Door Hans van Sunder op maandag, 14-05-2018 in

Op het juiste spoor

Jeep heeft een naam die klinkt als een klok als het om echte terreinwagens gaat. Maar die zijn tegenwoordig op de vingers van één hand te tellen. De markt vraagt namelijk om SUV’s en crossovers. Met de nieuwe Compass wordt de klant op zijn wenken benieuwd. Jeep is echter Jeep, dus vierwielaandrijving is ook in Compass eerder regel dan uitzondering.

Er zijn slechts een handvol versies die standaard met voorwielaandrijving geleverd worden. Dat zijn die met de 1.4 MultiAir benzinemotor van 103 kW/140 pk (vanaf 30.990 euro) en de 1.6 MultiJet diesel van 88 kW/120 (vanaf 34.290 euro) in diverse uitrustingsniveaus (Sport, Longitude en Limited). Alle andere varianten – en dat is de kracht van Jeep – hebben vierwielaandrijving. Zo ook de door mij gereden 1.4 MultiAir Limited, waarin de motor geen 103 kW/140 pk maar 125 kW/170 pk levert en deze is gekoppeld aan een 9-traps automaat. Prijs 43.490 euro. Met de zwarte parelmoerlak (995 euro) en het Infotainment Pack (1.650 euro), komt de prijs uit op 46.135 euro.
Tot de standaarduitrusting van de Limited behoren onder andere 18-inch lichtmetalen wielen, een deel leren en stoffen stoelbekleding, tweezone airco, stoel- en stuurwielverwarming, in drie delen neerklapbare achterbank, donkergetint zonwerend glas, instrumentenpaneel met 7-inch kleurendisplay en regensensor.

Concurrenten

De Compass is eigenlijk weer terug van weggeweest. Hij werd tussen 2006 en 2014 in ons land met weinig succes verkocht en verdween toen stilletjes van het toneel. Hij maakt nu zijn comeback in een segment waar de concurrentie veel sterker en massaler is geworden. Hij moet opboksen tegen kaskrakers als de Nissan Qashqai en wat dacht u van de Auto van het Jaar 2017- de Peugeot 3008- en de Renault Kadjar, Ford Kuga, Opel Grandland X, Kia Sportage, Hyundai Tucson, Mazda CX-3/CX-5, Mitsubishi Eclipse Cross, Seat Ateca, Skoda Karoq, Subaru XV, Toyota CH-R en de Volkswagen Tiguan.
Dat wordt een hele kluif. Als pre heeft de Compass de naam Jeep en sinds Fiat het beleid bepaalt bij Chrysler/Jeep vallen de modellen in Europa beter in de smaak.
Nadeel is de prijs. Die ligt over het algemeen boven die van de concurrenten, maar de complete uitrusting compenseert dat weer een beetje.

Europees design

In vergelijking met zijn in 2014 van de Nederlandse markt verdwenen voorganger is de nieuwe Compass net iets compacter geworden. Hij is meer dan een halve decimeter korter en drie centimeter lager. Breedte en wielbasis zijn nagenoeg gelijk gebleven. Maar het belangrijkste is: de nieuwe Compass ziet er veel aantrekkelijker uit dan zijn voorganger. Hij heeft veel meer een Europees design. Ontwerpen kun je wel aan Italianen over laten. De nieuwe Compass is strak, heeft gelukkig nog steeds de beroemde grille met de zeven sleuven en eerlijk gezegd vind ik hem aan de achterkant wel wat op de Peugeot 3008 lijken.

Zachte materialen

Van binnen ziet hij er ook veel fraaier uit. In een wat verder verleden was het interieur van een Jeep nogal ‘Amerikaans’. Niet echt de smaak van Europese automobilisten met vrij veel hard plastic. Nu zijn er zachte materialen gebruikt om het dashboard te bekleden. Dat geeft een beter gevoel en een hoogwaardiger indruk. Ook in het interieur is de Italiaanse hand terug te vinden. Fraaie, harmonische lijnen. En geinig is dat je op sommige plekken verwijzingen naar het Jeep-verleden terugvindt, zoals een afbeelding van de grille van de oude Willy’s Jeep op de binnenbekleding van de achterklep.
De ruimte in de Compass is bovendien opvallend groot. Zo is er op de achterbank plaats voor drie passagiers en die kunnen comfortabel zitten. Voorin is de ruimte riant en de bestuurderstoel biedt voldoende steun en is goed verstelbaar, maar de hoofdsteun kan voor mij niet voldoende omhoog waardoor ik hem tussen mijn schouderbladen voel. De laadruimte varieert van minimaal 438 tot maximaal 1.251 liter. Er zijn concurrenten die meer te bieden hebben. Wel beschikt de Compass over een vlakke laadvloer en kun je de laadbodem op drie verschillende hoogtes instellen.

MultiAir

Geen dikke zes- laat staan achtcilinders in de Compass. Gewoon viercilinder diesels en benzinemotor met een beperkte cilinderinhoud. In de door mij gereden Compass zorgt een 1,4-liter benzinemotor (MultiAir) voor de aandrijving. Gecombineerd met de 9(!)-traps automaat en vierwielaandrijving levert deze 125 kW/170 pk en een maximum koppel van 250 Nm (bij 2.500 toeren). Met 200 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 9,5 seconden zijn de prestaties dik in orde. De automaat schakelt echter niet altijd even fijn over. Zeker bij lage snelheid (en als de motor koud is) houdt de motor eerst iets in om het schakelen toe te laten. Wil je opschieten dan moet je meer toeren maken en hoor je de motor beter. Het wordt echter nooit storend.
Van de beloofde 1 op 14,5 bleef in de praktijk krap aan 1 op 10,3 over.

Koni

De Compass heeft hetzelfde platform (iets verlengd) als de Jeep Renegade en de Fiat 500X. Beide heb ik leren kennen als fijn rijdende SUV’s en de Compass vormt daar geen uitzondering op. De rijeigenschappen zijn gewoon goed en de afstelling van het onderstel zorgt voor voldoende rijcomfort, zonder dat de Compass, zoals vroeger met veel Amerikaanse terreinwagens het geval was, begint te deinen brengen. Ook hangt de carrosserie niet erg over, met dank aan de hydraulische Koni schokdempers. Wel zou de besturing, met name in de middenpositie, wel wat meer feedback mogen geven.
Op de middenconsole tref je een draaiknop aan (zie foto). Daarmee kun je de vierwielaandrijving op Auto, Snow, Sand en Mud zetten. De elektronica regelt de rest, zodat je ook in het terrein goed uit de voeten kunt.
Standaard heeft de Compass actieve rijstrookassistentie en een zelfstandig remsysteem, dat ingrijpt bij iedere snelheid. Die remmen zijn dik in orde.

Conclusie

Met de Compass zet Jeep een midi-SUV in de Europese markt die veel meer kans van slagen heeft dan zijn voorganger. Hij is ook veel meer op de smaak van de Europese klant aangepast. Hij ziet er aantrekkelijk uit, heeft een keurig interieur en een fijne aandrijflijn. Die vierwielaandrijving past helemaal bij Jeep en is een meerwaarde.

Tags: Jeep Compass, Jeep Renegade, Fiat 500X, MultiAir, MultiJet, Nissan Qashqai, Peugeot 3008, Renault Kadjar, Ford Kuga, Opel Grandland X, Kia Sportage, Hyundai Tucson, Mazda CX-3/CX-5, Mitsubishi Eclipse Cross, Seat Ateca, Skoda Karoq, Subaru XV, Toyota CH-R,Volkswagen Tiguan, Koni, Willy Jeep