Slim samenspel spaart brandstof
Hij was er al met benzine- en elektromotor en nu dus ook met een combinatie van die twee. Hyundai heeft de KONA Hybrid aan het programma toegevoegd. Die maakt gebruikt van dezelfde aandrijflijn als in de IONIQ Hybrid van het merk en de Kia Niro. Een beproefd systeem dus dat in de praktijk, zo zal uit deze rij-impressie blijken, prima functioneert en het verbruik binnen de perken houdt.
Niet geheel ten onrechte gaat op dit moment de meeste aandacht naar de KONA Electric uit. Helemaal nu op 1 januari de fiscale bijtelling bij zakelijk gebruik weer gaat wijzigen en de run op elektrische auto’s groot is. Maar die elektrische KONA is voor veel particuliere kopers nog net een brug te ver door zijn prijs vanaf 41.595 euro. Wie de Hybrid koopt houdt ruim 13.000 euro op zak , want die is te koop vanaf 27.995 euro. Hij is daarmee 1.000 euro goedkoper dan de Kia Niro.
Voor 27.995 euro wordt de KONA Hybrid Comfort geleverd. Ik heb echter gereden met de meest complete versie: de Premium en die kost 33.795 euro. Dan staat deze KONA op 18-inch lichtmetalen wielen, heeft elektrische stoelverwarming, -verstelling en -ventilatie, stuurverwarming, LED-koplampen en semi-LED achterlichten, 10,25 inch navigatiesysteem met KRELL audio, head-up display, lederlook bekleding en een zeer uitgebreide veiligheidsuitrusting.
Concurrenten
Een van zijn grootste concurrenten komt uit eigen huis en is de al eerder genoemde Kia Niro. Toyota heeft al een zeer ruime ervaring met deze aandrijflijn en monteert deze ook in de C-HR. De Europese autofabrikanten laten de hybride-aandrijving, althans in het segment van de compacte crossovers/SUV’s, vooralsnog links liggen.
Identiek
Het plaatje Hybrid op de achterklep is het enige verschil tussen de met een benzine- en een hybridemotor aangedreven KONA. De Electric is duidelijk anders met zijn dichte grille. Zoals ik in mijn test in 2017 al memoreerde heeft de KONA aan lampen geen tekort. Daar is niets aan veranderd. Dus achter twee lichtunits en voor maar liefst drie! Daarin valt ook de smalle luchtinlaat naast de hooggeplaatste dagrijlichten op met daaronder de markante, rechtopstaande cascadegrille. Matzwarte wielkastenverbreders en een grijze skidplate onder de achterbumper maken de dynamische KONA best wel stoer.
Premium
De KONA Hybrid in Premium uitvoering ziet er zeer verzorgd uit. De gebruikte materialen zien er niet alleen fraai uit, maar voelen ook goed aan. Midden op het dashboard staat een 10,25 inch display voor de navigatie dat een scherp beeld geeft. Ergonomisch scoort het interieur ook goed. Net als de stoelen, die in de Premium elektrisch verstel- en verwarmbaar zijn en ventilatie hebben. Ze bieden ondanks het wat gladde (nep)leer genoeg steun, maar de zitting zou voor mijn lange benen iets langer mogen zijn. Achterin is de leefruimte beperkt, maar de KONA is ook maar 4,165 meter lang. Als er volwassenen op de achterbank willen zitten, zullen bestuurder en bijrijder hun stoel iets naar voren moeten schuiven.
De laadruimte van de Hybrid is gelijk aan die van de benzineversie en varieert van 361 tot 1.143 liter. Dit omdat de lithium-ion accu onder de achterbank is gemonteerd.
Samenspel
In het begin was de KONA nog leverbaar met twee benzinemotor: een 1.0 en een 1.6 liter benzinemotor. De kleinste voorzien van een turbo. De 1.6 GDI (zonder turbo) met 77 kW/105 pk en 147 Nm) is in de Hybrid gekoppeld aan een elektromotor met 32 kW/43,5 pk en 170 Nm. Dat levert een systeemvermogen op van 103,6 kW/141 pk en 265 Nm trekkracht. Bij niet al te hoge snelheid en als de accu (1,56 kWh) goed gevuld is, is er in de stad soms emissievrij te rijden. Ook assisteert de elektromotor bij accelereren. Dat levert niet alleen een attente respons op, maar ook dat bespaart brandstof. De topsnelheid van 160 km/uur is niet al te hoog, maar de acceleratie is met 11,2 seconden van 0 naar 100 km/uur lekker vlot. De motor blijft op de achtergrond, maar daardoor hoor je wel flink wat windgeruis uit de wielkasten achter. Dat kan beter. De 6-traps automaat met dubbele koppeling functioneert uitstekend.
Dankzij het slimme samenspel springt de aandrijving spaarzaam met de benzine om. Zo is hij volgens de officiële verbruikscijfers zuiniger dan de 1.0 T-GDI (5,2 tegen 4,4 l/100 km). Van de beloofde 1 op 22,7 blijft 1 op 16,8 over.
Mooie modus
De KONA Hybrid heeft hetzelfde onderstel als de 1.6 GDI van twee jaar geleden. Dus voor een onafhankelijke ophanging met McPherson veerpoten en achter een meer geavanceerde multi-link ophanging. Was de KONA met torsie-as wat aan de stugge kant is. Met multi-link is een mooie modus tussen comfort en een fijn rijgedrag gevonden. Het onderstel laat een lekker sportief rijgedrag toe, maar biedt desondanks voldoende rijcomfort. Met kleine oneffenheden heeft het onderstel wel wat moeite. In de bochten treedt pas laat een beetje onderstuur op. De besturing is licht, direct en communicatief, ook in de middenstand. Hoge snelheden zijn geen probleem en zijwind heeft nauwelijks vat op de koers. De remmen zijn dik in orde.
De batterij veiligheidssystemen in de KONA Hybrid Premium is indrukwekkend.
Conclusie
Het marktsegment van B-segment SUV’s is sinds de komst van de KONA twee jaar geleden alleen maar voller geworden. Dat de Hybrid nu de gelederen komt versterken, beidt alleen nog maar meer kansen voor deze Koreaanse compacte crossover. Het succes van de Kia Niro staaft deze bewering. Komt bij dat de KONA er lekker aantrekkelijk uitziet, praktisch genoeg is en fijn rijdt.