Intens genieten
DS gaat zijn eigen(wijze) weg. Is een zelfstandig merk binnen de PSA-groep, maar shopt daar natuurlijk wel. Waarom zou je iedere keer zelf het wiel proberen uit te vinden. Dus is de door mij gereden elektrische DS3 Crossback E-Tense technisch identiek aan de Peugeot e-208 en e-2008, plus de Opel Corsa-e. Maar dat is ook de enige overeenkomst. DS en dus ook de DS3 Crossback is premium en bijzonder.
Hij wordt geafficheerd als de eerste premium crossover met elektrische aandrijving, maar er volgen er zeker meer. Zakelijk interessant omdat alle versies -uitgezonderd de meest complete – niet meer dan 45.000 euro kosten en er dus 8 procent bijtelling geldt. Over het bedrag boven die 45.000 euro moet 22 procent bijtelling betaald worden. Er zijn drie varianten leverbaar. De So Chic kost 43.290 euro, hetzelfde bedrag betaal je voor de Performance Line en de Performance Line + kost 46.090 euro. En dan is er nog het door mij gereden introductiemodel La Première. Prijs: 49.490 euro. Die heeft een extra complete uitrusting met head-up display, Matrix LED koplampen, DS Connect navigatie, parkeersensoren voor en achter en achteruitrijcamera en hij staat op 18-inch lichtmetalen wielen. Enige optie op mijn testauto: DAB+ voor 300 euro.
Haaienvin
Het verschil tussen de brandstof en stroom gebruikende DS3 Crossback is minimaal. Alleen aan de typeaanduiding E-TENSE valt af te lezen dat het om de elektrische versie gaat. De E-TENSE heeft bijvoorbeeld geen dichte grille, zoals je vaak ziet bij elektrische auto’s. Ook zit het klepje waarachter het ‘stopcontact’ verborgen zit, op dezelfde plek als waar je bij de benzine of diesel de tankdop vindt.
Het zwarte dak heeft een soort carbon-look en ik blijf de haaienvin bij de B-stijl een leuk element vinden. Net zoals de neus ook heel karakteristiek is.
Stil
Wat in het interieur direct opvalt als je gaat rijden, is hoe stil het is. Ja goed, een elektromotor maakt nauwelijks geluid, dat is bekend. Maar dan is de kans groot dat het windgeruis en de afrolgeluiden van de banden meer op de voorgrond treden. Er is echter extra aandacht en materiaal aan geluidsisolatie besteedt en dat werpt zijn vruchten af.
Het interieur van de E-TENSE verschilt nauwelijks met dat van de gewone DS3. Het infotainmentsysteem geeft extra informatie over de aandrijflijn, accucapaciteit en op de navigatie worden alle in de buurt zijnde laadpalen geprojecteerd (zie foto). De afwerking is uniek en van hoge kwaliteiten, maar de bediening is niet altijd even logisch.
De DS3 is een compacte crossover en dat merk je vooral op de achterbank, waar de beenruimte beperkt is, zeker als de stoelen in de achterste stand staan. Er kunnen ook maar twee personen op de achterbank vanwege de forse middentunnel. De laadruimte van de E-TENSE is gelijk aan die van de DS3 met benzine- of dieselmotor en wel 350 tot 1.050 liter. Dit omdat het batterijpakket onder het passagiersgedeelte is geplaatst.
Sport-stand
Net als in de Peugeot e-208, e-2008 en Opel Corsa-e is de DS3 Crossback E-TENSE uitgerust met een elektromotor met 100 kW/136 pk en 260 Nm, maar dat alleen in de Sport-stand. Dan is de E-TENSE ook heel vlot. Doet 8,7 seconden over de sprint van 0 naar 100 km/uur en haalt een top van 150. In de andere twee rijstanden wordt het vermogen teruggeschroefd en gaat het rustiger aan om het verbruik binnen de perken te houden. Ook kun je de pook in de B-stand zetten en dan remt en regenereert de motor beter. Maar niet zo sterk dat je de rem haast helemaal niet meer hoeft te gebruiken.
Zelflerend
Volgens WLTP kun je 320 kilometer op een acculading (50 kWh) rijden. Toen ik de volgeladen E-TENSE ophaalde stond er 210 kilometer op de teller. Dat was even schrikken, want ik moest een flinke rit maken. Maar kennelijk had mijn voorganger de E-TENSE flink de sporen gegeven, want toen ik uiteindelijk na 154 kilometer de auto thuis voor de deur zette, kon ik nog 110 kilometer rijden. Weer helemaal opgeladen was de actieradius opgelopen naar 240 kilometer. Het zelflerende vermogen van de E-TENSE past dus eigenhandig de actieradius aan.
Opladen kan tot maximaal 100 kWh en dan zijn de batterijen in een half uur weer tot 80 procent opgeladen. Pal voor mijn huis staat een openbare laadpaal en die laadt met 7kW per uur en gewoon aan de stekker thuis is dat maar 2 kW per uur. Dan heb je dus een hele dag (24 uur) nodig om de boel weer helemaal op te laden.
Stapje opzij
Als je de E-TENSE in de Sportstand zet past hij niet alleen het vermogen (maximaal) aan, maar ook de respons van het ‘gaspedaal’, besturing en afstelling van het onderstel. Dan nog steeds biedt hij veel rijcomfort. In de twee andere standen staat dat rijcomfort op een nog hoger niveau, zonder teveel afbreuk te doen aan de rijeigenschappen. De E-TENSE is mede door zijn 300 kilo hogere gewicht niet echt een auto om sportief mee te rijden. In de meest comfortabele stand doet hij in een bocht over een richel rijdend een stapje op zij.
Omdat het accupakket onder het passagierscompartiment ligt, is het zwaartepunt laag. De besturing is wat gevoelloos en het lichte onderstuur is simpel te corrigeren.
Remmen doet de DS3 uitstekend. Kies je voor de La Première dan is veiligheidsuitrusting veelomvattend met dode hoek signalering, een noodstopsysteem, verkeersbordherkenning, adaptieve cruise control en een file-assistent.
Conclusie
Vanwege de geringe bijtelling van 8 procent (alleen de twee duurste versies kosten meer dan 45.000 euro en dus betaal je pas over het bedrag boven die 45.000 euro 22 procent bijtelling) is de DS3 Crossback E-TENSE vooral voor zakelijke rijders interessant. Hij is bijzonder, zeer luxe en comfortabel, maar het rijbereik behoort met 320 kilometer (WLTP) niet tot de top.