Door Hans van Sunder op donderdag, 06-07-2017 in

Schot in de roos

Mercedes maakt weer cabrio’s van bestaande modellen. Na eerste de S en de E Cabrio (de nieuwe komt volgend jaar, de huidige is eigenlijk een C-Klasse), is het nu tijd voor de nieuwe open C, die nauw verwant is aan de C-Klasse Coupé. Gereden heb ik met de basisversie: de C 180, maar dat is zeker geen straf. Al helemaal niet als het zonnetje lekker schijnt.

Een tijd lang koos Mercedes vooral voor tweezits cabrio’s, maar kennelijk is in Stuttgart ook de vraag gesteld, waarom je niet met vier personen van een open rit mag genieten. Dat kan natuurlijk nog steeds met de SLC, de SL en de spectaculaire AMG GT Roadster, maar ook met de nieuwe C- en de E- en S-Klasse.

Zoals al in de inleiding gememoreerd is de C Cabrio gebaseerd op de tweedeurs Coupé. In vergelijking met die Coupé is de Cabrio gemiddeld genomen rond de 9.000 euro duurder. Prijzen van de C Cabrio beginnen bij 42.266 euro (all-in) voor de C 180 met handgeschakelde zesbak. De door mij gereden C 180 met 9G-tronic (9-traps !) automaat kost 54.919 euro. Maar de metallic zwarte lak kost 944 euro, de cranberry rood/zwarte leren bekleding 1.742 euro, De schitterende donkerrode stoffen (266 euro) akoestische (303 euro) kap in totaal 569 euro, het Ambition pakket 1.995 euro, het Cabrio Comfort pakket (Airscarf, Aircap) 1.271 euro en het AMG Line interieur en exterieur 2.602 euro. Met nog wat andere klein spul komt de prijs uit op een totaal van 65.893 euro.

Concurrenten

Met het opsommen van de concurrenten zijn we snel klaar. Dat is eigenlijk alleen de BMW 4-Serie Cabrio. Audi heeft alleen van de kleinere A3 een open versie en de enige andere optie is de Opel Cascade. Een prima auto, maar niet premium.

Mooi rood

Mooi rood is niet lelijk, is een toepasselijk gezegde voor de fraaie stoffen kap van ‘mijn’ open C 180. Hij contrasteert schitterend met de obsidiaan (?) zwarte metallic lak. Het maakt deze elegante cabriolet alleen nog maar fraaier. Dicht heeft hij de contouren van een coupé. Open is het een plaatje. De kap ligt keurig verborgen onder de achtersteven, die fraaie met chromen sierlijsten is afgewerkt. De rode hoofdsteunen steken boven de koest uit. In de fraai gevormde achterzijde zijn de uitlaten keurig weggewerkt op de hoeken onder in de bumper. De neus met de Mercedes-ster prominent in de rechtopstaande grille mag ook gezien worden met een smaakvolle chromen strip onderaan de spoiler. Het is zien en gezien worden in deze C Cabrio.

Uit de wind

C is meer dan alleen een typeaanduiding. Het staat bij deze open 180 ook voor comfort. De akoestische kap is van zulke hoge kwaliteiten, dat je dicht rijdend geen moment het idee het in een cabrio te rijden. Open zit zelfs ik met mijn 1,90 meter keurig uit de wind. Bij hoge snelheid bewijst de Aircap als onderdeel van het Cabriolet comfortpakket zijn dienst. Boven de voorruit komt er een spoiler naar boven, die zelfs de haren van de achterpassagiers nauwelijks in de war laat waaien. Overigens moeten chauffeur en bijrijder wel sociale types zijn en de stoelen niet in de achterste stand zetten, om achterin enige leefruimte te creëren. Geen achterbank maar twee separate stoelen.

De Airscarf, dat tot hetzelfde Cabriolet comfortpakket behoort, blaast op een minder warme dag, warme lucht in je nek. Het dashboard van de Cabrio is gelijk aan dat van de C-Klasse en dus ook op het dashboard de kleurendisplay.

De kap is met een simpele druk op de knop al rijden tot een snelheid van 50 km/uur in slechts 20 seconden te openen en te sluiten. De laadruimte varieert van 285 liter (kap dicht) tot 360 liter (kap open) en de rugleuningen van de stoelen zijn neer te klappen. Afwerking en gebruikte materialen voldoen aan de hoge Mercedes-standaard, waarbij de fraaie rood/zwarte leren bekleding de kers op de taart is.

Geen straf

Natuurlijk voegt een dikke motor, zoals in de 400 (3.0-liter V6 van 245 kW/333 pk) of de ultieme 63 AMG (350 kW/476 pk) een extra dimensie toe aan het rijplezier van de C Cabrio. Maar de instapper – de C 180 – stelt je zeker niet teleur, als is de Cabrio 125 kilo zwaarder dan de Coupé. De 1,6-liter turbobenzinemotor levert 115 kW/156 pk en een maximum koppel van een mooie 250 Nm tussen de 1.200 en 4.000 toeren. Dus over trekkracht bij lage toeren en dus souplesse heb je niet te klagen. Ook niet over de prestaties met een topsnelheid van 220 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 8,9 seconden. Komt bij dat de C 180 nu niet direct een auto is waarmee je per se sportief wilt rijden. De motor blijft mooi op de achtergrond en de 9-traps (!) 9G-tronic automaat is een perfecte transmissie die zoveel versnellingen heeft, dat je altijd wel in het juiste toerental zit.

Daardoor en mede omdat je zo lang mogelijk wilt genieten van de Cabrio en dus geen haast hebt, blijft het verbruik binnen de perken met 1 op 12,9.

Comfort

De C 180 Cabriolet is niet uitgesproken sportief, maar toch kun je lekker stoeien met deze auto. Temeer ook omdat de carrosserie, ondanks het ontbreken van een stalen dak, heel stijf is. Er is bij de afstelling van het onderstel een mooie balans tussen comfort en sportiviteit gevonden. De besturing is wat aan de lichte kant, maar geeft wel voldoende feedback. De meeste oneffenheden worden keurig gladgestreken en rammeltjes zijn de C 180 Cabrio vreemd. Met de aandrijving op de achterwielen zou hij tot enig overstuur te verleiden moeten zijn, maar elektronische waakhonden als ASR houden de open C in bedwang. Dat doen de uitstekende remmen ook.

Allerlei (veiligheid)assistentiesystemen, soms optioneel andere standaard, duwen de C aardig richting autonoom rijden.

Conclusie

Met de C Cabriolet heeft Mercedes een begerenswaardige auto in de markt gezet met eigenlijk alleen de BMW 4-Sertie Cabrio als concurrent . Het is niet alleen open en dicht een elegante auto om te zien. Hij biedt, met een beetje inschikkelijkheid van degene die voorin zitten, plaats aan vier personen die heel comfortabel van de zon kunnen genieten. Dus jammer dat de test maar een week duurde.