Speels en sportief
Het leven kan soms zo simpel zijn. Neem BMW. Die hebben hun X-serie. Met oneven cijfers (X1, X3,X5) zijn het SUV’s of SAV’s, zoals BMW ze noemt. En dan heb je de X4 en de X6, die een op een coupé lijkend koetswerk hebben. Nieuw is de X2, ook een coupé? Nee, net even anders!
En die X2 is daardoor ook meer een crossover, vind ik. Maar dat is ook al weer zo’n platgetreden naam, dus bedachten de BMW marketingjongens een nieuwe term: offroad coupé. Maar die dekt wel heel veel lading. Hoezo offroad, de door mij gereden X2 heeft gewoon voorwielaandrijving en het is dus niet te hopen dat hij op een modderig pad terecht komt. Maar goed. Eén ding is zeker. De X2 is een opvallende auto, al was het alleen maar door zijn merklogo op beide C-stijlen, net als vroeger op de CS en de CSL. De X2 is een voor BMW atypische auto.
Maar daarom niet minder aantrekkelijk, ook al door zijn prijstelling vanaf 44.895 euro voor de sDrive 18i met handgeschakelde transmissie. Hij is daarmee nauwelijks duurder dan de X1 (vanaf 43.331 euro). Ik heb gereden met de sDrive 20i met 7-traps automaat. Die kost standaard 47.495 euro. Maar met onder andere prachtig Dakota Magma rode leren bekleding (1.483 euro), Executive uitvoering (2.495 euro), Model M Sport (4.294 euro) en nog een twaalftal andere, minder dure opties, komt de prijs uit op 61.013,38 euro.
Concurrenten
Uit eigen gelederen is de X1 natuurlijk een directe concurrent, in maatvoering en prijs. En als we even de vormgeving buiten beschouwing laten, dan zal de X2 het ook op moeten nemen tegen de Audi Q3, Mercedes GLA, Jaguar E-PACE, Range Rover Evoque, Infiniti QX30 en Volvo XC40.
Speels
In mijn achterhoofd blijft voortdurend de vraag hangen: Waarom hebben de designers van de X2, zoals ze bij de X4 en de X6 wel hebben gedaan, geen coupé gemaakt? Daar is natuurlijk een reden voor. Misschien dat daar de lengte niet toereikend voor was en de X2 anders een gedrocht zou worden. Dus kozen ze een andere weg en ik moet zeggen de juiste weg. De X2 is een leuke, speelse crossover geworden met die markante merklogo’s achter de achterportieren. De daklijn loopt niet zo extreem af, maar daarentegen loopt de heuplijn met name in de achterportier wel sterk omhoog (Hofmeister knik). De bevallige ‘kont’ met dubbele uitlaat, spoiler boven de kleine achterruit en LED-achterlichten maken de X2 extra dynamisch. Daar voegt het Model M Sport pakket nog extra sportiviteit aan toe. Natuurlijk heeft de X2 de bekende ‘nierengrille’, maar die nieren zijn nu ondersteboven (!) gemonteerd, dus met de smalle kant boven en de brede kant onder. Wat wel opvalt is het beperkte zicht rondom.
In vergelijking met de X1 is de X2 acht centimeter korter (4,44 tegen 4,36 meter), even breed (1,82 meter), maar flink lager (1,60 tegen 1,53 meter). Wielbasis van beide modellen is met 2,67 meter gelijk. De overhangen van de X2 zijn dan ook korter.
Bekend
Zo anders de X2 er van buiten uitziet, zo bekend is hij van binnen. Daar moet ik wel bij zeggen dat het Magma rode leren interieur direct alle aandacht opeist. Het past bij het speelse karakter van de X2, maar zou (eerlijk is eerlijk) nooit mijn keuze zijn. Het is, zoals de Engelsen dat zo treffend zeggen, iets te veel ‘in your face’. Het dashboard van de X2 is identiek aan dat van de X1. Zakelijk en fraai afgewerkt. Het iDrive-systeem met kleurenaanraakscherm is simpel te bedienen en de display is helder en scherp, dus goed afleesbaar.
In de veel steun gevende voorstoelen zit je voortreffelijk, ook al omdat ze zeer goed te verstellen zijn. Staat de bestuurdersstoel in de achterste stand, dan is de beenruimte daarachter beperkt. Hoofdruimte is ook voor lange mensen geen probleem. De bagageruimte met dubbele laadvloer. Met 470 liter levert je ten opzichte van de X1 30 liter in. Maximaal bedraagt de laadruimte 1.355 liter.
Souplesse
Vooralsnog levert BMW de X2 uitsluitend met viercilindermotoren (benzine en diesel). De door mij gereden sDrive20i is uitgerust met een 2.0-liter turbobenzinemotor, standaard gekoppeld aan een 7-traps Steptronic automaat en met dubbele koppeling, die uitsluitend de voorwielen aandrijft (xDrive met 4WD en 8-traps automaat is 5.400 euro duurder). De motor levert 141 kW/192 pk en een maximum koppel van 280 Nm dat al bij 1.350 toeren wordt geleverd en tot 4.600 toeren op hetzelfde hoge niveau blijft. Over souplesse niets te klagen. Over prestaties ook niet met een top van 227 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in slechts 7,7 seconden. De 7-traps automaat schakelt als een zonnetje en is ook handmatig te bedienen. De motor hoor je alleen bij fel optrekken en hoge toeren. Laat je je verleiden tot sportief rijden, en dan gebeurt al snel, dan weet je echt zeker dat de beloofde 1 op 18,2 onhaalbaar is. Dan ga je snel richting 1 op 12. Ik of beter gezegd de X2 kwam tot een consumptie van 1 op 14,2.
Sportief
De X2 gedraagt zich ronduit sportief. Daar dragen de iets grotere 20-inch wielen met plattere banden ook toe bij. Die banen produceren overigens behoorlijk veel geluid, maar zorgen wel weer voor extra grip. Het onderstel van de X2 is behoorlijk stug. De meeste oneffenheden zijn dan ook goed voelbaar. Het past echter bij het karakter van de X2. Je krijgt daar namelijk een uitstekende wegligging voor terug. Je kunt, zeker voor een crossover, ongemeen hard een bocht ronden en pas laat treedt er dan wat onderstuur op. Dat is eenvoudig te corrigeren en de besturing voelt super aan. Veel gevoel en stuurprecisie! En u hoeft zich geen zorgen te maken over de remmen. Die zijn perfect.
Tot de standaard veiligheidsuitrusting behoren vermoeidheidsherkenning en een noodstopsysteem bij stadssnelheden. Alle andere veiligheidsopties kosten extra.
Conclusie
De X2 is een buitenbeentje in de X-serie van BMW, maar wel een heel leuk buitenbeetje. Hij ziet er heel aantrekkelijk uit en rijdt ronduit sportief. De door BMW gebezigde typering Sports Activity Vehicle past de X2 als gegoten. Zelfs als voorwielaandrijver weet hij te imponeren en ook wat de bouwkwaliteit betreft is hij een echte BMW. Zo kun je dus toch nog af en toe prettig verrast worden.