Door Hans van Sunder op donderdag, 12-11-2020 in

Knipoog naar F1

Eerder dit jaar reed ik met de nieuwe Renault Captur TCe 155 EDC Initiale Paris, de topversie. Ik was diep onder de indruk van de kwaliteiten van de meest populaire compacte crossover. Er hangt wel een flink prijskaartje aan die Initiale Paris. Hij kost bijna 35 mille en voor datzelfde bedrag kun je nu ook met de nieuwe Captur E-TECH plug-in hybride op stap. Een verslag.

De Captur E-Tech is de eerste plug-in hybride crossover in het B-segment. Dat gezegd hebbende kan ik het stukje over concurrenten dus gevoeglijk overslaan. Overigens wordt ook de Mégane met deze aandrijflijn geleverd.

Het prijsverschil met de topversie is gering, maar met de instapper bedraagt die ruim 12.000 euro. Voor de TCe 100 Bi-Fuel Life betaal je namelijk 21.090 euro en de E-TECH begint bij 33.290 euro (Intens). Voor de door mij gereden Edition One moet 34.620 euro betaald worden. Maar deze is dan ook wel compleet uitgerust met standaard onder meer 18-inch lichtmetalen wielen, een uitstekende Bose geluidsinstallatie met negen luidsprekers en digitale radio, 10,25 inch kleurenscherm, EASY Link multimediasysteem, zwartleren bekleding en privacy glas achter. Mijn testauto was bovendien in de speciale kleurstelling Blanc Nacré/Gris Highland gespoten (1.690 euro) en had verder nog een Color Pack Interieur Gris (195 euro), Pack Siège (319 euro) en een elektrisch bedienbaar glazen schuif-/kanteldak (719 euro). Prijs testauto: 38.943 euro.

Krachtig

Er zijn nauwelijks verschillen te vinden tussen de reguliere Captur en de E-TECH. Het gaat alleen maar om een extra tankklepje en een typeplaatje. Beide openingen voor benzine en stroom zijn boven de wielkast achter aangebracht. Voor de rest is de E-TECH identiek. Zoals ik al in mijn eerste test aanhaalde is de Captur een aardig stukje langer (+ 11 cm.) en iets breder (+ 2 cm.). Hij komt daardoor krachtiger, stoerder en volwassener over. Minder vrouwelijk dan voorheen.

Inleveren

Je kunt de laadkabels van de E-TECH keurig uit het zicht opbergen onder de bagagevloer. Overigens moet je, omdat een deel van de batterijen onder de laadvloer is ondergebracht, wel aan bagageruimte inleveren. Van de maar liefst 536 liter bij de reguliere Captur is 395 liter bij de E-TECH overgebleven (achterbank naar voren geschoven). Dat is een flinke aderlating. Maximaal bedraagt het laadvolume 1.259 liter. De verschuifbare achterbank (16 cm) vergroot de flexibiliteit.

Het interieur van de Edition One ziet er keurig verzorgd en smaakvol uit, maar is niet zo premium als van de Initiale Paris. Het zitcomfort van de met leer beklede stoelen is prima, maar de zitting is voor langere mensen aan de korte kant. Als onderdeel van het Pack Siège zijn de stoelen elektrisch te verstellen. Op de achterbank is door volwassenen ook comfortabel te zitten, al is de hoofdruimte daar niet optimaal.

Midden op het dashboard staat een tablet, dat prima afleesbaar is, maar wel flink boven het dashboard uitsteekt. Onder dat touchscreen een beetje in Peugeot-stijl een achttal toetsen en daar weer onder drie draaiknoppen voor de bediening van de airco. Bedienen van alle functies gaat eenvoudig en intuïtief. De E-TECH heeft verder ook een zogenaamd ‘Smart Cockpit’ met een digitaal instrumentarium en verwijzingen naar E-TECH.

F1

Renault heeft een eigen visie op de aandrijflijn die gelieerd is aan die uit de F1 auto. Zo heeft hij een transmissie zonder koppeling, want de startmotor neemt de functie van de koppeling over. Die startmotor is zeg maar de eerste elektromotor, maar er is er nog één. Die werkt samen met een 1,6-liter benzinemotor en is goed voor een systeemvermogen van 118 kW/160 pk. Het maximum koppel is onbekend. Dat levert lekker vlotte prestaties op. Afhankelijk van de route kan de Captur met zijn 9,8 kWh accupakket 50 kilometer ver komen. In stadsverkeer zelfs 65 kilometer (WLTP). Daarbij kan de B-stand (Brake) van de ’transmissie’ behulpzaam zijn om de actieradius te vergroten, want dan wordt het maximale opbrengst uit het regeneratieve remsysteem gehaald. In d praktijk kwam ik bijna constant uit op een actieradius van 48 kilometer.

In principe rijdt de Captur E-TECH eerst de accu’s altijd leeg, maar via het My-Sense systeem kun je dat aanpassen. Zo kun je in de E-Save stand wat stroom bewaren voor als je in de stad komt te rijden. Volgens WLTP-norm bedraagt het gemiddeld verbruik 1 op 66,7. Daar kwam ik niet aan, maar 1 op 40,8 is ook niet slecht, al moet ik daar wel bij zeggen dat ik weinig snelwegkilometers had gemaakt..

In elektrische modus hoor je alleen rijwind en als de benzinemotor meedraait blijft het motorgeluid beperkt.

Zwaarder

De E-TECH is zo’n 300 kilo zwaarder dan bijvoorbeeld de Captur 130 TCe. Dat merk je ook wel een beetje. Er zit meer gewicht boven de achteras en als je over een drempel rijdt, dan heeft de achterwielophanging wat moeite de klap op te vangen. Over het algemeen gedraagt de Captur E-TECH zich heel goedmoedig en voorspelbaar. Is licht onderstuurd, stuurt wat aan de lichte kant, maar de besturing geeft voldoende feedback in de middenpositie. Over de remmen kunnen we kort zijn. Die hebben de zaak onder controle.

De veiligheidsuitrusting is ook in orde met standaard onder meer een autonoom noodremsysteem met voetgangers- én fietsersherkenning, actieve rijstrookondersteuning en verkeersbordherkenning. Ook maakt de E-Tech op lage snelheid een geluid, zodat andere verkeersdeelnemers niet verrast worden.

Conclusie

Renault verdient een pluim voor de primeur van een plug-in hybride in het B-segment crossovers. Dat zij daarbij een eigen weg kiezen voor wat betreft de techniek is opmerkelijk, maar de aandrijflijn werkt prima. Daarnaast, zo had ik al eerder geconstateerd, is de nieuwe Captur ene veel ruimere en volwassener crossover geworden. Een koopje is hij niet, ondanks het feit dat je maar weinig BPM hoeft af te dragen. Maar als je trouw iedere keer de batterijen oplaadt, kun je veel brandstof besparen. Dat is goed voor het milieu en de portemonnee.