Door Hans van Sunder op vrijdag, 21-07-2017 in

Back to Basic

Autokopers, ze zijn er in vele soorten (en maten). Je hebt ze die veel waarde hechten aan status, alleen dat ene merk willen rijden, vallen voor design of er zijn mensen die vooral de praktische kant van een auto belangrijk vinden en er niet teveel voor willen betalen. Dat zijn mensen die bij een Dacia-dealer naar binnen stappen. Bijvoorbeeld om de nieuwe Logan MCV Série Limitée Stepway te bekijken.

Deze speciale versie van de Logan MCV ziet er lekker stoer uit door zijn beschermplaten onder voor- en achterbumper en andere grille. Hij heeft, mede door iets meer bodemvrijheid wel wat weg van een SUV. En hij heeft een uitgebreidere uitrusting. Dat laat zich ook vertalen in een hogere prijs. Is er al een ruime Logan MCV te koop voor slechts 12.1680 euro, de Stepway moet minimaal 16.880 euro kosten. Overigens heel weinig geld voor heel veel auto. Laat hem in metallic lak spuiten (585 euro), geef hem parkeersensoren achter en achteruitrijcamera (295 euro) en laat de Europa West kaart op de standaard Media Nav zetten (95 euro) en je komt aan 17.865 euro. Dan heeft de Stepway standaard onder meer airconditioning, cruise control, elektrische ruiten voor én achter, Hill-Start Assist, een met leer bekleed stuurwiel, Media Nav multimedia- en navigatiesysteem met 7-inch touchscreen inclusief DAB+. Een prijs die je ook betaald voor een leuk aangeklede B-klasser, maar dan heb je lang niet zoveel ruimte.

Concurrenten

Als je strikt naar de prijs alleen zou kijken, dan moet je de concurrentie zoeken bij de modellen in het B-segment. Dus Volkswagen Polo, Opel Corsa, Peugeot 208 enzovoort. Maar die zijn alleemaal zoveel kleiner. Wat maatvoering betreft hoort de Logan MCV in het C-segment thuis, maar die modellen zijn allemaal een stuk duurder. Dus eigenlijk vormt de Logan MCV een segment op zich, een niche dus. Voor een doelgroep die veel auto voor weinig geld wil.

Niet voor paal

Toen Dacia, het Roemeense budgetmerk van Renault, in 2005 op de Nederlandse markt kwam, werd met een zeker dedain, ja bijna medelijden neergekeken op mensen die de Logan kochten. Nu moet ikzelf ook eerlijk bekennen dat die auto er met zijn matzwarte plastic bumpers niet echt aantrekkelijk uitzag. Dat is met deze Logan MCV Stepway wel anders. Je rijdt zeker niet voor paal. Hij ziet er zeker niet suf uit, heeft wel iets weg van een SUV met zijn andere grille, zwarte wielkastverbreders, dakrails en beschermplaten onder voor- en achterbumper. Ook staat hij iets hoger op de (standaard) lichtmetalen wielen. Hier staat gewoon een aantrekkelijk stationwagon. Helemaal niets mis mee.

Budget

Ondanks dat de Stepway best ruim in zijn luxe accessoires zit (airco, 7-inch touchscreen, elektrische raambediening, cruise control) vind je van binnen nog wel hier en daar de budgetbenadering terug. Zo is de enorme laadruimte (varieert van maar liefst 573 tot 1.518 liter!) niet echt fraai afgewerkt en zie je de krik zo rechts bij de wielkast hangen. Ook is het dashboard nog uit hard plastic opgetrokken, maar het ziet er wel beter, moderner uit. Dat komt ook door het carbonlook paneel waar het kleurenaanraakscherm in is gemonteerd. Die heeft, net als de ventilatieroosters, een koperkleurige sierlijst. De stoelen zitten behoorlijk, maar zouden wel iets meer (zijdelingse) steun mogen geven en voor lange mensen is een langere zitting ook wenselijk. Eindelijk zijn de bedieningsknoppen voor de elektrische raambediening op de plek waar ze horen: in de deurpanelen. Althans die van de voorportieren. Om de ramen achterin elektrisch te bedienen, moet je op de middenconsole zijn. De ruimte is riant, ook achterin. De Logan MCV is dan ook een volwaardige gezinsauto.

Renault

En de motor komt zo van de plank van Renault. De TCe 90 benzinemotor in de Logan MCV Stepway wordt ook in de Clio gebruikt. Het gaat om een 0,9 liter grote driecilinder met turbo die goed is voor 66 kW/90 pk en een maximum koppel van 140 Nm bij 2.250 toeren. Je zou dus denken dat het wel goed ziet met de trekkracht bij lage toeren, maar dat valt toch wel een beetje tegen. Wil je vaart houden, dan is het zaak de motor op toeren te houden en dan is hij goed te horen. De Logan MCV is dan best wel vlot. Hij is ook niet echt zwaar, zeker als je zijn formaat in ogenschouw neemt (iets meer dan 1.100 kilo). De topsnelheid ligt bij 175 km/uur en de sprint van 0 naar 100 km/uur vergt 11,1 seconden. De handgeschakelde vijfversnellingsbak schakelt wel wat hakerig en met vrij grote schakelwegen.

En dan het verbruik. Volgens Dacia of beter gezegd de EG richtlijn 715/2007 zou dat 1 op 19,6 moeten zijn, maar daar kwam ik, ondanks het standaard Stop & Start, niet bij in de buurt met 1 op 14,8.

Voldoende

Wat de rijeigenschappen betreft scoort de Logan MCV Stepway een voldoende, niet meer en niet minder. Hij blinkt nergens in uit, maar het is ook geen auto die voor onoverkomelijk problemen zorgt. In bochten is hij licht onderstuurd en de carrosserie helt door de vrij comfortabele vering een klein beetje over. Daarentegen heeft hij (vreemd genoeg) met drempels de nodige moeite en het devies is dan ook: matig uw snelheid. De besturing is uiteraard bekrachtigd en hierdoor stuurt de Logan MCV Stepway erg licht en met niet al teveel gevoel. Hoge snelheden zijn geen punt en zijwindgevoelig is hij maar een beetje. De remmen doen keurig hun werk. Anti Blokkeer Systeem (ABS) en Elektronisch Stabiliteit Programma (ESC) zijn standaard. Cruise control en Hill-Start Assist ook, maar veiligheidsassistentiesystemen ontbreken.

Conclusie

Veel auto, voor weinig geld. Het is nog steeds het adagium dat voor de Logan MCV opgaat. De Stepway voegt daar een vleugje SUV aan toe en dat maakt hem zeker aantrekkelijker (en duurder). Dat hier en daar de afwerking wat te wensen overlaat, valt door de scherpe prijs te billijken, want rijtechnisch is er niet heel veel op de Logan MCV Stepway aan te merken.