Door Hans van Sunder op dinsdag, 05-02-2019 in

Multifunctioneel ruimtewonder

Citroën levert de nieuwe Berlingo in twee lengtes en de door mij gereden verlengde XL-versie komt bijna imponerend en intimiderend groot over. Groter dan ik mij herinnerde. Dat is niet zo heel gek, want het is bijna tien jaar geleden dat ik hem voor het laatst reed. Zo lang ging hij al mee. Nu dus een compleet nieuwe personen-Berlingo, die nog steeds afstamt van de bestelwagen.

Dus met de binnenruimte zit het wel goed. Een zee aan ruimte en ontzettend veel handige opbergvakjes typeren de Berlingo. Daarnaast is hij verpakt in een carrosserie met de nodige SUV-trekjes. En laat ik direct het hoge woord er maar uitgooien: hij gedraagt zich veel minder als een bestelbusje dan voorheen. Maar het blijft wel die lekker eigenwijze no-nonsense gezinsauto.

Zoals ik best wel een beetje schrok van het formaat van de Berlingo, deed ik dat eigenlijk ook van de prijs. Minimaal moet er 28.618 euro betaald worden en dat is behoorlijk veel geld voor een aangeklede bedrijfswagen, om het maar even ongenuanceerd te stellen. Voor de door mij gereden BlueHDi 130 Feel XL moet zelfs op de kop af tien mille meer betaald worden (38.618 euro) en dan kwam er nog eens 7.650 euro aan accessoires bij, zoals Pack XTR, City Pack 2, Modutop multifunctioneel panoramadak en 8-inch touchscreen plus Citroën Connect Nav.

Concurrenten

Zoals eerder gememoreerd is de Berlingo afgeleid van een bestelwagen en in deze niche moeten we de concurrenten dan ook zoeken. Daarvan komen er twee uit eigen huis. PSA (Peugeot en Citroën) bouwt al vele jaren bestelwagens samen met Opel en dat merk is niet zo heel lang geleden door PSA overgenomen. Dus de Opel Combo en de Peugeot Rifter verschillen, zeker op technisch vlak, niet zo heel veel van de Berlingo. Andere concurrent is de Volkswagen Caddy Combi. In de prijsklasse van de Berlingo (vanaf 28.618 euro) zijn ook vele compacte SUV’s en crossovers te koop, maar die zijn stuk voor stuk flink kleiner van binnen.

Stoer

Ik was bij de eerste kennismaking met de nieuwe Berlingo XL best wel geïmponeerd door zijn stoere uiterlijk. Met 4,75 meter is hij dan ook flink aan de maat. En dan heb ik het niet eens over de breedte en de hoogte die met 1,85 meter ook niet gering zijn. Met het Pack XTR krijgt hij zelfs wat trekjes van een SUV met de carterpanbescherming onder de voorbumper en 17-inch lichtmetalen wielen met Michelin Cross Climate banden. De zwarte dakrails, de airbumps aan onderzijde van de vóór- en achterportieren, zwarte bumpers, raamomlijstingen en A-stijlen maken het plaatje compleet. De scharnieren voor de grote achterklep aan de buitenzijde en schuifdeuren achter verwijzen naar zijn oorsprong als bestelwagen.

XL-ruimte

Waar het in de Berlingo vooral om gaat, is ruimte, veel ruimte en die biedt de XL volop. Voor vijf personen is royale bewegingsvrijheid, maar de stoelen zijn niet de beste. Achterin zijn ze nogal smal en hebben een korte zitting. Voorin is de breedte en de zijdelingse steun in orde, maar als je langer dan modaal bent, dan krijgen de bovenbenen weinig steun. De drie losse stoelen achterin zijn onafhankelijk van elkaar neer te klappen.
Voor een auto die afstamt van een bedrijfswagen is de afwerking, het comfort en de uitrusting (8-inch touchscreen standaard; optioneel navigatie voor 950 euro) dik in orde. Gelukkig is er voldoende isolatiemateriaal gemonteerd, want de kans bestaat dat die enorme binnenruimte als een klankkast fungeert. Maar motorgeluiden en windgeruis worden voldoende gedempt.
De XL is zo groot dat hij als zevenzitter leverbaar is. Mijn Berlingo biedt plaats aan vijf personen. Het optionele Modutop multifunctionele panoramadak is een leuke gimmick. Veel licht en over de lengte loopt een brede balk met sfeerverlichting, waar je overigens van alles in kunt leggen.
Aan ruimte voor chauffeur en passagiers geen gebrek. Ook niet voor bagage. De laadruimte van de XL varieert van 850 tot maar liefst 1.672 liter. Handig is dat de hoedenplank ook halverwege in de bagage- laadruimte kan worden gehangen en dat de achterruit apart open kan. Als de bijrijdersstoel wordt neergeklapt kan er lading mee met een lengte van maximaal 3,05 meter. En dan heeft de Berlingo ook nog eens
een ongekend grote hoeveelheid bakjes en vakjes (28 in totaal) waarin je spullen kunt opbergen.
De Berlingo is de perfecte auto die je doordeweeks als bedrijfs- en in het weekend als gezinsauto kunt gebruiken. Over multifunctioneel gesproken.
Eén ding moet mij nog van het hart. De positie van de pook is niet echt fijn. Hij zit vrij hoog op de middenconsole en je moet er enigszins naar reiken.

Geen klagen

Overigens schakelt de handgeschakelde zesbak ook niet altijd even duidelijk, maar dit terzijde. Over de motor geen klagen. De 1,5-liter turbodiesel levert met 96 kW/130 pk en een maximum koppel van 300 Nm bij 1.750 toeren voldoende power om de ruim 1.400 kilo zware Berlingo vlot van zijn plaats te krijgen. Dat bewijzen de prestaties ook met een top van 181 km/uur en een sprint van 0 naar 100 km/uur in 10,5 seconden. Daarbij blijft het motorgeluid op de achtergrond. De diesel beschikt over voldoende souplesse om hem ook ‘schakellui’ zijn werk te laten doen. Van de beloofde 1 op 22,7 (geen WLTP-meting) blijft in de praktijk 1 op 16,9 over.

Goedaardig

Het zal duidelijk zijn dat je geen sportief rijgedrag van de Berlingo mag verwachten. Dat wil overigens niet zeggen dat je geen plezier aan het rijden kunt beleven. Hij is vooral lekker comfortabel, je zou hem zelfs goedaardig kunnen noemen. In de bochten helt de carrosserie iets over en de besturing zou wat communicatiever mogen zijn, vooral in de middenpositie. Daarnaast geeft een portie overigens goed te corrigeren onderstuur aan dat het te hard gaat in een bocht. De afstelling van het onderstel is op comfort gericht, dus de meest oneffenheden worden keurig gladgestreken. Op een echt slecht wegdek heeft de achteras soms wel wat moeite om te hobbels op te vangen.
Mede dankzij het optionele Pack Safety Plus (650 euro) is de veiligheidsuitrusting van de Berlingo zeer acceptabel.

Conclusie

Wie de Berlingo kiest doet dat eerder met zijn hoofd, dan met zijn hart. Het is vooral de multifunctionaliteit en de enorme binnenruimte die deze Citroën zo aantrekkelijk maken. Hij ziet er bovendien best stoer uit. Wat rijeigenschappen betreft is de nieuwe Berlingo geen hoogdraver, maar hij rijdt zeker niet slecht. Over de motor geen klachten. Die doet zijn werk naar behoren en is geen groot drinker.