Door Hans van Sunder op donderdag, 24-10-2019 in

Stille kracht

In hun streven de uitstoot van emissies te verlagen kunnen autoproducenten niet meer om de elektrische auto heen. Bij de Duitse automerken heeft de EV in het niet eens zo verre verleden, om het maar eufemistisch uit te drukken, niet de hoogste prioriteit gehad, maar ze zijn nu wel aan een inhaalslag begonnen. Zo heeft Mercedes het EQ-label gelanceerd en de eerste representant is de EQC.

Dat is niet een vanaf de tekentafel ontworpen stekkerauto, want hij gebruikt het platform van de fossiele GLC en komt ook uit dezelfde fabriek in Bremen. Hij moest dus worden aangepast om plaats te maken voor de elektrische aandrijving (elektromotor voor- en achterin) en het accupakket. Ook werd er om de motor voorin een buizenframe geplaatst om aan de veiligheidseisen te kunnen voldoen.

Helaas is de Mercedes EQC dit jaar niet meer leverbaar. Dat wordt dus volgend jaar en dat betekent 8 procent bijtelling over de eerste 45.000 euro en over de rest van het bedrag boven die 45.000 euro dus 22 procent. Ten opzichte van zijn concurrenten (wie dat zijn kom ik zo op terug) is hij best wel gunstig geprijsd met 80.995 euro, al blijft het natuurlijk wel een flink bedrag. De door mij gereden EQC kost 90.919 euro door de poolwitte lak (2.299 euro), rijassistentpakket plus (1.525 euro), anti-diefstalpakket (521 euro), AMG Line voor in- en exterieur (2.735 euro) en het Premium plus pakket (2.541 euro).

Concurrenten

En dan de concurrentie. Die is overzichtelijk met de Audi e-tron (prijs vanaf 84.350 euro), Tesla Model X (vanaf 93.600 euro) en de Jaguar I-Pace (vanaf 81.800 euro, maar voor de Business Edition vanaf 73.900 euro).

Langer

Het belangrijkste verschil met de GLC is dat de EQC ruim een decimeter langer is. Die heeft deels te maken met het frame dat om de elektromotor voorin is gebouwd als kreukelzone, omdat die motor veel compacter is. Een geoefend oog zal ongetwijfeld de verschillen tussen de EQC en de GLC zien. Zo ontbreken uitlaten, is de neus net iets anders met een zwart paneel met daarin de koplampen en grille met aan de bovenkant een lichtstrook. Voor de voorportieren in lichtblauwe letters EQC en op de achterklep valt te lezen om welke uitvoering het gaat (EQC400 links en 4MATIC rechts).
Het is een lekker stoere auto met fraaie wielen.

Klasse

Het interieur van de EQC ziet er werkelijk schitterend uit, met materialen die passen bij het premium karakter van het merk en het model. Je komt veel bekende details tegen, die ook in de GLC terug te vinden zijn. En de EQC heeft natuurlijk een digitaal instrumentarium. Het is vrij smal en langgerekt over meer dan helft van het dashboard. Het beeld is helder en je kunt de lay-out van het scherm op verschillende manieren indelen. Met het touchpath op de middenconsole ben je in het begin een beetje in gevecht, maar het went snel en je kunt ook met spraak het multimedia systeem van commando’s voorzien.
Achter het stuur zitten twee flippers. Niet om mee te schakelen, want de EQC heeft geen transmissie, maar om de mate van afremmen in te stellen.
De stoelen (elektrisch verstelbaar) zitten voortreffelijk en de ruimte voorin is uitstekend. Ook achterin is het goed te doen. De bagageruimte is maar een fractie kleiner dan van de GLC (500 tegen 550 liter) en de oplaadkabels kunnen in tassen opgeborgen worden. Uiteraard kan de achterbank in delen neergeklapt worden (1.460 liter).

Serene rust

De EQC heeft niet één, maar twee elektromotoren. Een op de vooras en één achterin. Samen zijn ze goed voor een vermogen van 300 kW/408 pk en maar liefst 760 Nm (!) koppel. Dat is maar goed ook, want de EQC is niet bepaald een lichtgewicht met bijna 2,5 ton als gevolg van een 80 kWh accupakket dat 650 kilo weegt. Toch zorgen beide elektromotoren voor een rappe sprint van 0 naar 100 km/uur in slechts 5,1 seconden. De topsnelheid is afgeregeld op 180 km/uur.
In de meeste situaties wordt de EQC door de motor voorin aangedreven en is dan een voorwielaandrijver. Wil je extra acceleratie dan wordt de e-motor achterin om assistentie gevraagd en word je, zoals bij een echte sportauto, gekatapulteerd! Bijkomend voordeel is dat je dan beschikt over vierwielaandrijving, dus extra grip.
Er heerst een serene rust in de EQC. Een elektromotor hoor je niet en dan bestaat het risico dat wind- en bandengeruis teveel op de voorgrond treedt. Zo niet in de EQC, wat een weelde!

Hoe ver?

Met een accupakket van 80 kWh komt de EQC volgens NEDC-meting 471 kilometer en met de nieuwe WLTP 417 kilometer ver. Toen ik de auto bij de importeur ophaalde (volgeladen batterijen) was de actieradius 353 kilometer. En dat bleek goed te kloppen, ook als je flink veel op de snelweg rijdt. Hoe ver je komt is natuurlijk afhankelijk van de rijstijl, maar ook met andere factoren zoals buitentemperatuur en de wegen waarop gereden wordt. Met 130 km/uur op de snelweg loopt de accu sneller leeg dan met 80 op een binnenweg.
Ook kun je de mate van remgeneratie (opwekken van stroom door af te remmen) met flippers achter het stuur instellen en er is zelfs een automatische stand, waarbij de EQC rekening houdt met tal van factoren.

Tijd

Bij mij in de straat staan sinds kort twee oplaadpunten. Daar wordt met 7 kW opgeladen, dus als de batterijen leeg zijn duurt het een halve dag (12 uur) voor ze weer vol zijn. Ook heb ik de EQC thuis aan het stroomnet gehangen en via de handige Mercedes me app kan je dan zien dat het heel lang gaat duren, want dan wordt slechts 2 kW per uur bijgevuld. Het zou dus dan maar liefst 40 uur duren voordat de batterijen weer vol zijn.

Schuren

De EQC is een heerlijk comfortabele SUV. Je voelt dat hij zwaar is en dat manifesteert zich soms als je te snel een drempel neemt. Dan wil de voorspoiler nog wel eens over de stenen schuren. Voor heeft de EQC een gewone en achter luchtvering. Los van drempels worden de meeste oneffenheden goede opgevangen. In bochten helt de carrosserie een beetje over en is de EQC onderstuurd. De remmen zijn uitstekend en de batterij veiligheidsvoorzieningen is enorm.

Conclusie

De Mercedes EQC heeft met geduchte concurrenten te maken en hij weet zich goed te weren. Het is niet de meest geavanceerde EV in dit segment, want fase 3 laden zit er nog niet in. Wel is de EQC een ongelofelijk stille en comfortabele elektrische SUV met voldoende actieradius.