Door Hans van Sunder op woensdag, 30-05-2018 in

Flamboyante Franse cross-over

Ivo Groen heeft zijn sporen bij Citroën verdiend. Sinds 2014 is de Nederlander baas van de design afdeling van DS. In het begin mocht hij met zijn team Citroëns opleuken tot DS. De nieuwe DS7 Crossback is de eerste echte DS.

Natuurlijk zijn er (vooral) onderhuids veel onderdelen, waaronder motoren en platform, afkomstig van PSA. Maar design en het flamboyante interieur van deze SUV passen helemaal bij de premium beleving die DS voorstaat. Of dat genoeg is om merken als Audi, BMW, Jaguar en Mercedes naar de kroon te steken, is even afwachten. Er is ook nog zoiets als image en status.

De DS 7 staat op hetzelfde platform als de Auto van het Jaar 2017: de Peugeot 3008. In vergelijking met die 3008 is hij echter wel een half maatje groter. In lengte scheelt het een decimeter en de wielbasis is ook zes centimeter langer en vergelijkbaar met de 308 SW. De DS 7 hoort dus thuis in de hogere regionen van het C-segment. Zo ook in prijs.

Hij is te koop voor een prijs vanaf 43.190 euro. De door mij gereden BlueHDI 180 Be Chic, standaard uitgerust met een 8-traps automaat, kost 54.490 euro. Maar mede door de prachtige ‘gouden’ metallic lak, DS Inspiration ‘Opera’ (6.600 euro), DS Connected Pilot, DS Active LED Vision, panoramisch schuif-/kanteldak, Pack DS Night Vision, Pack Easy Access, FOCAL HiFi systeem, 20-inch lichtmetalen wielen en nog wat andere zaken komt de prijs op 74.480 euro. Een premiumprijs dus.

Concurrenten

En dan komt nu een heikel punt. Moet je de DS 7 Crossback vergelijken met de eerder genoemde Peugeot 3008 en zijn directe concurrenten zoals de Renault Kadjar, Nissan Qashqai, Ford Kuga en de Koreaanse Hyundai Tucson en Kia Sportage of toch met de Audi Q3, BMW X1/X2, Jaguar E-Pace en Mercedes GLA. Ik neig meer naar de Alfa Romeo Stelvio en Volvo XC40.

Diamant

Zo op het eerste gezicht lijkt de DS 7 Crossback een vrij normale cross-over. Ga je hem eens beter van dichtbij bekijken, dan zie je allerlei bijzondere details. Zo lijkt het bij de smalle achterlichten of die zijn opgebouwd uit dieprode diamanten en de optionele DS Active LED Vision koplampen die de imponerende grille flankeren trekken ook direct de aandacht, al was alleen maar omdat de LED’s bij het ontgrendelen van de deuren in de rondte draaien. Om hem extra chic te laten lijken, is er veel chroom gebruikt en het design krijgt iets meer dynamiek door de licht aflopende daklijn, de spoiler boven de achterruit (zicht naar achteren daardoor ietwat beperkt) en de dubbele uitlaat in bumper/diffuser. De 20-inch wielen voegen daar nog een sportief element aan toe.

WOW

Het WOW-effect komt in het interieur. Dat is pas echt flamboyant of extravagant, zo u wilt . Ik heb zelden in een auto gereden waarvan het interieur zo’n indruk op mij maakte. Er is heel veel zorg besteed aan de materialen (stoffen komen van bekende Parijse modehuizen), zelfs de stiksels zijn uniek, waar om de paar centimeter een kristalvormig accent naar boven komt. De middenconsole is enorm en daarop vind je de op een joystick lijkende versnellingspook geflankeerd door in chroom uitgevoerde knoppen voor de raambediening, Onder het grote kleurenaanraakscherm bevinden zich allerlei knopjes en een knop waaraan je kunt draaien om het volume van de sublieme FOCAL HiFi installatie te regelen. Het ziet er allemaal heel indrukwekkend uit, maar het is niet altijd even ergonomisch uitgedacht.
Tot de DS Inspiration ‘Opera’ behoren nappaleren bekleding en geventileerde voorstoelen. Die zitten overigens perfect en over gebrek aan ruimte heb je ook niet te klagen. Zo varieert de laadruimte van 555 tot 1.752 liter.

Geen moeite

Met leeg iets meer dan 1.500 kilo is de DS 7 Crossback geen echt zware auto en de BlueHDI 180 dieselmotor heeft dan ook geen enkele moeite om voor vlotte prestaties te zorgen. Hij is bovendien gekoppeld aan een uitstekende 8-traps automaat. Uit de viercilinder met een inhoud van net geen 2.0 liter perst de diesel mede dankzij een turbo 130 kW/180 pk en een fors koppel van 400 Nm en dat al vanaf 2.000 toeren. De motor is dus heerlijk soepel en doet in stilte zijn werk. Hij zorgt voor een topsnelheid van 215 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 9,4 seconden. Op de standaard 18-inch wielen ligt het officieel gemiddeld verbruik bij 1 op 20,4, maar de grotere 20-inch wielen kosten extra brandstof. Toch is 1 op 14,1 niet slecht.

Semi-autonomm

Je kunt met de DS 7 Crossback semi-autonoom (DS Connected Pilot) rijden. Een tijdje kun je je handen van het stuur halen, maar na verloop van tijd vindt het systeem het genoeg geweest en krijg je een waarschuwing het stuur weer vast te pakken. Tijdens die semi-autonome rit is de besturing wel voortdurend aan het corrigeren. In de file zal het zeker prettig zijn. Bovendien zie je met de Night Vision nachtzichtcamera in het donker haarscherp wat zich voor de auto bevindt. Dankzij DS Pack Pilot kan de DS 7 Crossback ook zelfstandig inparkeren.
Afhankelijk van je gemoedstoestand kun je het onderstel in de standen normaal, economisch, sportief of comfortabel zetten. In stand normaal is hij al heel comfortabel en in de Comfort-stand doet hij daar nog een schepje bovenop. Dan is hij weer de Franse auto van weleer. Dankzij het standaard DS Active Scan Suspension past de vering en demping zich automatisch aan het wegdek aan. Kortom, dan is hij een heerlijk, comfortabele reiswagen. Toch helt de carrosserie niet echt veel over.
De besturing is in de middenpositie wat gevoelloos. Zo niet in de stand sportief. In bochten zoekt de neus al vrij snel de buitenkant van de bocht op (onderstuur), maar dat is simpel op te vangen. De remmen zijn dik in orde.

Conclusie

Met de DS 7 Crossback is de luxe-tak van Citroën hard op weg zich in het premium segment te nestelen. In een aantrekkelijk, maar niet heel opvallend koetswerk is een interieur verpakt, dat soms misschien qua bediening niet altijd even slim is, maar er adembenemend mooi en indrukwekkend uitziet. Bovendien is de DS 7 Crossback een heerlijke, comfortabele auto om mee op lange reizen te gaan. Dan laat hij zich van zijn beste kant zien.