaal op de met leer beklede bestuurdersstoel gezeten, krijg je al snel dat premiumgevoel. De afwerking staat op nagenoeg hetzelfde hoge niveau als in bijvoorbeeld een E-Klasse, met het herkenbare tablet op het dashboard en de draaiknop op de middenconsole voor de bediening van het multimediasysteem. Maar geen stuurschakeling dat we van Mercedes gewend zijn. Dat is in een auto als de X ‘not done ‘ omdat dit in ruig terrein wel eens tot problemen kan leiden. Ook de bediening van het 4WD-systeem en de airco komen uit de Navara.

Zware werk

Later dit jaar zal de X-Klasse ook met een eigen Mercedes-motor uitgerust worden (V6 met 190 kW/258 pk). Tot die tijd moet u het doen met viercilinder dieselmotoren van Nissan. De door mij gereden 250d is voorzien van een 2,3 liter met een vermogen van 140 kW/190 pk en 250 Nm tussen de 1.500 en 2.500 toeren. Het is een motor die prima geschikt is voor het zware werk. Hij is gekoppeld aan een fijne 7-traps automaat. Souplesse en kracht er genoeg. Zaken als acceleratie van 0 naar 100 km/uur (11,8 seconden en topsnelheid (176 km/uur) zijn van secundair belang. Groot is het aanhangwagengewicht van 3.500 kilo (geremd).  Het verbruik is sterk afhankelijk van het gebruik. Officieel verstookte de dieselmotor 1 op 12,7. In de praktijk is 1 op 10 al heel mooi. Bij veel zwaar terreinwerk zal de consumptie hoger liggen.

Wringen

De door mij gereden X 250d heeft inschakelbare vierwielaandrijving. Onder normale condities zet je de 2WD aan en worden alleen de achterwielen aangedreven. In vierwielaandrijving heb je de keuze tussen hoge en lage gearing, de laatst voor het ruige werk. Ook is de door mij gereden X 250d uitgerust met een differentieel slot op de achterin. Welke stand je heb ingeschakeld, is zichtbaar op het dashboard. Maar je merkt het ook als je gaat inparkeren. In 4WD met differentieel op slot, is de X bijna niet van zijn plaats te krijgen. De aandrijflijn wringt dan enorm.

Door het ladderchassis is de X zeer stijf en hij heeft de rijdynamiek van een werk- en zeker geen luxepaard. Weinig subtiel, maar oersterk. Op de snelweg valt het comfort zeker niet tegen dankzij de multilink achteras. In het terrein is de X in zijn element. Met een bodemspeling van 20,2 centimeter (als optie twee centimeter meer) kom je niet snel vast te zitten. De remmen houden de X prima in bedwang en de veiligheidsuitrusting is voor een auto in deze klasse zeer compleet(Active Brake Assist, Lane Keeping Assist en Traffic Sign Assist).

Conclusie

Hoewel de Mercedes X-Klasse de eerste premium pick-up is, mag je hem niet met een GLS of GLE vergelijken. Die zijn toch echt een tandje beschaafder en comfortabeler. De X is een werkpaard met dito rijkwaliteiten. Hij boezemt ontzag in als je er naar kijkt en als je er in rijdt. Hij is gewoon anders dan al die gelikte SUV’s. Dus wil je opvallen, dan is de X uw auto, maar houdt er wel rekening mee dat u op comfort en rijeigenschappen inlevert.