Door Hans van Sunder op donderdag, 09-06-2016 in

Best of both worlds

Bij Jeep zelf zijn ze een tijdje niet helemaal gelukkig geweest met de koers die er gevaren werd. Het valt niet mee om met de tijd mee te gaan en toch de oude waarden te behouden. Jeep is een tijdje zoekende geweest, totdat met de Renegade een uitstekend compromis werd gevonden. Die is sinds kort ook te leveren met een DDCT-transmissie met dubbele koppeling in combinatie met de 1.4-liter MultiAir benzinemotor.

Jeep kan natuurlijk vast blijven houden aan zijn tradities. Ofwel, iedere Jeep moet moeiteloos door mul zand en modder kunnen kruipen, maar daar win je de oorlog niet mee. Ook Jeep moet met zijn tijd mee. Moet modellen aanbieden met twee- in plaats van vierwielaandrijving. Simpel en alleen omdat de moderne klant daarom vraagt.

Natuurlijk biedt Jeep de Renegade met vierwielaandrijving aan, maar de meest versies worden gewoon via de voorwielen aangedreven. Het uiterlijk moet (in de verste verte) wel gelinkt zijn aan de eerste Willy’s uit WO II. En dat is nu precies wat de Renegade doet. Wie heel goed kijkt ziet in de rechterhoek onder in de voorruit een Willy’s tegen de raamstijl op klimmen.

In ons land wordt de Renegade aangeboden voor een prijs vanaf 23.290 euro. Ik ben op pad geweest met de Renegade 1.4 MultiAir FWD DDCT Limited. Die kost in standaarduitvoering 32.290 euro, maar door het Visibility Pack, Parking Pack, 18-inch lichtmetalen wielen, een infotainmentsysteem met 6,5 inch kleurenaanraakscherm, Carbon metallic zwarte lak en DAB digitale radio komt er een kleine vijf mille bij.

Concurrenten

Het is tegenwoordig dringen geblazen in het segment van de B SUV’s. Deze auto’s zijn enorm in trek. Je ziet bijvoorbeeld opvallend veel Renaults Captur rijden. De Citroën C4 Cactus is een populair buitenbeentje. De Fiat 500X is sterk gelieerd aan de Renegade en de Ford EcoSport wordt binnenkort vernieuwd. Sinds een tijdje is de Honda HR-V weer op de markt en de Mazda CX-3 is een verdraaid goede auto. Dan hebben we nog de Opel Mokka, binnenkort wordt de Peugeot 2008 totaal vernieuwd en Suzuki levert de Vitara.

Rechttoe

Zoals de Willy’s een schoolvoorbeeld is van een rechttoe rechtaan auto, zo is de Renegade dat ook. Lekker hoekig en stoer, zeker in het zwart met de zwarte wielen. Hij zou er nog imposanter uitzien, als hij zeg een halve decimeter breder zou zijn geweest, maar de oer-Jeep was ook redelijk smal. De rechtopstaande chromen grille heeft de kenmerkende zeven sleuven en de wielkasten zijn behoorlijk uitgebouwd. Ter bescherming is rondom een zwarte kunststof rand rond onze zwarte Renegade aangebracht. Het terrein zal hij niet gauw ingaan. Wel grappig is het kruis in de achterlichten. Hetzelfde kruis dat ook de jerrycan van de Willy’s had. De 18-inch wielen staan de Renegade goed, net als de beschermplaat onder de achterbumper.

Luxe

De Limited is van veel gemakken voorzien en het interieur heeft dan ook een luxueuze uitstraling. De afwerking scoort een ruime voldoende. Hier merk je echt de Italiaanse invloed (Fiat is de baas van Jeep en de Renegade wordt ook in Italië gebouwd). De stoelen zijn goed van formaat, ook voor grotere mensen, maar de rugleuning is wat vlak en biedt dus weinig steun. Ergonomisch is er weinig op de Renegade aan te merken. Net als op de binnenruimte, al is de Renegade met zijn 4,24 meter niet echt groot. Met de hoofdruimte is voor- en achterin niets mis, maar de beenruimte is achterin wel wat beperkt (zie foto). Dat geldt dan weer niet voor de laadruimte die varieert van 351 tot 1.297 liter.

MultiAir

Geen dikke motoren, zoals Amerikanen gewend zijn, in de Renegade. De benzine- en dieselmotoren zijn afkomstig van Fiat en het zijn allemaal viercilinders. De DDCT zestraps automaat is uitsluitend leverbaar op de 1.4 MultiAir benzinemotor en maakt gebruik van twee droge koppelingen die het mogelijk maken te schakelen zonder dat het vermogen naar de aangedreven wielen onderbroken wordt. Dat vertaalt zich in zuinige én comfortabele prestaties. De 1.4 MultiAir levert 103 kW/140 pk en een koppel van 230 Nm en dat al bij 1.750 toeren. Motor en transmissie vormen een heerlijke combinatie. De overgangen van versnellingen zijn nauwelijks merkbaar en de motor is voldoende soepel om niet al teveel toeren hoeven te maken. Overigens treedt hij ook bij fel optrekken of hoge toeren niet op de voorgrond en de prestaties mogen er zijn met een topsnelheid van 181 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in exact elf tellen. Dat de beloofde 1 op 16,9 niet gehaald zou worden, is natuurlijk geen verrassing meer. Er bleef uiteindelijk l op 13,5

Solide

Natuurlijk is de Renegade ook met vierwielaandrijving te leveren en hij presteert dan prima in het terrein. Met voorwielaandrijving maakt deze Jeep een solide indruk. Hij voelt veilig aan, de hoekige opbouw zorgt voor niet al teveel zijwindgevoeligheid en in bochten helt de carrosserie gelukkig weinig over. In bochten is de Renegade wel licht onderstuurd, maar dat is simpel te corrigeren door iets minder gas te geven. Bij de afstelling van het onderstel is een goede balans gevonden tussen comfort en veilig rijgedrag. Zoals de remmen ook uitstekend functioneren.

Conclusie

Is een Jeep alleen een Jeep als hij vierwielaandrijving heeft en zijn mannetje staat in het terrein? Niet per se. Dat bewijst de Renegade. Die ziet er uit als een Jeep er uit hoort te zien. Stoer, hoekig. Hij voelt zich uitstekend thuis op de verharde weg. Je zit lekker hoog, de rijeigenschappen zijn prima (daar heeft Fiat aan meegeholpen), zoals er ook onder de motorkap viercilinders van dat merk te vinden zijn. Dus zoals de Amerikanen zeggen: Best of both worlds.