Door Hans van Sunder op maandag, 03-06-2019 in

Prima primeur

In 2016 liet Lexus op de Autosalon van Parijs voor het eerst de UX Concept aan het publiek zien. Dat was de opmaat naar de introductie van de eerste cross-over van het Japanse premiummerk in het C-segment, want ook die kunnen niet meer zonder. Even was er nog sprake dat de UX als 200 te koop aangeboden zou worden, maar het is bij de 250h – jazeker een hybride – gebleven. Daarmee ben ik op pad geweest.

UX staat overigens voor Urban Explorer, daarmee de compactheid van het model aangevend. De UX kan echter veel meer dan op ontdekkingsreis gaan in de stad. Het is een zeer aangename reisgezel, ook op snelwegen en voor lange ritten. Hij bevestigt de reputatie van het merk dat vooral voor heel veel luxe en comfort zorgt.

Hij is echt premium en daar is dan de prijs ook naar. Daar waar je voor een instapper bij de Peugeot 3008, Renault Kadjar of de Nissan Qashqai minder of net iets meer dan 30 mille neer moet tellen, ben je voor de UX minimaal 44.495 euro kwijt. Er is dus slechts één aandrijflijn (250h), maar wel meerdere uitvoering. Ik heb gereden met de Executive Line en die kost 56.995 euro. Voor de metallic lak moet 980 euro extra neergeteld worden. Mijn testauto had ook een zogenaamde President Pack, een tijdelijk introductie aanbod t.w.v. 2.950 euro en bestaande uit automatisch inklapbare buitenspiegels, een Mark Levinson Premium Sound System met dertien (!) luidsprekers, een Panoramic Rear Monitor, ventilatie op de voorstoelen, stuurwielverwarming en geheugenfunctie op de elektrisch verstelbare bestuurdersstoel.

Concurrenten

Niet alleen vanwege zijn prijs, maar ook door zijn kwaliteitsafwerking en -materialen hoort de Lexus UX thuis in het premium-segment. De concurrenten zijn dan ook niet de minste met een Audi Q3, BMW X1, Jaguar E-PACE, Mercedes GLA en Volvo XC40. De UX is de enige hybride in dit segment.

Verre van saai

Heel veel jaren geleden, het is te lang terug om te herinneren in welk jaar en ter gelegenheid waarvan, al weet ik nog wel dat het ergens in Zuid-Frankrijk was, zat ik met Akio Toyoda – de huidige president van Toyota – aan tafel. Zijn enthousiasme was aanstekelijk. Hij wilde het, zeker op designgebied, saaie imago van het merk afschudden en auto’s laten ontwerpen die emoties opriepen. Dat is hem gelukt en daar is de UX een goed voorbeeld van. Opmerkelijk dat een vrouw – Chika Kako – verantwoordelijk is voor het ontwerp. Deze compacte crossover is verre van saai. Vooral de neus komt goed binnen met zijn opmerkelijke ‘spindle grille’ met driedimensionaal effect. Geflankeerd door smalle LED-koplampen. Na de B-stijl loopt de daklijn behoorlijk af en eindigt in een achterzijde met bijzondere zogenaamde Aero Stabilising Blade Lights met maar liefst 120 LED’s van maar drie millimeter dun. Die strekken zich zonder onderbreking over de gehele breedte van de UX uit.
Standaard staat de Executive Line op fraaie 18-inch lichtmetalen wielen. Die wielkasten hebben net als de onlangs door mij gereden Toyota RAV4 een hoekige vorm en worden geaccentueerd door matzwarte wielkastbeschermers.

Verfijnde kwaliteit

Het is altijd leuk om wat te grasduinen in een persbericht over een nieuwe auto. Hier een passage uit die van de UX. Lexus’ Takumi (hoogopgeleide Lexus werknemers die minstens 25 jaar ervaring hebben in hun vaardigheden) wisten met hoogwaardige materialen een uiterst verfijnde ambiance te creëren die geheel in het teken staat van ‘omotenashi’ ofwel Japanse gastvrijheid.
Mijn beleving: het interieur ziet er schitterend uit, uitgevoerd met hoogwaardige materialen, waaronder zacht leer met zogenaamde ‘Sashiko’-stiksels, dat wordt gebruikt bij het aanbrengen van een beschermende laag op judo- en kendopakken.
Minder handig vind ik het ’touchpath’. De bediening vraagt niet alleen enige gewenning, maar zeker in het begin moet je je aandacht er heel goed bijhouden en dat leidt af. Gelukkig zijn er omheen wel wat sneltoetsen te vinden. Voor de rest is er niet veel op de ergonomie af te dingen en is het vrij smalle kleurenscherm goed af te lezen.
Waar wel wat op af te dingen is, is de leefruimte op de achterbank (zie foto). Als de bestuurderstoel, zoals bij mij, in de achterste stand staat, is de beenruimte daar nihil. Vanwege het hybridesysteem en de daardoor noodzakelijke batterijen is de laadruimte met 320 liter ook niet al te groot. Met achterbank neergeklapt is het volume 1.231 liter. Alle concurrenten bieden aanzienlijk meer laadruimte.

Atkinson

De UX 250h is uitgerust met de vierde generatie zelfopladende hybride aandrijflijn. Die bestaat uit een 2,0-liter Atkinson-benzinemotor met een vermogen van 112 kW/152 pk en een koppel van 190 Nm, plus een elektromotor met 80 kW/109 pk en 2302 Nm. Het gecombineerde systeemvermogen bedraagt 135 kW/184 pk.
Lexus claimt dat tot 50 procent elektrisch gereden kan worden, maar dat is natuurlijk sterk afhankelijk op wat voor wegen je rijdt. Feit is wel dat je veel meer emissievrij kunt rijden dan voorheen en je met een slim samenspel tussen gasgeven en gas loslaten brandstof kunt besparen omdat je vaker elektrisch rijdt.
Over prestaties geen klagen met een topsnelheid van 177 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 8,5 seconden. De CVT (Continu Variabele Transmissie) blijft toch altijd wel een dingetje. Zaak is om niet teveel gas te geven, waardoor de motor stiller is.
Omdat de elektromotor bijspringt tijdens accelereren en je dus best vaak in EV-mode kunt rijden, is het brandstofverbruik heel acceptabel. De beloofde 1 op 24,4 (NEDC dus geen WLTP) haalde ik niet, maar 1 op 18,9 is verrassend zuinig.

Laag Zwaartepunt

De UX is gebouwd op een nieuw GA-C platform. Ook heeft het een laag zwaartepunt en is de carrosseriestijfheid hoog. Dit resulteert in uitstekende rijeigenschappen. Ondanks dat je iets hoger zit, voelt de UX best wel dynamisch aan. Mijn testauto had voorwielaandrijving en is daardoor licht onderstuurd in bochten, waarin de carrosserie overigens weinig overhelt. Er is ook vierwielaandrijving mogelijk met nog een elektromotor op de achteras. De besturing is mooi communicatief met ook meer dan voldoende gevoel in de middenpositie. Bij de afstelling van het onderstel is een mooie balans tussen comfort en een betrouwbare wegligging gevonden. Over de remmen geen klagen en met standaard de nieuwste generatie Lexus Safety System ziet het ook wel snot wat de veiligheid betreft.

Conclusie

Je betaalt een stevige prijs voor de nieuwe Lexus UX, maar het is dan ook een premium compacte crossover met een schitterend interieur, opvallend design en prima rijeigenschappen. Hij is, mede door het hybridesysteem, niet de ruimste, maar dankzij dit systeem zou ik zo gauw niet weten welke concurrent zuiniger rijdt.