Door Hans van Sunder op vrijdag, 22-06-2018 in

Excellente Klasse

Pretentieus staat de E 350 d waarmee ik heb gereden als All-Terrain in de boeken. Dan denk ik bij mijzelf: ”Zal de eigenaar er ooit mee het terrein in gaan?” Goed de bodemvrijheid kan vergroot worden en hij heeft vierwielaandrijving, maar je duikt met zo’n chique bak toch de modder niet in?

Aan de andere kant begrijp ik Mercedes ook wel weer. De SUV is mateloos populair en als je een zeer praktische en ruime Estate (stationwagon) een beetje tot een SUV kunt opleuken, dan vang je twee vliegen in één klap. En dan begrijp ik ook wel weer waarom Mercedes het persbericht over de All-Terrain op deze wijze begint: ”Een onverharde veldweg op weg naar klimrotsen of een steile weg met haardspeldbochten door dikke sneeuw naar de skihut”. Een bijna romantische beeld van de functionaliteit van deze auto. Nee, een terreinwagen is het zeker niet, maar wel een auto die dankzij de vierwielaandrijving en de extra bodemvrijheid meer kan en natuurlijk een flinke boot- of paardentrailer (maximaal aanhangergewicht (geremd) 2.100 kilo) mag trekken.

Hij gaat overigens niet voor een ‘weggeefprijs’ de deur uit. De E 350 d 4MATIC All-Terrain kost standaard al meer dan een ton (101.514 euro). Aan de door mij gereden versie met selenit grijze metallic lak, schitterende notenbruine/espressobruine nappa leren bekleding, Standaard pakket I en II, Premium Plus Pack en Technology Pack hangt een prijskaartje van 126.770 euro. Veel geld, maar dan heb je ook wel wat.

SUV-trekjes

De All-Terrain is in wezen gewoon de ‘statige station’ maar dan met wat SUV-trekjes. Zo heeft hij een grille, zoals Mercedes zelf zegt, in SUV-stijl met maar twee lamellen met in het midden prominent de Mercedes-ster en daaronder een bijna op een bull-bar lijkende zilverchroom voorskirt onder de bumper. Ook zijn de wielkasten met matzwarte kunststof verbreders uitgerust, staat de All-Terrain op flinke 19-inch lichtmetalen (AMG) wielen en is achter voorzien van een driedelige bumper.

Perfect

Toen ik voor het eerst de All-Terrain betrad, was ik direct verkocht. Zo hoort een chique, premiumauto eruit te zien. Niks witte of beige leren bekleding. Dat is mij teveel ‘over the top’. Nee, deze schitterende combinatie van notenhout- en espressobruine nappaleren bekleding, samen met de zeer smaakvolle houten afwerking van dashboard en deurpanelen past perfect. Er gaat een zekere sereniteit en rust van uit. Kwaliteit en klasse, dat is het.
Bovendien voegt het enorme beeldscherm op het dashboard daar een extra dimensie aan toe. Tel daar de riante binnenruimte (ook op de achterbank), de grote verstelbaarheid van stoelen en stuur resulterend in een uitstekende en zeer comfortabele zitpositie bij op en u kunt begrijpen dat ik mij uitermate prettig in deze Mercedes voelde. Bovendien is de laadruimte enorm. Die varieert van 670 tot 1.820 liter. Bij de E Estate krijgt functionaliteit gelukkig nog voorrang boven design, al wil dit geenszins zeggen dat hij er niet aantrekkelijk uitziet.

Sublieme combinatie

De lofzang gaat nog even door, want ook de combinatie motor en transmissie is subliem. De 350 d is uitgerust met een 3.0-liter V6 turbodiesel, gekoppeld aan een 9(!)-traps automaat.
Die bak voel je bijna niet schakelen. De diesel is goede voor 190 kW/258 pk en 620 (!) koppel en dat al bij 1.600 toeren. Hij is dus ongelofelijk soepel en krachtig. Je wordt bij accelereren (0 naar 100 km/uur in slechts 6,2 seconden) in je stoel gedrukt en pas bij 250 km/uur geeft de motor zich gewonnen. Daarbij doet hij zijn werk in stilte. Er heerst, ook door het ontbreken van banden- en windgeruis, een serene rust in de All-Terrain. Als je het niet te gek maakt, kom je aardig in de buurt van het beloofde verbruik van 1 op 14,9. Je hebt niet echt haast in de All-Terrain en daardoor bleef gedurende de testweek de consumptie beperkt tot 1 op 12,1

Hoofdletter C

Comfort schrijf je in deze E met hoofdletter C. Dat begint al met de stilte aan boord. Aan geluidsisolatie is dan ook veel aandacht besteedt. Standaard heeft de All-Terrain Air Body Control en dat betekent dat er rondom luchtvering met niveauregeling is gemonteerd, zodat de rijhoogte onafhankelijk van de belading hetzelfde blijft. De afstelling van het onderstel is vooral op comfort gericht, maar zonder dat dit teveel ten koste gaat van de wegligging. Die is mede dankzij de 4MATIC vierwielaandrijving uitstekend. Veel grip, solide op hoge snelheid en een neutraal stuurgedrag. Die besturing is bovendien licht en direct, maar zou in de middenpositie iets meer gevoel mogen hebben. Via Dynamic Select zijn er vijf rijprogramma’s te kiezen. Zo wordt de rijhoogte door het kiezen voor ‘All-Terrain’ tot een snelheid van 35 km/uur twee centimeter verhoogd. Er zijn overigens drie niveaus (0- + 3,5 centimeter) mogelijk.
Ook de All-Terrain zit vol met veiligheidssystemen en heeft een stel uitstekende remmen. Je kunt zo goed als semi-autonoom rijden.

Conclusie

In mijn lange carrière zijn er maar weinig auto’s waarin ik mij zo senang heb gevoeld als in de Mercedes E 350 d 4MATIC All-Terrain. Nog los van het feit dat hij heerlijk rijdt, ontzettend comfortabel, veilig en riant ruim is, is het een auto waarin je een ongekende kwaliteitsbeleving hebt. Ik wilde eerste boven dit verhaal de kop Allround klasbak zetten, maar klasbak is te ordinair voor zo’n fijne auto.